Tabung

20 February 2016

Rupanya ada maksud bila pakai kain batik

Aku memang dh lama pakai kain batik.. sejak zaman sekolah lagi sb kat umah memang ma aku ajar pakai batik so pada aku xde masalah besar.. Kan zaman sekarang ni budak2 muda mana layan kain2 batik ni kan.. selalu je dengar kalo mtk pakai kain batik mesti alasan atau ayat " taknak xreti asyik terlucut je, xreti nak putar n sumbat cmne kain tu.. Budak milenia.. tapi sbnrnya ad jgk org2 separuh umo yg xreti.. tp rasanya lbh tepat malas.. nak keje sng baik pakai seluar je.. yedak??

Aku kalau kt umah memang pakai kain batik ari2.. senang sikit rasanya nak selak kalo nak ke toilet ke apa.. Tp rupanya aritu ak ad terbaca pasal maksud pemakaian kain batik.. Aku xpnh tahu pon sb ma aku xpnh pm cete pape kat aku psl maksud2 kain batik ni.. mcm tali tie la.. kan kalo pakai atas pusat belum kawen kan? kalo bwh pusat dh kawen.. ke terbalik?? tp lbh krg gtu lah kan??


Kain batik pon ad jgk weh rupanya..tp aku dh lupa susunan dia cme aku ingat maksud dia je.. kalau pakai kepala kain batik tengah, tepi kiri atau tepi kanan.. Ada maksud masih anak dara, bini org atau pon janda.. wah dahsyat jugak kan org2 zmn dlu punya peraturan.. eh bukan peraturan tp mcm... apa ye nak ckp.,so senang tak pyh da org2 nak tnya dh kawen ke belum ke masih bsuami ke tidak.. hehe..


Aku biasa pakai ikut suka hati aku je kepala kain tu tp kebanyakan aku pakai duk tgh2 kat blkg je sbb corak dia kan lain drp seluruh kain tu.. cme nya aku pakai kalo ikut akar atau pohon mmg aku pakai betul2.. mcm akar kt bwh.. pohon kt atas.. tp yg tu xde maksud pape pon.. korg dh tahu ke pasal ni?? ke ak je ketinggalan sb bru thu?? kikiki


sape sll pakai kain batik??? kita geng ...

10 comments:

PeRdU cINta said...

PC hari hari pakai kain batik..lebih selesa sebenarnya...hihi..dari sekolah rendah lagi mama dah galakkan..dulu oleh sebab kecik lagi mama lipat suku kain batik ke dalam..tak nak bagi labuh...siap buat kipas tepi lagi..haha...sekarang dan ok...normal...

alya chan said...

tak selalu pakai kain batik sebab tak berapa pandai nak bagi die tak jatuh tapi hari tu nampak dekat fb viral pasal pakai kain batik ni. hihi

sya mimie said...

Kita pun selesa berkain batik. Klau pkai suar rasa rimas & x selesa je.tp pkai pun main bedal je.. Hee

AinAthirah Anuar said...

hahaha yeke ? kalau tak pakai kain batiik maksud dia apa ? tak reti ! hahahahah

btw jemput join segmen PENCARIAN BLOGLIST THEATHRA https://www.instagram.com/sueashalya/

Mar Mansor said...

tak pandai pakai kain batik.selalu pakai seluar je. tapi kadang2 tu pakai kain batik moden, dah letak getah siap2..hehe

IQ = Iez Qis said...

errrkk..IQ main tibai je pakai camne, yg penting bahagian tengah kain batik ada kat belakang. IQ pun baru tahu kalau orang utara cara pakai kain batik pn berbeza

dalila said...

xpenah tau pun..hihi..
ila pakai kain batik masa pantang je..bkn xreti or malas..sebab xbiasa kot..tp ok je klu pakai kain batik pun..skang ni kain batik pun org dh jdkan sluar..

shalimar yusof said...

pakai kain batik masa pantang je..hihihi..pas pantg kalau stok seluar xbasuh2 lg..tpksa pakai kain..ahhaha..sabor jelaa

Mama Cahaya Mataku said...

saya dulu masa zaman anak dara suka pakai kain batik. tapi skrag dah jarang pakai.. tp masih ada lah sehelai dua kat rumah...

adianiez AIDA said...

aida pakai kain batik time berpantang aje, mila :)
selebihnya selesa berseluar aje kat umah.
melayan anak-anak, memasak dsbg nyer...