Tabung

09 August 2016

Dapat Jaga Anak Sendiri, kan best!!

Aku tak pernah terpikir pon sebenarnya nak jadi surirumah sepenuh masa..
Tapi kalau time cuti untuk sehari dua tu spend time dgn anak2 je kat umah, laki pegi keje mcm best gak...

Tetiba arini aku rasa mcm nakjadi surirumah sepenuh masa jer..
Bila aku pikirkan entah pengasuh anak aku ikhlas ke tak jaga anak aku..
Entah la...

Sesiapa yg bekerja sebagai pengasuh dlm kalangan follower aku ni jangan terasa hati ye..
Kalau korang x buat perangai mcm ni, so jangan kecik ati ye...


Sebenarnya pagi tadi, ada sorg pengasuh up iklan pasal pasal JOM DAFTAR..
Khas untuk pengasuh2 kat rumah..Macam seminar lah kot..
Program tu depa buat time hari bekerja..
So pengasuh ni cakap lah mcm mn nak hadir kalau dh anak2 asuhan ada kan..
Aku masa baca tu memang dapat agak da mesti ada yg bagi pendapat mcm kat bwh ni..

Minta jelah ibubapa kanak2 tu amik cuti..
Lagi pun sehari jer, xde menjejaskan keje pon kalo sehari x datang keje..
Dan yang komen tu ada lah suami pengasuh anak aku...
Tersentap hati aku bila membacanya..
Ape dia pikir bila dia taip mcm tu ye??
Bukan dia xtahu dalam gp wasap tu ada mak ayah anak2 asuhan dia..
Ayat dia tu blh buat org kecik hati tau..

Pastu ada lah plak tolong menambah..
Yang tolong tambah tu plak yg mmg xde anak lagi..
Belum dikurniakan rezeki untuk ada anak pon..
Aku rasa pendapat dia x diperlukan pon untuk kes ni..
Sebabnya pendapat dia buatkan hati aku lagi kecik ati...


Kalau iye pon ko nak mintak cuti,
tak perlu disertakan dengan ayat2 sinis tau...
Elok2 org ok nak bagi cuti..terus jadi sakit ati dan x ikhlas untuk bagi ko cuti..

Sepatutnya sblm nak suh bini ko tu jadi pengasuh,
ko kena tahu baik buruk jadi pengasuh..
Mengasuh dh la ramai...Dengan ramai parents
Kalau bini ko susah nak cuti..sebab parents rmi so bukan blh cuti serentak..
Patutnya ko jangan bagi bini ko jadi pengasuh...


Secara tak langsung bila dia bagi respon mcm tu..
Persepsi aku terus berubah...
Dia ikhlas ke x jaga anak aku dan anak2 asuhan lain?..
Adakah mengasuh semata2 kerana duit??


Memang susah sungguh skrg ni nak cri pengasuh yang betul blh buat mcm anak sendiri..
Kecuali sorg..pengasuh anak sedara aku kat Perlis..
Memang untung kak ipar aku sbb berjumpa dgn org mcm ni..
Dia btl2 layan anak sedara aku mcm darah daging dia..
Kadang tu ari cuti sabtu ahad depa amik anak2 sedara aku ni bawak p jalan2..
Siap suruh kak ipar aku berehat kat umah..
Kadang tu dia sendiri p anto kat umah kak ipar aku..x kasi balik awal..
Tapi sayang..kalau org baik ni kan, mmg xlama lah...
Tak lama lagi pengasuh tu dh nak pindah balik Penang..
Depa pn sedih nak berpisah ngan anak2 sedara aku tuh..
Untung kan????

Tapi aku bukan nak kan yg perfect mcm ni smpi ari minggu pon anak2 xde kan..
Cukup lah dia ikhlas jaga anak2 aku time ari bekerja je..
Aku pon x suka kalau anak lebih rapat dgn org lain dari diri aku..


Aku ni sensitif sangat ke ??
Aku harap laki dia je yg perangai mcm tu..
Isteri dia harapnya ikhlas lah...
Sebab dia jaga bertiga dengan anak dan adik dia sekali..
Kiranya ada 3 pengasuh dalam 1 rumah tu..
Tapi mmg ramai la budak2 yang dia jaga..
Sebab sll terserempak ngn parents yg amik anak kn..
kadang beramai2 tunggu depan umah dia..Hehe
Tapi sebab ada 3 pengasuh so aku xkisah la..
Harapnya bagus la depa jaga budak2 tu..




4 comments:

Mar Mansor said...

kita bekerja sebab niat nak ringankan beban suami kita..nak pegang duit sendiri..macam tu jugak sesetengah pengasuh..
lagi kalau join group FB BS..ada je luahan..
yang paling tak suka ada quote.."gaji tak setimpal dengan kerja"
emm...susah nak cakap..

mila said...

sis mar : Btl tu..siap buat kira2 lagi..kalo rasa x berbaloi kenapa jadi pengasuh?? takde sesapa paksa pon kan..bukan dia je yg keje nak bantu suami..kita keje opis hour pon keje sb nak bantu suami jugak..xde ibu lah yg sengaja nak bagi org lain jaga anak, then dia pegi relaks santai kat umah..

macam sy pon, klo sy cuti sakit ke...saya jaga sendiri je anak..xde pon anto ke pengasuh suh jaga..walaupon ari bekerja..tp xnak plak depa pk..sbb bila dh jaga rmi anak asuhan mcm ni lah..dia xnampak seme tu..sebab sorg cuti, yg lain x cuti..so dia still xdpt rehat..

susah kn??? Kalo x ikhlas jadi mcm tu lah..setiap inci jam dia kira.

InaYusoff said...

bile baca ni ..terkenang pengasuh anak..

dia memang suke cuti..
:(

tak pedulik pon..

siap ari tu bila kite gitau kene balik lewat sikit sbb ada keje, dia siap bagitau "suami tak boleh balik cepat ke..akak tak sihat, ikot akak ni macam nak cuti sakit hari ni tapi akak tahan jugak jaga anak.."

perghh..
rase macam kita ni dah la tak selalu balik lambat..sekali dalam enam bulan kot balik lambat...adui..berkira..

esoknye dia cuti..
kata nak p spital..

tapi dalam wasap grup..
kemaen rancak berborak..

ape pon tak boleh..
:(

Izyan Balqis said...

zaman sekarang, kalau nak berenti kerja sebab nak jaga anak ni susah, hari2 barang makin naik, apatah lagi duduk bandar besar....

mujur pengasuh qaid ok, even kadang2 kita perasan ada yang kurang, boleh la ignore sebab malas nak ambik kisah sangat...ikhlas kena ikhlas, mintak cuti cara baik pun ok, IQ sendiri tak kisah, even pengasuh nak mintak cuti nak anta mak dia pergi haji...heee