Tabung

16 July 2013

Cabaran Membesarkan Anak

Tak tahu nak mula kisah dari mana.Rasa mcm berlumba-lumba nk tulis..tp bile nak start menaip otak kosong plak..dah xtahu ape nk tls..sebab tu terjadinya mukadimah yg ntah pape ni..hehe..

Sebelum menjadi ibu ni, memang aku xtahu pon dan xpnh amik tahu pon sebenarnya agak sukar menjadi seorang ibu..Banyak benda nak kne buat..Masa byk habis untuk anak jer..Nak mandi, nak solat nak buat apa2 pon kne ingat anak dahulu..Kalo anak x tido memang xboleh la nak buat ape keje..Sekejap2 boleh la tinggal..Kalo nak masak lama2, memang kim slm jelah dia nak duk sorg lelama kat depan tv..Budak umo 3bulan, xreti nak tgk tv..xreti nak hayati cete katon lagi..hehe..Dia tgk skjp je, pahtu dia tgk xde org sblh dia..mula la ek..ek..ek..

So daripada buat keje separuh jln, bek layan dia dulu..bagi susu then tepuk2 suh dia tido..kalo dia tido lain plak cete..Dah xboleh nk buat keje ganas / bunyi kuat2..kang tersedar plak..hehe. Byk pantang larang ble dh ada ank nih..Tapi hidup memang lebih terisi la..Rasa bahagia ada anak tu memang lain..Perasaan pn lain..

Contohnya, skrg ni kan..Kalo dekat fb tu ad org post pasal baby sakit ke kne dera ke meninggal ke apa2 jelh kan, mudah je air mata aku nak mengalir kuar..xtahu napa..naluri seorang ibu mungkin..Memahami seorang ibu yg lain sdg menghadapi hari2 yg sukar..Macam pagi ni, ak ad terbaca pasal seorg kanak2 setahu n lebih, xsmpi hajat nk minum susu ibu dia sebab dh meninggal dulu gara-gara kne patuk dgn ular..Ya Allah, ak memang menangis la..Mujur aku kat opis..kne tahan suara..kalo kat umh, cnfirm aku biar je airmata kuar..smpi sedu2 agaknya..Mcm mana la keadaan anak masa tu..Syurga menantimu sayang..Ak harap ibu anak tu tabah hadapi dugaan besar ini..

Lepas tu kan..Hati ni rasa rindu je selalu ngn anak..Pakal la aku ni bekerja terpaksa berpisah sekejap dgn anak..Harap anak aku baik2 je kat umh pengasuh tu..Setiap kali aku nyusukan dia, memang x puas2 duk men cium2 dia..mcm x jumpa bertahun lamanya..seyes..Oh Terima Kasih Tuhan sebab memberi aku peluang merasai nikmat yg tak ternilai ini..Ak akan menjaga amanahmu ini dgn sebaiknya, In Shaa Allah..

Tapi kan, bile ak xmampu nak belikan ank aku sesuatu mesti ak rasa bersalah gile..walaupon ank ak masih xphm benda tu seme, ak stil mintak maaf ngn dia..cium dia byk2 kali..usap2 kepala dia walaupon dh xde rambut..aritu kne potong hehe..Nak raya ni mujurlah ada lagi baju yg masih belom pakai..Ada org hadiahkan masa dia lahir..Boleh buat raya..Ak xpasti lah boleh x belikan dia baju raya..Tapi walau cmne pon ak akan usahakan..Walaupon sepasang..Terpaksa la tolak yg mane ptt..Ak xde baju raya pon xpelah..Pakai je yg mn ak jrg pakai tu..hehehe..Lg pon raya belah kg suami..Xde lagi org tahu bju yg ak pakai tu baju baru ke baju lama..Hahaha...Xpelah..rezeki ak stkt tu je kn..

Anak aku skrg ni dh pandai..Pandai menggigit, pandai pegang2 baju mcm main tutup buka tutup buka baju (style mcm selak baju) masa menyusu..Hepi btl aku tgk perkembangan dia depan mata..dh tu makin galak kalo kne agah..kalo org xtego dia, dia yg tego org..Org x ckp dgn dia pon, dia bantai gelak..hehe..suara dh la besar..comel je tgk..setaip aksi comel dia, memang akan dapat hadiah la dripada aku iaitu ciuman yg byk kali..hahaha..nasib lah nak dpt ibu yg suka cium ni kan...alaaa...setiap ibu memang mcm tu kot kn..anak sendiri ape slhnya..

Ak selalu berdoa anak aku nanti besar2 boleh jaga ak n papa dia..Papa dia tu dh la sakit2 je.muda lagi tp sll sakit2..hehehe..Hrp boleh menumpang kasih la nt bile ank aku dh berkeluarga pon (amboiii..jauh btl ak pk, ank bru 3bulan)...eh xpelah...kne pk awal2 kan..seme tu persediaan org kata..kalo ikut aku, buat masa ni ak xnak tambah lg..biarlah anak aku dh pandai jaga diri baru nak bg dia adik..Tp kalo dh Tuhan nak bg lgi aku x tolak..cuma perancangan kan..takut jugak..kewangan x kukuh..anak deret2...kesian kat ank2 jd mangsa nanti..

Biasalah hubungan dlm perkahwinan ada pasang surutnya..Time pasang tu,  kalo pk pendek, mungkin perkara buruk akan berlaku..Tapi sebab pk kan anak kesayangan tu..pikiran2 jahat terus diketepikan..istigfar byk2 agar diberi kesabaran demi anak tercinta...Sebab tu bila tgk muka anak memang ati rasa sejuk..Ckp2 dgn anak boleh tenangkan jiwa yg sdg bergelora..Stkt ni ak x smpi ati nak mrh2 anak..walaupon dia nangis kan..cuma skali dua ada lah kot mcm tgi sore ckit..bukan mrh pe nak ajar dia..Time tu ak nk solat mgrb..Hubby blm balik keje..Dh pukul 8 kot..Ak terpaksa letak dia sblh aku solat..sambil dia menangis..Nangis bukan jenis yg slow, tp jenis yg meraung2 mcm org pukul2...siap solat tu ak mrh la dia ckit..tp sesaat dua lepas tu ak pelok dia erat2, cium2 dia..mula lah aku plak yg sebak sbb dh termrh kat ank..anak kecik lg bukan tahu ape kn..Mula lah rasa, bodohnya aku ni..

aku rasa sjk ada anak ni. kesabaran ak mmg agk tinggi jugak lah..ak rasa mcm ak lbh byk mengalah kot..kalo gaduh ngan hubby pon, ak diam je..walau dlm hati haihhh geramnya rasa nak menjawab bg puaskan ati..tapi pk2 blk kalo duk berbalas2 kata mmg smpi sudah x kan reda, btl x? so bek main je dgn anak...tgk dia senyum, tgk dia gelak..rasa mcm dunia ni ak je yg punya..kihkih..mcm ayat untuk org2 bercinta je kan...


No comments: