Tabung

10 July 2015

Menyampah dengan NILE.Com.my

Sory lah Nile.com.my...Aku terpaksa menulis benda ni untuk pengetahuan semua customer kau..Mungkin bagus untuk kau, tapi bagi kami perkara tersebut melecehkan..

Alkisahnya, hari Rabu yang lepas bersamaan 8 Julai 2015 jam lebih kurang 1ptg, aku ada buat order beserta bayaran kepada pihak Nile untuk belian handbag..Dan waktu tersebut handbag tu memang tertulis 'Ready Stock'. So aku terus lah klik buat bayaran..Perasaan yang tak sabar nak menerima handbag baru..Teruja tau sebab dh lama x beli handbag.. Aku ingatkan dia akan pos pada hari yang sama, so aku akan dapat hari esoknya sebab pakai pos GDEX kan..Biasa mcm tu lah kalo aku beli dlm masa sehari je akan sampai.. Aku punya excited lah kan..


Tapi aku pelik dalam pukul 6lbh mcm tu aku baru terima emel menyatakan mereka tengah proses..Perghh maknanya belum pos la.Jwbnye xde chance la aku nak trm barang pada hari Khamis..Sedih dan kecewa untuk kali pertama ( ada banyak kecewa ni hehe).. So aku terimalah kalo dh dorg lembap sangat nak proses kan?? So bajet Khamis aku akan terima la emel menyatakan barang aku dh dipos..Tapi sangkaan ku meleset..Aku menunggu penuh sabar tp xde jugak terima emel tersebut..


Tak ingat da pukul berapa, ari Khamis aku terima emel menyatakan barang yang aku order dh sold out..Perghhh..kecewa dan sedih kali kedua...Kenapa bila dh buat bayaran baru nak gtau benda tu dh takde? dorg x update ke barang2 yg ada pada dorg? Menganiaya customer tau mcm ni...Bagi harapan pada customer last2 kau mungkiri...Uwaaaa... So aku pon terus reply emel tersebut (9 Julai 2015) dengan perasaan sakit hati, aku mintak refund semula duit aku tu..


So arini, 10 Julai 2015  dlm jam 9.55pagi aku baru terima emel balasan dorg menyatakan dorang tak sediakan khidmat cash, so bayaran yang dh aku buat tu dorg masukkan dalam account Nile aku dalam bentuk point..So aku kena buat belian baru untuk tebus point tersebut.. Aku kecewa dan sedih kali ke tiga.. Mulalah aku rasa nak hangin kalo jenis macam ni..Ada plak x sedia cash, sdgkan kita byr dia cash...Aku risaukan kalo point dia tu x sm mcm apa yg dh aku bayar...mana lah tahu kan, org meniaga nih nak untung..So aku reply balik, tanya dorg pasal point tu, mcm mana nak redeem..Macam mana nak check point..Sebab aku cuma nak pastikan jumlahnya mesti sama dgn byrn yg dh aku buat...


Untuk melihat point tersebut, aku kena buat order baru...Bila dh cashout dan ikut step by step tu, sebelum buat bayaran, dia akan keluar tang point tu samada aku nak redeem atau nak simpan lagi point tu..Tengok2, jumlahnya sama.Alhamdulillah..Sejuk sikit hati aku walaupon dh 3x kecewa dgn perkhidmatan Nile nih..Aku suka beli kat sini sebab barang dia murah..Tp kalo mcm ni, gaya menyusahkan sebab brg x update stok, leceh lah...Nak kena buat keje 2,3x.....Dorg kena improve lagi lah..Ni aku belum lagi complaint pasal dorg buat SALE besar-besaran tu..Konon nak buat sale, last2 page pon xboleh buka..Bila dapat buka, tetibe dh sold out padahal baru je buka jualan tersebut beberapa minit lepas..Serius x logik..Ntah wujud ke tak jualan2 tu..Huhuhu...Aku mencikkkkkkk..Ramai yg complaint mcm aku ni..Tp xpelah abaikan je...Skrg nak cete benda lain..


