Tabung

25 February 2014

Baby xboleh mandi air sejuk

Tadi aku ada terbaca kat wall FB..
Dr Zubaidi menjawab pertanyaan seseorg mengenai perkara ni..
Katanya anak jiran dia berumur 4bulan meninggal dunia..
Doktor yang merawat mengatakan berkemungkinan daripada si pengasuh yg suka memandikan bayinya dgn air sejuk..
Dan Dr Zubaidi memberikan jawapannya..
Korg google lah kalo nak tahu apa jawapan tu ye..
Aku mls nak copy balik sbb aku bukan nak ckp pasal jwpn tu,
Aku cuma nak bg pendapat aku mengenai perkara ni..
Ececeh, gaya mcm doktor serba tahu je..Hahaha..
Padahal anak baru sorg..

Aku bukan nak kata setuju ke tak setuju..
Tapi memang aku x bape setuju lah dgn kenyataan tu..
Mungkin kalo ikut logik akal, memang kita pk bayi tu akan kesejukan..
Sebab tu org memang disarankan bayi mandi air suam..
Tak kisah mandi pagi ke tengah hari ke atau malam..

Tapi aku nak cerita pengalaman aku sendiri ..
Bukan niat nak tunjuk bagus ke apa ye.cume nak share sahaja..

Anak aku, Muhammad Safiy Arfan tu kalo korg nak tahu..
Dia mandi air suam hanya seminggu je..
Masa mak aku jaga aku kat umah aku ni..
Korg tahu kan, ak bersalin kat Putrajaya..
Lepas seminggu baru aku balik Terengganu sambung berpantang kat sana.
So dlm seminggu selepas bersalin tu je anak ak kenal air suam..Hehehe
Balik je Terengganu, mak aku just mandikan anak aku dgn air paip je..

Anak aku mandi agak awal lah..
Dlm jam 8.00pagi kalo dia tido lagi mungkin terlajak ckit kul 9.00 pagi gitu..
Memandangkan anak aku jenis x nangis, sebab tu mak aku teruskan je mandi air paip..
Anak aku enjoy je mandi.Xde pon nangis2 bagai..
Dan alhamdulillah semasa dalam Pantang xde pape berlaku..
Dan mungkin korg akan kata untuk jangka masa panjang kan..
Tu aku x pasti lah...tp semasa menaip skrg ni, aku mcm nak ubah fikiran lah..
Tadi aku rasa mcm x setuju, tp tetibe terfikir..
Mungkin betul jugak efeknya baru skrg..
Sebab sejak akhir2 ni anak aku asyik batuk dan selesema..
Aku memang mandikan anak aku pagi sblm hantar ke rumah pengasuh..
Tapi sejak dia asyik batuk selsema ni aku x mandikan pagi dah..

So kepada korg semasa dalam pantang, sentiasa lah bg anak mandi air suam ye..
jangan malas2 tau nak masakkan air untuk anak tersyg..
Lagi pon sekejap je dlm pantang tu...
Nanti anak dh besar ckit, klo xnak mandikan air suam..
Korg mandikan anak korg lewat ckit, biar agak2 matahari dh mencanak tu.
So suhu air xdelah sejuk sgt time tu..
Paham tak??
Sebb aku dulu suka mandikan anak aku awal2..
Dalam kul 8 atau 8.30 dh kena mandi da ( time weekend )..

Skrg ni aku mesti mandikan dia lewat dlm kul 10pagi sebab dia tgh selsema n batuk..
Kesian kat anak kan??

7 comments:

msredcheesecake said...

akk perjaya ajal tu urusan Allah, caranya pun urusan Allah...

mila said...

btl tu kak..sy pon mcm tu..bab yg baby meninggal tu mmg sy x setuju kalo dia kata psl mandi air sejuk penyebabnya.sbb ank sy pon mandi air sejuk gak..maybe ad sbb lain cume doc xdpt detct dan maybe mmg dh ajal bb tu kan???

~aSHa~ said...

ermmmmm rasanye kalo hospital swasta mandi air biasa jerk xde suam2 selepas bersalin tu...sbb mereka nak kuatkan tulang kaki...itu yg akak dgr la.....

NrlAidaHml said...

Aida memang dalam pantang keep on mandikan dalam air suam..tapi bile dah habis pantang baby mandi guna air paip..ada effect ke tak ntah sebab macam takde effect lagi pulak mandi air sejuk ni akan kuatkan lagi tulang mereka..

Wallahua'lam..

NrlAidaHml said...

Aida memang dalam pantang keep on mandikan dalam air suam..tapi bile dah habis pantang baby mandi guna air paip..ada effect ke tak ntah sebab macam takde effect lagi pulak mandi air sejuk ni akan kuatkan lagi tulang mereka..

Wallahua'lam..

mila said...

Asha & Aida : itulah sy x setuju tang doc kata penyebab baby tu meninggal sb mandi air sejuk.mcm x leh diterima je sebab tu.huhuhu.. tp ape pon dh ajal dia kan??

Julia Johari said...

Mcm2 kan caranya...yg ptg ikut keserasian anak...