Tabung

13 February 2016

Kalau dah tahu anak buas

Aku ada terbaca kat facebook.. Ada rakan buat status pasal anak dia yang agak lincah.. Dan ramai lah rakan2 beliau bekap beliau dan anak..Adat lah kan.. kawan bekap kawan.. Cuba kalau kawan tu buat status sebaliknya, mesti depa komen pon bekap kawan tu.. Walhal situasi yg sm.. Mesti tak paham kalau aku tak bagi contoh kan..

Macam ni, anak sipolan ni lelaki memang lasak dan bila dah jupa rakan sebaya (walau bukan kwn dikenali, contoh mcm dia playground) dia akan jd agresif kalau anak jenis lasak ni.. So kalau jupe dgn yg jenis pasif, memang kena buli lah si pasif tu kan.. Dan mak ayah si pasif xkan la nak biar je si anak tu kena buli, dh la ibubapa saling tak mengenali.. Bila ibubapa lihat anak kena buli, memang la depa akan mrh..Nak mrh budak memang la nt org ckp bodoh kan sbb budak bukan reti ape.. ni budak usia 2tahun yer.. So ibubapa yg budak pasif tu tegur la ibubapa budak agresif ni..Bila kena tegur terus la ibubapa agresif tu up status buat2 mtk maaf bagai.. Padahal rsanya org yg mrh dia tu xde nye jd fren dia kat fb tu.. So motif dan tujuan tak smpi lah kan.. Melainkan dia ad tujuan lain bila dia up status tu.. tak lain tak bukan utk raih perhatian rakan2 fb, yg blh backup tindakan anak agresif beliau tu..


Ada lah beberapa rakan rapat si ibu ni sokong si ibu ni , dan memarahi si ibubapa pasif tu sbb marah budak agresif ni..Depa kata adatlah budak2 memang nakal dan agresif.. dan ad lah jugak yg kata ibubapa pasif tu dgn perkataan 'bodoh' hanya sebab depa tegur ibubapa agresif ni agar pantau sikit anak depa tu..


boleh byang x kalau ibu agresif ni up status kat fb kata anak dia kena tolak dgn budak lain.. ada x kwn ni akan cakap mcm kt atas tu, adatlah budak kan.. Confirm kwn agresif tu akn kata, eh ibubapa budak tu x jaga ke anak depa? tak mrh ke anak depa buat budak lain?? eh korg phm x ape aku nak smpikan ni??


So aku memang x berkenAn kalo jenis berat sebelah dan up status mcm mintak simpati ni.. aku scroll n tgk je komen2 rakan agresif tu.. hurmm.. seme komen nak win je.. pada aku kan, dah thu anak tu nakal, agresif, suka buat org nape bwk anak2 p tmpt ramai2 mcm tu? kalau rsa xboleh handle anak tu jgn bwk.. memang la org akan mrh kalau dh anak ko men tolak2 anak dia.. takkan nak gelak plak.. budak ni kalau jenis kasar mmg ksar btl mainan dia.. so kena phm la.. letakkan diri ank ko kt tmpt anak org tu yg org blh tolak2, boleh lenjan2, agk2 ko gelak ketawa ke kalau anak ko menangis??


Tak paham aku.. Aku bila baca status mcm tu aku xkan menangkan org tu sb kita msti tahu, kalau x truk ibubapa xkan tegur, maybe anak dia dh tahap menangis atau dh byk kali kena bru depa akan tegur.. kalau biasa2 je rsanya ibubapa blh tahan lg..So takperlu lah up status kt fb then acting mcm anak kita plak jd mangsa sdgkan anak kita tu yg pukul2 org.. Kepada kwn2 tu plak xpyh la nak concern benda yg ko pn xtahu cete sbnr..


Sb tu ak xsuka kalau pegi tmpt2 ad budak rmi ni.. aku risau kalau anak aku buat org bukan org buat anak aku.. sebab kalau org buat anak aku, aku xkan duduk lm kt ctu, baik bwk lari je anak sb xnak bg anak jd mangsa begitu juga sebaliknya.. so kalau dh thu anak agresif, tlg perhati anak elok2.. org tua mmg akan mrh org tua jugak sb xkan nak mrh bdk kecik tu..terimalah seadanya kalau org mrh sb mmg anak kita silap kan..takpyh up status fb sgt..

4 comments:

Nadratul Syazwana said...

Ada baca jugak cerita ni dekat facebook. Sedih sangat. Sudahnya tiap kali pergi dating, boyfriend kena dengar kita membebel :p Sebab situasi camni banyak sangat berlaku depan mata!

Tengkubutang said...

ye betui tu.. kalau tak tahu citer sebenar jangan nak concern sgt sebab cerita sebenarnya hanya orang terlibat je tahu kan..

Shalimar Yusof said...

aah..tgk keadaan laaa..anak kite penah kena geget dgn negro kt playground wehhh...berbekass.,..mau jgk nk cubit2 budk tuu..nsb tgn xsmpai je..ahahha..bwk lari anak terus laa jwbnyee....

dalila said...

danish penah je jd mangsa..means, dia yang kene ngan org..tp ila xde la nk up kt fb..bnd kecik je kot..lgpun bdk2..biase la tu..ade ms dia yg kene, ada ms kang die yg buat..nk senang, xyah pegi tmpt cmtu..