Tabung

30 December 2015

Yuran untuk anak

Nak masuk taun baru ni mcm2 nak kena pikir..Tu belum anak sekolah rendah atau menengah. baru nak masuk 3tahun taun depan..Sekolah taska je pon..Tapi yuran boleh tahan..2bulan lepas masa aku dlm pantang, aku dh riki dgn cikgu pasal pendaftaran utk taun depan..Dia cakap 214.. Masih ok lagi la kiranya, lega hati aku..Memang duk buat kira2 dgn husband harga mcm tu lah..Aku mmg dh x tanya dh la cikgu kan..

So alkisahnya, aku nak p byr yuran utk bulan Dis dan jugak pendftrn..Terkejut beruk aku bila dia kata pendaftaran shj RM372.. Jauh benar dgn yg cikgu dia kasi 2bln lps RM214.. serius aku mcm..haih..peliknya.. mujur lah kebetulan af duit lebih..kalau tak, malu je aku kat ctu..aduhai..dah lari bajet RM150+ gak tau beza dia..gila btl..Aku mcm x puas hati tp ak diamkan aje..Sb yg ak tnya ritu penjaga taska tu, yg td ak byr tu mcm pembantu dia..so ak mls tya byk sb dia mcm xthu sgt...


Masuk je dlm kete, aku terus sms cikgu yg sll ak duk bhubung tu..Aku tnya btl ke harga yg aku byr ti sebab jauh sgt beza..Kalau iye pon kata taska dh naik harga xkan smpi 150+ kot .. mcm tak logik..so cikgu tu reply nanti dia akan check balik...Dh la td pon kalau ikut dlm kertas sepatut ak byr RM360 je.. xtahu mana lagi RM12 yg dia tambah tu...Aku xphm lah taska ni mcm mana kira..Aku rasa mcm ikut suka dia je nk ltk bape pon..huhu.. Anak aku p school 6hari pon dh kena byr RM150..arghh stress.. sebab kekangan ekonomi skrg..semuanya rsa terbeban.. taska kena charge dgn org atas..so taska charge ibubapa dgn kadar melampau aku rsa..xtahu lah kalau ibubapa lain rsa ok je.. 


Memang lah nt ramai yg kondem ckp aku berkira pasal anak..Bukan berkira tp biar berpada2..Bukan xnak jaga anak sendiri tp nak wt cmne dh termaktub aku memang kena keje..Aku masih x kental nak amik cuti tanpa gaji..


Aku takpasti lah nanti cikgu tu check jd mcm mana..Harap ad kat mana2 yg silap huhu.. Semoga ada rezeki aku kat situ..sb tu dh amik bajet aku utk bt benda lain.. uwaaaa... sedih la..

Bila mintak subsidi plak katanya gaji dh terlampau banyak..Terlebih drp yg sepatutnya..Alahai kesiannya..Banyakkkkkk lah sgt gaji aku nih..Bukan tak bersyukur..cuma rsa x logik je dgn apa yg dia bg max tahap gaji tu..sepatutnya kena amik la dri segi lain plak..tgk perbelanjaan mcm mn, anak berapa..ko ingat gaji max mcm tu cukup ke utk zmn skrg ni..? Baik ko tulis je kt dlm borang tu subsidi ni utk gred bwh 17 shj..senang..aku menyampah betul lah...


Haih tgk lah..banyak sungguh aku merungut nih..Benci tau...dh lama x menulis bila dh tulis xmo berenti pulakkk..


Tapi dlm duk berkira2 dh banyak habis tu, Tuhan jugak hantar kwn2 aku kt opis berjumpa dgn Alma dan secara tak langsung babyAlma dpt habuan sikit..Alhamdulillah..


notakakiaku : aku selalu terpikir, kenapa aku tkt nak belanjakan duit? sedangkan Tuhan dh janjikan setiap rezeki yg dia bagi..Sebab tu rezeki susah nak masuk banyak dlm hidup ak sbb ak tkt nak keluar banyak..mcm mn nak buang sikap takut tu ye?phm tak maksud aku?? Perlu ke ak bt entry utk ak trgkan ape ak rsa ni? hahaha.. ni dh mcm bt entry..pnjg plak notakakiaku..

3 comments:

Nieyl said...

Walaupun nieyl belum ade rezeki nak ade anak..
Tapi bila baca..sgt faham..sbb abg² n kakak² nieyl semua ada anak yang masih sekolah..mcm tu la keadaannya setipa kali sesi persekolahan baru..

Athirah Diyana said...

dgn ekonomi skrg, mmg ramai yg berfikiran mcm tu. kos sara hidup skrg melampau. tambahan pulak utk anak2. sy tak kawen lg, tapi sy faham tentang masalah tu. moga Allah murahkan rezeki awk sekeluarga...

Suria lekatlekit said...

bagi ibu bekerja memang yuran taska satu bebanan.. Bila taraf hidup semakin tinggi, semua semakin mahal gaji je tak berapa naik menapak naik memang terasa beban tu. Moga Allah mencukupkan rezeki untuk kita