Tabung

12 February 2011

Ampunkan Dosaku

apa korunk rasa kalo ditakdirkan nasib korunk mcm kat dalam cete tu? dicemuh oleh masyarakat..dihina oleh keluarga...sedangkan semua masalah ni kdg2 faktornya dari keluarga itu sendiri jugak kan..bukan dia mintak tok jadi cmtu sbnrnya...kite sbgi masyarakat yang prihatin sepatutnya memberi nasihat dan terus sokong mereka2 yang bermslh ni..agar mereka dpt kembali ke jalan yg betul..jgn menghukum mereka sesuka hati sbb kite bukan Tuhan untuk buat tu semua, betul x?

Korunk tgk x cerekarama td?baru je hbs..aku teremosi lak tgk cete tu..kat last2 tu aku nangis2 plak..hbs meleleh air2 idung, air mata ni.hehe...mujur je semua dah tido tgl aku sorg2 jer..mcm nak meraaung je kalo aku ade kat set penggambaran tuh..mcm leh jiwai lah watak2 dan perasaan yang diorg alami tuh.hehe.....

Dengan adanya rumah yang mcm tu bukan nak menggalakkan maksiat sebenarnya.tp nak memberi kesedaran serta tempat perlindungan kepada insan2 @ wanita2 yang teraniaya...kalo korunk perasan kan, dalam cete tu..kalo kite betul2 ikhlas nak mendidik orang Tuhan akan memberikan kite jalan yang mudah..kalo kite lihat, x semua anak2 gadis yang masuk pusat2 mcm tu...atas kesalahan mereka sndiri..ada yang kena rogol, ada yang jadi mcm 'haruan mkn anak'...so semua tu bukan atas kerelaan gadis2 tersebut..so jgnlah kite nak cemuh diorg kalo benda ni terjadi kat diorg...mmg susah nak terima kan..tp pikirlah kalo benda ni berlaku pada diri kita atau pada ahli keluarga kite...perasaan mcm maner...malu mmg malu..tp org kata tu mmg dh tertulis jalan hidup kite oleh DIA so kite kena tempuh la..pada yang atas kerelaan sendiri terlanjur dengan bf tuh...maybe diorg ada sebab tersendiri la kan.tp kalo kena pada caranya..maybe diorg boleh berubah, btl x?

so aku rasa cete Ampunkan Dosaku ini btl2 bg byk pengajaran lah...mmg sedih gile cete dia.dah la ending siap ada lagu lagi...adoi..mmg x tahan la jiwa den ngan benda2 mcm ni..hati halus sgt cepat tersentuh. hehe...




6 comments:

penaberkala said...

sempat tengo kejap je td

tu la penyakit masyarakat kita, suka hukum org lain tanpa usul-perikasa
serkap jarang dan melulu
kadang2 agak membabi buta

bagi mereka, kalau kita buat salah sekali, dalam otak tu dh set mmg kita akan bersalah sepanjang hayat kita
lebih parah, klu ada yg nk berubah ada plak yg perli dan sbagainya
so, camne nak berubah
kesiannya, org yg nak berubah tu akan balik ke jalan salah kembali

harap2 kita tak tergolong dlm golongan tersebut
dan toleransi tu penting dalam apa jua yg kita nk buat
pasti ada solusi sebelum kita terus lompat kepada konklusi

just 2 cents from me, my point of view

Cik Cammy Lia said...

bagi sy la kan penaberkala masyarkat kite ni jenis..bile kena btg hidung sndiri baru phm kalo x kena kan.. diorg mmg xkan phm dan xkan terima kesalahan org len ngan ati terbuka..

Piasara said...

akk kalau boleh tak nak dan akan mintak dijauhkan segala benda tak baik berlaku kat famili akak.Tapi sbgai org islam akak percaya Qada' dan Qadar.Bila dah jadi kita kena terima dgn redha dan pasrah...
Ada org ckp"pandai ler ko ckp tk jadi kat ko.."Tk jadi atau belum diuji,alhamdulillah...tp kalau jadi kena terima...Akak ada ank 5 ni,punya susah nk jaga,nk terangkn mcmana sbb musabab sesuatu terjadi,dn akibatnya..akak kena cerita kat depa mcm2..pasal hubungan laki-pompuan,pasal zina,pasal dadah,rokok,ubat batuk,hidu gam..adoiii...tp akk dh beri yg terbaik..yg selebihnya akk serah pd Allah.

Cik Cammy Lia said...

alhamdulillah kak..sebagai ibu mestilh kite xnak apa2 yg tak elok berlaku dlm famili kite kan..kite dh bagi ajaran yg sewajarnya..ank2 yg tentukan sndiri bagaimana dorg nak corak hidup diorg bile besar nanti.harap segala ilmu agama yg diajar sejak kecik akan digunakan oleh diorg bile besar nnti..amin,..

ruler said...

sambung cerita korea lak. msti nanges lagi truk

Cik Cammy Lia said...

ruler : apesal?haha..dh xlyn korea skrg neh