Tabung

26 January 2016

Diserang Virus

Satu rumah batuk dan selsema..Semuanya bermula dari Abg Arfan..Dia dpt virus tu dari mana aku xtahu lah.. Demam on off dari minggu lepas.. Dah pegi klinik..esoknya ok lah...Tp smlm panas balik badannya...Tp pagi ni dh ok balik..Harap x berterusan.. Kalau x, mesti kena amik darah sebab masa g klinik doc dh pesan lepas ni kalo demam lagi kena amik darah plak..Skrg mcm2 penyakit kan.. Nauzubillah..

Skrg ni BabyAlma plak yg selsema dan batuk teruk..Org lain dh stop, dia plak sambung..Memang kesian..Nak tido mesti susah..Walaupon dia dah mengantuk sesangat tetube batuk x benti, terus buntang mata x jadi tido..Cuma aku bersyukur sbb malam2 dia tido elok..Alhamdulillah..Cuma sblm tido tu, batuk sampai merah2 mata..Tp dia tetap bagi senyuman..Aku tengok BabyAlma ni kuat sikit daripada AbgArfan masa kecik..Arfan dulu kalau dia demam/ selesema , batuk teruk dia mesti mcm meragam sikit..Tp BabyAlma ni rileks je..Xde nak nangis2..


Kadang BabyAlma batuk sampai muntah banyak..Habis keluar semua susu dia hisap..kadang tu sampai nampak dia lemas sebab muntah sekali dengan lendir kat dalam mulut..Aku plak risau takut jadi pape..Memang aku kalau nampak dia batuk, terus aku telangkupkan dia..Risau weh..Skrg ni memang xboleh nak tgl dia sensorg..Tp aku memang respek BabyAlma dalam duk batuk mcm tu pn still boleh senyum dan gelak..


Aku berpikir jugak nak bwk x babyAlma ke klinik.Sebab ak rasa kalau g klinik pn doc xkan bagi ubat sebab dia baby lagi..So skrg ni aku just buat tepukan belakang jelah untuk keluarkan kahak dia..Semalam suami aku buat semburan air tu mcm video viral tu..Bila sembur air dalam hidung pastu keluar lendir kat hidung sebelah lagi..Tapi aku rasa cara kami x bape nak betul kot sebab lendir tu x kua banyak..Kua sikit je..xde lah keluar mcm dalam video tu...Aku xberani nak sembur sebab takut baby lemas.hehehe..Suami aku lah yang tlg buatkan tp aku plak xpuas hati bila dia buat xkua banyak.hahaha..Banyak songeh kan??


Tadi pengasuh minta ak bwk jugak BabyAlma pegi klinik..Kalau teruk sangat mesti doc bagi gas untuk cairkan kahak...Aku xnak biasakan anak aku dgn gas tu..Aku akan cuba buat cara lama dlu. Kalau still x ok, baru bawak p klinik...Kesian babyAlma..Bertabah ye sayang...Mama tahu kamu kuat sayang..

sama tak muka depa?? hihi




2 comments:

Izyan Balqis said...

Dulu baby IQ awal2 lagi da kena demam, batuk dan selsema semua tu. Batuk dia Ya Allah, memang kalah batuk orang tua. Kesian sgt tengok dia masa tu...at last dapat ubat...nak xnak kena bagi..sbb ksian sgt kat dia...huuu..

Lepas daripada tu, Alhamdulillah..dah berkurang

Mar Mansor said...

gi KK buat mist...next entry saya..