Tabung

13 December 2015

Pengenalan MyBreastPump

Senget la plak..


Pertama kali dalam hidup aku pegang pump dan mengepam..Takpernah terlintas pon kat pemikiran aku ni aku akan buat keje mengepam ni sebab masa Arfan dulu, memang aku terus bg susu tepung je masa dgn pengasuh..Aku memang x suka benda leceh2 ni...Yang Alma ni pon aku x niat pn mula2 nak pam susu,ingat nak bg susu tepung jugak...Tapi masa dlm pantang aku cuba bg susu tepung dia mcm rejek...Tp susu ibu pn dia rejek jugak kalau dlm botol..Tp ntah cmne, blh terpikir plak nak bg susu ibu je...Konon nak struggle la pam susu.. lepas tangguh2 nak beli pam..Akhirnya, minggu lepas aku pejamkan mata beli je on9...Sampaije pam, x terus test sebab sibuk dgn Arfan nak buat main.. Lagi pn, ak memang x excited sangat, so tangguh lagi time nak pam..


Arini, 14/12/2015 jam 8.00 pagi tadi tetibe ada aura aku nak pam plak..So aku cuba lah pam..Dapat lah 2oz...Xpelah, aku redha jer...Aku rasa kalau marmet lagi cepat dapat 2oz tu..Guna pam ni, macam membazir masa je plak...Yang aku pelik susu aku rasa banyak je sebab Alma sll tersedak n x sempat bernafas kalau menyusu..tp bila pam, menitik2 je keluar susu...NI yang buat aku giveup nih..


Masa aku ngepam tu Alma tgh tido..Bila dh selesai pam, Alma bangun..Aku try bg susu botol tadi tu..Dia pnya mengamuk, alahai rasa nak trs je sua DF nih..Memang dia refuse n xnak langsung ok..Dia gigit2 je puting tu...Lepas tu nangis x hingat, sebabnya dia memang nak tido tp dpt susu mcm kena main mcm tu kan, memang sakan la menangis...Ngan aku skali rasanya nak nangis tgk dia xnak botol gtu...Gayanya gini lah nanti bila kat umah pengasuh kalau aku tinggal..Adeh lah..pening mama Alma oiii...


Aku kentalkan hati memang aku xbagi langsung lah susu selagi x hbs 2oz tu..walaupon banyak yg keluar, tp sekurangnya ad jugak yg masuk..hehe..Nak habiskan 2oz tu bape lama aku duk sua..adeh la..bertabah sungguh rasa..Saat bila dh habis susu tu, aku sua DF..pergh muka dia..mcm penuh nikmat dpt minum hehe..terus mata stim terus lena...Aku blh nampak muka dia mcm mn dan perasaan lega dia mcm mn saat dpt isap DF tu...Ape lah Alma nih...Aku nak anto dia 17hb nih, so harap 2,3hari ni aku ajar dia blh hadam n trm lah..Kalau x, memang kesian lah dia jwbnya tido x lena lah n menangis la sepanjang hari..huhu....Sedihnya hati seorang ibu kalau gini...Jangan pengasuh giveup dh lah nak pujuk dia...


Kali ke dua aku cuba pump jam 12thari tadi...Sangat2 sedih hati ini..nak dapat1 oz susahnya alahai..Memang x smpi 1oz pon..Aku siap marmet lepas tu pn bru dpt 1oz..oh..nape susu oiii...Sikitnya ko keluar..mcm mn aku nak buat stok....Nak bwk p pengasuh nanti?? Kalau xde stok cmne eh?? Aku xde pn sedia susu tepung untuk dia...Aku buntu sungguh la rasa..Takkan nak bg susu tepung plak..Dilema sungguh..Pam tu nak buat pekasam plak ke?? :-( Perlu ke aku giveup dgn 2x pam je??


Please bagi aku semangat..Baru aku tahu dan paham perasaan ibu yg seangkatan dgn aku.Sis Mar, sy dh paham perasaan sis cmne...Kalau susu banyak, x semestinya masa pam pon banyak akan keluar.. Tak sangka plak suck baby dgn suck pam tu memang jauh sekali x sama..Macam mn ak nak pulihkan semangat aku ni ek?? Aku nak beli botol yg 2oz jelah..sekurang bila nampak botol penuh gtu, blh naikkan semangat aku blk :-(


Kalau korg ad cete pasal BF nih, meh la kongsi ngn aku..bagi aku semangat korg sikit untuk teruskan proses pam susu ni....Aku kena teruskan mengepam...InsyaAllah..Dont giveup ye mama Mila!! U can do it..Yeahhhhh..Baby Alma, please minum..Mama tgk awak minum mungkin akan buat mama bersemangat jugak..INsyaAllah..


7 comments:

sitirohaida said...

memang macam tulah yang akan kita alami sis,masa dalam pantang 1 oz je sekali pam..pastu rasa malas pulak..sbb bby mmg nk df je..Terpksa campur dgn fm..tapi dah niat nak full bf,kena banyak input pasal bf..belajar,google,makin lama pam makin banyak..Tapi sekarang ni walau tak banyak mcm orang lain yang sekali pam boleh dapat 10-20 oz..tetap bersyukur walau sekali pam dpt 4oz je..takpe ..teruskan usaha ..insya allah..dipermudahkan urusan..yang penting jangan mudah putus asa dan kena belajar lagi ttg bf..bukan senang nak senang kan

Asha Lya said...

Lya x da lgi pglmn tu smua..tpi lya dpt rasainya betapa sedih klau bila mna kita pam nak bagi kuar susu byk tpi hasilnya kurang memuaskn..bykkn sbr ya sis.insyallah pasti da rezki utk baby alma

Mar Mansor said...

pam je mila..betul cakap kak ida tu.kawan susah senang saya tu.hehe,.
nanti kat tempat keje, sambil buat keje..pam je..urut-urut sikit.

Siti Munirah said...

Anda telag di tag!!

http://www.mystorymory.com/2015/12/10-soalan-daripada-adik-karimah.html

Izyan Balqis said...

xnak cerita kat mila, nanti mila giveup..huhu..teruskan mengepam mila! orang nak try jugak pam lepas ni...huhuhu...kalau tak, buat pekasam la pam tuu..huhu

dalila said...

xleh give up mila..bile kite stress2 susu pun blh merudum..
besenye baby klu ibu yg bg sendiri botol mmg die akan reject (mula2) sebab dia bau susu kt kita..mntk org lain tlg bgkan dulu..dh biasa nnt br ok..mila masuk keje 17hb ni?suntuk sgt dh tu ms sebab br nk bg baby biasakan botol..tp xpe..kene struggle sket la klu nk bg titisan emas.. ;)

Unknown said...

yuyu beli pam 2jenis last2 buat pekasam, tak nak kua sadis sungguh ..last2 yuyu pakai tangan jer ..alhamdulillah dalam 20minit boleh dapat 3 setengah oz tuh sekali pam laa