Tabung

08 December 2015

Perjalanan BF BabyAlma

Assalamualaikum..

Dah lama rasanya tak menulis kat sini...Malas satu hal, xde idea pon satu hal..hehe..Nak buka blog pon malas, dh tu acaner??hehe..

Orang sibuk tulis pasal breastfeed, aku pon sibuk nak tulis jugak..hehe...Takpelah pengalaman masing2 kan, tak salah utk berkongsi..

Untuk anak kedua ni, Alhamdulillah, susu aku terus banyak selepas baby lahir..BabyAlma trs dapat khasiat susu ibu bila kua melihat dunia ni..Kalau dibandingkan dengan Arfan dulu kesian sikit sebab susu untuk dia pada awalnya x semewah yg Alma dapat skrg...hehe..Tapi aku bersyukur sebab Arfan dlu jenis x meragam walaupon masa dlm pantang ak xmampu bagi susu yg banyak untuk dia..

Aku masa Arfan dulu makan mcm2 eh xde lah mcm2 sangat..tapi ada lah usaha untuk banyakkan susu tu..Makan lobak putih, sayur sawi, siap beli ubat banyakkan susu tp memang xde ( ni kisah dlm pantang la, sbb lepas 2bulan susu baru mencurah2 ) Alma skrg, aku xpyh makan pape suppliment pon, memang susu banyak sangat, selalu basah baju...Tak semena2 basah je baju hehe..AKu memang xde beli pump pon..Aku biarkan jelah mcm tu.. Kalau Alma minum belah kiri, kena standby towel sebelah kanan dan begitulah sebaliknya...Syukur sangat2..Harapnya mampu lah susukan dia smpi 2 tahun...

Tapi aritu cik P aku berkuping, jadi mcm masa Arfan dulu ( penyebab aku stop BF Arfan ). Memang aku dah sedih da...Sebab aku ingatkan aku dh xboleh nak nyusukan ALma disebabkan benda tu lagi..Tp Alhamdulillah dia ilang sendiri..Harapnya xkan berulang lagi..Tak mampu aku hadapi nya.. Aku dh siap belikan pump untuk anak kedua ni...Dulu masa Arfan memang aku malas nak mengepam.. sebab aku x suka leceh2..tp skrg aku terpaksa...Sebab pikirkan kekangan kewangan skrg kan, susu makin mahal..Ada susu free so gunakan lah sebaiknya hehe..


Belum try lagi pump tu, semalam baru sampai..Kalau Arfan ada memang xboleh nak godek sebab bising marahkan dia je nanti...Excited plak sbb pestime nak guna benda tu kan..hehe..Harap aku gigih la lepas ni mengepam untuk babyAlma...Kena start study balik cara2 menjaga / handle susu EBM nih. Masa Arfan dulu ak penah da study, so dh ingat2 lupa da...


Cuma masalah skrg baby Alma dia x berapa nak trm puting botol, aku belikan yg doctor baby tu, kan puting dia lembik sikit mcm puting kita..dia main2 je puting tu bila ak sua kat mulut hehe..Tp ada ketikanya dia isap jugak kalau dia dahaga..So kiranya dia ok lah tu kan?? Jangan dia buat perangai kat umah pengasuh dah la...hehe...Aku dh kena stat buat stok ni..Sebab lagi seminggu je untuk aku naik keje balik...Hajat nak teruskan cuti smpi ujung taun, xtahu lah my bos luluskan tak cuti tu...hehe




1 comment:

Unknown said...

selamat mengepam sis
aah susu makin mahal skrg ni..susu ibu susu terbaik utk baby
selalu baca promosi kat fb yg mkn pil tu, susu mencurah2..betul erk..