Tabung

17 August 2015

Bila Anak Dua

Anak kedua belum pon keluar lagi...Tinggal lagi sebulan lebih untuk dia lihat dunia ni..Hehe..Rasa x sabar plak nak tengok dia...Sebab kali ni aku memang xbuat scan 3d/4d tu..Hanya bergantung pada scan biasa kat KKIA je...Next scan time 36w nanti..Kalau dia nak tunjuk jantina dia, time tu jelah aku boleh tahu..So skrg ni masih lagi surprise..Hehehe...


Baru balik dari BW kat blog Namee..Aku tahu ramai yang kenal sape Namee..Entry ni tercipta pon sebab entry dia jugak..Hehe..Ape yg aku takutkan dah terjadi pada Namee... Biasalah belum ada pengalaman kan, memang perasaan tu akan menjelma pada mana2 ibu kat dunia ni pon..Bila dh lalui mungkin baru tahu mcm mana keadaannya.Kalau bernasib baik, boleh lah handle dgn jayanya..Hehehe...


Anak aku nanti kalo baby keluar dh nak masuk 2y 6m...So aku rasa dh cukup besar kot..Hehe..Dia pon dh paham banyak benda kalau aku cakap..Dia pon paham, ada adik baby dlm perut Mama dia..Aku selalu tanya dia, sayang baby tak dan dia angguk..Aku selalu duk pesan, nanti abang kena sayang baby, jaga baby..dia angguk je..Hehehe..Dlm sehari x usah ckp la bape banyak kali aku cakap mcm tu kat dia..Aku arap dia tak culture shock la kalau tetibe tgk ada baby lain dgn mama dia nanti hehehe...

Cemburu?? Agak2 Arfan nanti ada tak perasaan tu ye? Aku xsabar jugak nak tgk reaksi dia, bila dia x dpt jumpa aku untuk beberapa jam/hari, then bila jumpa tgk2 adik baby ada sblh...oh, rindunya rasa..Mesti sepanjang aku xjumpa dia tu aku akan rindu dia...Huhuhu....eh ni mcm nak keluar cete lain je..Pdhl niat asal nak cete bab lain..Haha...suka sangatkan melalut..


Aku takut kan, bila aku dh start balik umah sendiri...Aku xboleh nak handle 2 org anak sekaligus...Tambah2 kalau dua dua menangis..Pastu dgn si Abg buat perangai nak itu ini...Aku takut nanti si Abg jadi tempat aku luahkan perasaan marah..Skrg ni memang aku xdelah nak pukul2 dia...Skrg ni aku cuba lagi layan dia sebaik mungkin walaupon dia buat perangai yang betul2 uji kesabaran aku, sbb dia masih sorg kan..Macam mana bila stress tu datang?? Haaaa...Agak2 mcm mn lah keadaan aku time tu hehehe...Kalau si suami x membantu lagi lah naik hantu aku rasa...


Aku skrg ni memang kuat membebel..Aku akui...Tp bab pukul2 memang aku x suka...Tp pernah la cubit2 slow tu, kalau dh rasa tahap sabar sampai kemuncak kan...tp jenis Arfan ni, kalau ak buat dia memang dia akan dtg kat aku balik, mengadu cakap sakit..Tak sampai 5minit pon aku cubit tu, ak pujuk lah balik..Takboleh la tgk ank nangis lelama..hati seorang ibu kan...Pastu kan jenis aku jugak, biar aku sorg je yg marah anak..Jangan suami aku masuk campur..Kalau aku dgr suami aku mrh anak, mula lah panas je telinga aku ni...Memang aku mrh suami aku balik.Hahaha...Aku xsuka kalau dia mrh...tahu jelah kalau si ayah mrh bukan mcm mak marah..Org laki ni dia lain mcm sikit..Kita takat2 bebel gtu je..Dorg kadang tu sekali tgn jalan...Kalau bab pujuk pon mcm tu..baru pujuk xsampai 2minit, dh ilang sabar..Baik xpyh pujuk kan??? Anak tu kalau dipukul, bukan makin diam, makin kuatlah nangis sebab sakit...


Aku tak paham tau org jenis pukul anak ni..Ko dh pukul budak tu lepas tu ko nak dia diam..Macam mana?? Kalau dh sakit mesti lah dia nangis..macam mana dia nak diam...Ko jangan ingat anak tu barang mainan...Anak tu lah nanti yg akan jaga ko bila ko tua..Ko nak ke kalau nanti anak layan ko mcm mn ko layan dia masa kecik??? Ko nak ke kalau anak tu nanti ilang sabar melayan karenah budak kecik ko bila ko dh tua nanti?? So sblm nak buat ape2 kat anak tu, pikir dulu, jangan main nak buat itu ini ...Tp aku tak kata lah laki aku ni suka pukul anak....Dia ada tahap sabar dia jugak..cumanya tahap sabar seorang ayah ni dia xtinggi sangat mcm tahap sabar seorang ibu..Hehehe..Betul tak ibu2?? Sebab ibu ni perasaan kasih syg pada anak tu lebih sikit, bukan apa..sebab kita ni yg kandungkan anak tu, tahu mcm mn peritnya lalui saat2 kandungkan dia, mcm mn susahnya nak keluarkan zuriat tu..So bila dh keluar takkan senang2 nak buat mcm2 kan?? hihihi (jangan mrh ye para2 suami)


Kepada ibu2 muda yg tgh berperang menjaga anak2 kecil yg ramai tu harap korg tabah lah ye...Jangan lepaskan kemarahan pada anak2 kecil tu sebabnya dorg x phm apa2, dorg cuma inginkan perhatian dan kasih sayang korg je...Kalau rasa tahap sabar dh smpi kemuncak, korg istigfar banyak2, selawat ke atau pon korg biar je anak2 tu...Dlm beberapa minit dh reda perasaan marah, baru korg layan balik anak2 tu...Tp tolong lah jangan jadikan pukulan sebagai rutin harian utk anak2...Sebab sebenarnya anak2 yg dh terbiasa dgn pukulan ni, akan menjadi lebih nakal tau...badan dia dh kebal dgn pukulan so nanti dorg dh x heran kalau kena pukul bila buat perangai..So hentikan tabiat yang takbaik tu....Sayangi anak2 anda..Pikirlah mcm mn susahnya nak dapatkan zuriat tu, nak keluarkan mereka ke dunia..Dan paling penting, anak2 tu saham akhirat kita..Semoga kita mampu didik anak2 kita menjadi anak2 yg soleh dan juga solehah :-)

6 comments:

Mar Mansor said...

betul tu..budak memang macan tu,,dia faham kita marah dia sebab tu dia menangis minta dipujuk,,

Unknown said...

Semoga dipermudahkan untuk kelahiran

adianiez AIDA said...

rileks la mila.
bila time tu sampai, idea kita sbg ibu otomatik ada how to manage anak-anak.
aida bersalin kan syuhada, nurin baru berumur 1 thn 11 bulan.
then, tambah izzat lagi after 5 years.
serabut!
but takde yg kekurangan kasih syg. tak terurus...
Allah Maha Berkuasa.
berdoa agar diberi ruang dan masa :)

NrlAidaHml said...

Setuju sangat cammy..akak pun sedang berusaha keras untuk menjadi penyabar dan tabah melayan anak 3..husbd selalu outstation so memang bleh kata semuanya akak handle..so bayangkan jelah kita penat kerja, diorang berperangai plk, memang selalu je kena jerit..rumah tu macam sarkas..hihihi

Fatimah Nabila said...

wah, mkin mriahlh rumh lepas ni..

intandayani said...

Anak dah melasak ni memang la kena up tahap kesabaran