Tabung

28 April 2011

Macam Mana Nak Hadapi Benda Ni

kamu-kamu...entry ni mungkin akan menyemakkan lidah kamu-kamu sebab agak skema yer ayat2nya..sekian.jgn muntah dulu yer

selamat pagi kamu-kamu arini?seme sihat walafiat ke? ada yang demam, batuk, selsema, sakit tak arini atau minggu ni atau bulan ni?jangan dibiarin lelama yer.kelak merana 1 badan.

sebenarnya, 2 hari lepas aku telah dikejutkan bahawa abang ipar aku, Encik Zolkernain bin Ujud telah dijangkiti virus ke kuman ek, penyakit TIBI..aku agak terkejut la mendengar perkhabaran tersebut..perasaan aku masa mak aku gtau tu kan..sedih, nak nangis..yelah risau kan takut penyakit tu dah kritikal ke ape. dah la bile di xray, ayah aku cakap tulang2 kerangka dia dh kena serang byk ngan kuman2 TIBI ni.risau tu jgn cakap lah kn..aku dh istigfar panjang2 dalam hati..perasaan sedih mula selubungi diri aku ni..yelah sebelum ni sihat je kan..tetibe dapat sakit mcm tu.dugaan Allah ni memang kita xboleh nak jangka kan..Rase takut pon ade jugak..

Isteri A.zul ni iaitu kakak aku, ade baby kecik..baru 5 bulan.risau jugak di minda aku ni..kot2 berjangkit. Budak kecik kan.imun dia kuat mane lah sgt kn.dah la penyakit TIBI ni memang jenis berjangkit. A.Ipar aku ni..sebenarnya dulu penghisap rokok yang tegar..memang kuat betul dia hisap rokok.akk aku cakap la gajah ke harimau ke..x mau nye dia dengar ckp..sejak akhir-akhir ni, beliau sering je batuk-batuk..dh agak lama masih x elok-elok gak. beberapa tahun lepas si A.zul ni dh penah berhenti kejap isap rokok..sebabnya, si bini dia iaitu akk aku ni..ada penyakit asma yang agak kronik..so doktor ni penah la nasihat dia suh benti rokok..lagi pon si A.zul ni, badan dia amat lah kurus kering..berat dia..dlm 40-45kg je xpenah lebih kot...memang xde isi langsung la kate kan..beberapa bulan jugak lah dia benti isap rokok..maybe kesian tgk akk aku ni...asyik pengsan je kat sekolah..sebab asma dia dtg..then ntah bulan ke berapa si A.zul ni dia start balik isap rokok, tp curi-curi la xnak bagi akk aku tahu..konon bajet akk aku xtahu..bile keluar je duk jauh-jauh dari akk aku.. penah gak la kantoi ngan akk aku, dia p isap rokok..tp akk aku dh mls nak ckp byk.biar kn je. cume skrg ni.dia isap rokok jauh la x mcm dulu hembus2 depan muke tu ilex2 je hihihi...masa dia benti isap rokok tu.nampak la ckit pertambahan isi badan dia 2,3 kilo, kira okey lah drp xde lgsg..hehehe..







aku sebenarnya ni..aku harap beliau cepat sembuh.anak-anak beliau masih memerlukan beliau.akak aku sorg nak handle seme memang x mampu la..a.ipar aku ni kena tahan wad selama 2 minggu..kena mkn ubat besar-besar gedabak sebyk lebih 10biji sekali mkn.dalam sehari bape kali mkn ntah.then kena cucuk 60 jarum di bontotnye..adoi kesian plak..bile akk aku cete, dia ckp skt betul kena cucuk tu..yelah kurus kan.mane de isi..cucuk di tulang je rasenye hehe...a.zul ni jenis payah mkn ubat..tp sebab akk aku dh bagi kate pendua..biarlah diri kite yg sakit jgn anak2 yang sakit..so kena cepat2 sembuh, jgn degil2...terpaksa la dia mkn jugak..paksa2, smpi smlm muntah hbs mknn sebab xtahan ..lucu pon ade bile dengar hehe...dah besar panjang gtu pon masih takut mkn ubat kn..

aku cume harap dia akan kuat lawan penyakit tu.dan sembuh mcm sedia kala.bermain dengan anak2..jaga mkn minum diorg sekeluarga mcm sebelum ni.semalam akk aku cete..dia pergi lawat a.ipar aku ni..di panggil2 nya anak dia yg baby tu, tp ank dia langsung xnak pandang. sedih a.ipar aku anak dia xnak pndg dia..baby kn..dia mcm takut agaknya.dia tahu abah dia tgh sakit..bile ingat kat baby ni..geram sgt2..budak yang amat comel.huhu..bambam..


a.zul, kuatkan semangat yer..jgn lemah2..selalu lah berdoa okey..sy kat cni sll doakan yang terbaik untuk a.zul sekeluarga..kesian k.ngah tu..xlarat dia nak buat seme keje..mujur lah ade along yang boleh diharap...ade a.ngah yang dh besar..kalo x, cmne lah kn..so cepat sembuh tau..jgn liat mkn ubat.tahan jelah sakit kena cucuk tu.nak wt cmne dugaan semua ni bile usia dh makin meningkat.sebab tu semua org larang a.zul jadi pentegar rokok sbb nak elak dri perkara-perkara mcm ni lah.so skrg ni..dh sakit kn.sabar ok...kami semua syg a.zul tau..jaga diri baik-baik..ingat baby, anak2 dan isteri yang selalu sokong a.zul tu..

( Ahmad Zul Amsyar Harraz Zolkernain - 5 Bulan )










nota bulu ketiak wangi: wesak day nak balik kg.arap-arap dh sembuh yer

3 comments:

eiela said...

TIBI nih bahaya, selalunya perokok memang mudah kena TIBI. Hope abg ipar awak kuat menempuh dugaan nih, and rajin makan ubat yang disaran.

Latest Entri :
Hal Remeh Tapi Kena Ambil Serius

mila said...

tahu xpe.sebab tu kami semua risau harap cepat sembuh lah beliau. hm. thanx ea.

anis aniesa said...

SEMOGA abang ipar kamo cepat sembuh tau dear..doa banyak2..=)