Tabung

08 October 2015

BabyAlma - Bertahikk Mata

Benda ni sejak dia lahir lagi..Aku ingat dalam 2,3 hari boleh sembuh..Tp ni dh hari ke 15 tetap mcm tu jugak...makin banyak plak tu..Takde dalam seminit dua x bertaik.. mmg sepanjang masa..Aku kesian kat babyAlma..dah jd rutin ak utk mengelap mata dia setiap saat tau..Aku tak kisah bab tu sebabnya memang dah tugas ak sebagai ibu memastikan anak sentiasa bersih..cuma aku x sanggup kadang tu smpi xleh buka mata.. mata dia sampai jd sepet / kecik sebelah penangan duk berair dan bertaik sepanjang masa.. tp matanya x merah..Aku tak pasti kenapa jd gtu..


Aku ad up statua kat fb pasal ni..tp kebanyakan kata benda ni akan ilang sendiri ada yg smpi sebulan lebih..tp sanggup ke ak nk biar anak sampai berbulan mcm tu..adeh la..serba salah plak.. gtau nurse yg dtg umah tu dorg cme suh cuci dgn air suam je.. dh cuci pn tetap sama je..takat cuci je memang lah..aku nak benda ni berenti trs..huhu..risau aku kang efek kat mata plak kalo dh terlalu lama bertaik macam ni...


Aku taknak la ape2 jd kt anak aku..Patut ke ak bwk dia jumpa pakar mata? ke perlu g klinik biasa dlu? Aku tkt kalo doc biasa ni dia kasi ubat bukan2 jer..Bkn pe, ank aku kan bb lagi..kadang x semua ubat sesuai utk baby..kalau doc bkn bidang dia, kdg xtahu sgt pasal ubat..eh..jgn marah ak plak..ak cme takut jer kalo2 doc slh bg ubat bkn ak pndg rendah pd doc..huhu...jgn slh phm.


Ada x sapa2 yg ad pengalaman mcm aku ni? mcm mn korg buat dan handle? please ajarin aku sebab ak kesian sgt2 tgk anak aku ni.. dia kdg2 tu mrh bila ak lap..tgh dia tido pn ak lap bila tgk byk sngt..dah tu terganggu tido dia..Aku terpaksa..sb ak xnak kalo biar makin banyak plak..kalo kita org dewasa mata bertaik pn kita x selesa kan? bantulah aku..ada apa2 petua ke?

8 comments:

Suria Amanda said...

akak xde pengalaman tapi rasanya elok pi bawak klinik dulu..then kalau teruk sgt maybe diorang suh refer hospital..better buat cepat la sebelum keadaan jadi lagi worst...

dEdEQ dE wIshEs said...

DEQ NK BANTU TP DEQ PUN XTAW SBB HANAN XKLUAR TAIK MATA CAMTU .. TRY JUMPE DOKTOR TIME CHECKUP NNTI .. KOT DIE LEH BANTU

Mar Mansor said...

Teruk juga ye..bayi saya tahi mata sikit2 je...takde sampai kena lap sentiasa dan mata boleh je buka..
Sebulan baru ok

erin said...

anak saya 2 2 bertahi mata, yg aish bertaik mata masa dlm pantang, alana bertaik mata masa dh 2 bulan lebih, mmg lap je dgn air suam, nothing to worry, sy mmg jumpa paed masa alana hari tu, paed ckp its normal sbb salur air mata baby masih sempit, sebab tu dia bertaik mata, lama2 akan ok insyaallah, mmg lap je dgn air suam, paed ajar urut keliling mata dia slow2, alana n aish mmg lama bertaik mata, tp makin besar hilang. klinik biasa dia akan bg antibiotik n ubat titis dlm mata, x elok la, sbb bb kecik lg kan.

mummy said...

Xde pengalaman lagi bab2 ni..tp ada kwn emi anak dia dah 1 thn pun masih jadi cmtu lagi,.tapi selalunya orang cakap bby yang fully bf ni mmg mata akan bertahi kalau ibu ada makan@minum ubat2 herba yg mungkin panas sikit untuk bby,,mungkin x sesuai untuk ibj n bby tu.. tp x sure la tahap kesahihan tu,,,

NrlAidaHml said...

Ok akak bagi petua..InsyaALLAH mujarab..nanti cammy cuba ye..cuba titik kan air susu badan kat mata baby alma..InsyaALLAh mujarab..tapi kena direct titik tau from nipple to mata..jangan guna sudu atau ape ape nak titik kan tu..InsyaALLAH..doa doa sama k..semoga mata Baby Alma lekas sembuh..amin!

firohar said...

better bawa chek kat klinik...moga baby cepat sembuh.. btw, done follow #847

Asha Lya said...

Lya x da pglmn lgi bab nie..sis pun taw kan..klau makin beterusan ibu mna yg x risaukn