Tabung

24 October 2013

Bila Anak Dilanda Sakit...

Apa perasaan seorang ibu pabila anak yg dikandung selama 9 bulan ditimpa sakit..Aduhhh..sebak sangat ati..2,3ari lepas, Arfan badannya naik merah2...Mula2 dia gatal, dia duk menggaru bagai nak rak..bestnye tgk dia menggaru.Aku ingatkn garu2 biasa je..tpi mcm len mcm je, x benti2 plak kan..Time tu dah nak tido, so memang dalam gelap la..Tgk lain mcm cara garu tu, aku pon p bukak lampu, perghhh terkejut beruk la aku n suami, tgk badan dia habis merah..bukan badan je..blkg bdn, telinga dia..

Malam tu memang ak n suami x tadi sampai pagi kot..aku lapkan badan dia dgn air garam..Ak xtahu la cara ak betul ke x..Tapi dulu2, kalo aku nek gatal2, memang air garam la mak aku sapu..hehehe..kesian sgt tgk Arfan duk menggaru..Sedih gila kot..Anak kecik mcm tu kan, bukan tahu apa..Dia memang dh ngantok sgt2 tp xboleh nak tido sebab gatal..aku lah yg tlg gosok2, xmo bagi dia garu..takut kena kuku nanti lagi teruk kan..Sambil dia nyusu, baru nak lelap, dia merengek..Yelah kalo kite kena gatal2 pon kite x selesa gakkan..Aku dh mati kutu, cmne nak bagi reda gatal2 dia ni...


tapi mujur dalam kul 4lebih mcm tu baru dia lena tdo..Memang niat dihati nak bawak dia p klinik pagi esoknya tu..X sanggup nak lihat dia mcm tu lama2..tapi Arfan ni walaupon dia sakit cmne, dia memang x meragam..syukur sangat dikurniakan anak yg baik mcm ni..Semoga beliau menjadi anak yg baik sampai bila2..

Paginya memang dh sampai kat klinik, tetiba tgk merah2 tu dh beransur ilang, so decide xpyh la jmpa doc, just g farmasi beli je ubat sebab ada kwn suggest Lotion Calamine ni..Dia mcm bedak sejuk..Tepek je tmpt yg gatal2 tu..So lepas tu hantar Arfan ke umah BS..Lepas lunch tu BS pm kat fb katanya badan Arfan dh start panas..So aku berjaga2 jelah..Xlama lepas tu dlm kul 4 BS pm lagi..Katanya better aku dtg amik Arfan sebab dia xmo makan, pahtu xnak duduk bwh,nak berdukung je..merengek..Badan dia pon makin panas.Aku dh risau da..

dalam pukul 4.30ptg, aku mintak izin dgn bos nak balik awal, amik anak..Mujur bos aku jenis yg memahami..So dia bagi aku balik awal..Sampai2 je, dari luar umah BS dgr sore Arfan merengek..Bila nampak muka aku je, sedih je dia..mcm muka mintak simpati..Hehe.. Geram je tgk..Tapi kesian pon ada..Nak manja2 dgn Mama la tuh..Memang panas pon badan dia..Aku ingat nak bwk terus p Klinik Kesihatan P9 tu, tp bila pikir balik..Takpelah, bek balik umah basahkan dulu badan dia..Buat cara tradisional dlu, xmo lah ajar dia terus dgn ubat.Nanti imun dia x kuat plakkan..

Balik umah, check suhu..amboii kemain tinggi 38.8...Petang tu aku lap2 tubuh dia dgn air..kepala dia aku basahkan..dia memang lemah sangat..Aku letak baring, baring mcm tu jelah..Dah xmo meniarap ke apa..Aku tinggalkan dia kat ruang tamu pon..dia mls nak gerak..nangis je mintak aku dukung..sedih aku tgk anak aku mcm tu.biasanya dia kalo aku tgl mcm tu, lincah je mengengsot..

Malam tu badan dia aku rasa mcm x kebah2...bila check dh nek ckit 38.9 plak..Then aku tgk dia memang seyes lemah gila..Muka xde senyum..Mata kuyu..Bibir seakan nak jadi biru2..time ni hanya Tuhan je tahu perasaan aku cmne..Husband aku plak xde, dia kuar ngan kawan..Time ni memang aku dh menangis da..Kol husband gtau nak bwk Arfan p klinik..Dia suggest aku pegi sendiri,nanti dia dtg terus.Mujur ak pandai bawak kete, kalo x..terpaksa tunggu dia balik dtg amik..Kan tu mcm membuang masa..Tol x??

Dah sampai klnik, tgk rmi plak baby yg sakit...Aku last sekali..kena menunggu 2jam lebih kot..Sampai turn je, doc check suhu dh nek lagi 40 darjah celcius..perghh terkejut aku...maybe sebab menunggu lama sgt kan..walaupon dlm aircond..Doc pon terkejut..terus doc ckp kena masukkan ubat ikut bontot..Aku tya jugak doc, sakit ke tak masuk ubat tu..hehehe...sekejap je pon masukkan..anak aku ekkkkk gak skjp hehe..


Balik umah tu, terus cergas aku ckp kat korg..Hoihh cpt sungguh tindak balas ubat bontot tu..Terus dia ada perasaan nak main, gelak2..Alhamdulillah..Syukur sgt..Anak aku dh kembali sihat....Esoknya aku cuti sebab nak pantau, mane lah tahu kan, suhu naik balik..tapi syukur xde...Tapi mlm esoknya, dalam pukul 3pagi aku terjaga, rasa2 bdn dia panas...38.5 plak..terus ak n hubby lap2 bdn dia..memang mcm mandi jugak lah..aku tanggalkan baju n seluar, bagi tinggal pampers jer..Bagi dia makan ubat..Lepas tu dia tido..Mujur pagi tu bgn, badan dia dh peluh2..dh sihat :-)



Mak aihhhhhh sekali update panjang berjela hehehe...sudi2 kan lah bace yer...

ni pic yg Arfan gatal2 tu...

2 comments:

NrlAidaHml said...

alahai..kesiannya tengok badan dia merah-merah..mesti dia rasa tak selesa..mintak2 Arfan cepat sembuh ye sayang..

hazwan hairy said...

siannya arfan..kita yg tua ni gatal2 pun cm nk nagis xsng duduk ni kan dak kcik ni..