Bila dh buat order baru, terus lah aku klik redeem point tu...Ada baki sikit so aku kena carik lagi barang lain..Tambah la sikit duit aku..Daripada bg kat dorg point tu nanti kalo aku x guna kira burn..Bijak kan dorg ni?? Menaye customer..Dh la sesuka hati je letak sebagai point...Patut dorg kena tanya dulu..Dan dorg xboleh buat mcm tu..Kalo nak buat point pon, mana blh ada expired date..Sebab tu duit kita...Sebab tu aku cari jugak brg, xnak bg tunggu lelama...Harapnya order aku kali kedua ni tak sangkut lagi lah..jangan bg aku kecewa sampai berkali2 ye Nile.com.my...


So kes aku setel..Aku dh buat bayaran untuk order baru ( tambah RM6.10 jer ). Harapnya boleh lah sampai sebelum raya..Boleh gak aku pakai barang tu semasa raya nanti....hehehe


Aku serik?? tak tahu lah...sebab dia jual brg murah..Aku takjumpa lagi web yg jual murah, so aku rasa, aku tetap akan buka web dia untuk membeli belah....hurmm..Nile..nile..napelah jadi mcm ni...

13 comments:

LYSSA FAIZUREEN said...

no komen . hihi :)

wawa yusoff said...

ok... baru berhasrat nak membeli belah kat NILE. so, batalkan niat ku. hehe :)

Mimi Rheem said...

Tp sy kn selalu if brg sold out or nk refund brg dieorg akn b.in duit ke acc kita.x ada plk tukar ke ape..Huhu

sabrinashekhahmad said...

sabar ye kak.. kalau ina jadi akak pun ina marah juga.. alhamdulillah lah, sebelum ni ina just tengok2 gitu je page nile.com ni.. tak pernah berurusan dgn diyorang..

mila said...

lyssa : hehehe..org kuat dtg la..ekeke

wawa : nile tu ok je sbnrnya klo brg tu mmg ad stok, yg jd x ok bile yg dh hbs stok tp dia x update lepas tu xleh refund...tu je yg x best..

Mimi : memang dulu dia refund sbb sy pn pnh gak kena dlu, dia ok je bg duit blk..tp maybe skrg ni peraturan baru kot dia buat xleh refund

sabrina : hehehe..jgn terjebak dgn belian on9 ye..hjaha

Cik Miela said...

kannnnn. Dua kali nak rebut sale hari tu, tapi tak sampai 5 minit dah sold out. Pelik sangat, hmmmmmm

Unknown said...

tergoda gak dgn jualan murah kat nile. x pernah lg ada pengalaman beli kat situ. tp brg2 dia memang menarik n murah giler

Dayana Z said...

Hmm baru tahu ada website nile ni.

Maria Firdz said...

Hmm.. Sama kes dengn lazada... Normally dalam term and condition diorang akan bagitau berapa tempoh brg tu akan sampai... Macam lazada la.. Dia bgtau dalam 3-7 hari... Jika lebih tujuh hari baru kita boleh amik tindakan... Tapi kalau takde tu... Kita kena alert je la... Setakat ni tak pernah lagi beli kat nile tu... Teringin gak nak beli... Tapi tak sempat lagi..tapi itulah risiko beli online...

Izyan Balqis said...

nile memang murah, tapi dalam kemurahan ada timbul kebimbangan, takot sold out...kalau dah cerita macam ni..terpaksa la batalkan niat...

jualan online perlukan pengurusan yang baik. memang customer ramai tapi tu yang perlu mereka tahu dan hadapi bila dah jual barang murah. Malaysian kan suka barang murah..heee!!

adianiez AIDA said...

hmmmm susah gaks ekk.
murah, tapi memcm la plak.
so far aida tak pernah beli brg dari dot com gini.
beli direct dgn org.
apapun, moga mila dpt apa yg dibeli tu dgn baik.

Unknown said...

yakpernah lagi beli brg kat nile
trgerak gak hati nak beli
tapi mgkin blm smpai mase kott
mmg barang2 dalm tu murah2 kan

Unknown said...

Salam nak tanya
Pihak nile auto balas or memeng pihak nile sendiri yg balas email sis? Sbb kes saya,nile auto balas n xde cakap pun sal refund😀