Tabung

29 January 2014

Hubungan Seorang Ibu dgn Anak

Allahurabbi...
Rasa nak nangis pon ada..
Smlm aku tepon Ma kat kampung.
Niat dihati bukan nk mengadu masalah pon.
Tapi mungkin naluri seorang ibu kan?

Perbualan antara ak dan Ma.


Ma  : Jadi dok blk?
Aku : (sambil2 gelak) Tak tahu la, mcm dok jadi jer Ma.
Ma : Doh bakpe pulop? Xdok pitih ke?
Aku : Hmmm....Pitih tu memang xdok, tp hok tu blh cari, cume ad lagi hok lbh penting..
Ma : Bakpe?? Roadtax kete mati ke?
Aku : (Gelak lagi) A'ah...Dh sebulan mati..aritu nak renew da, tapi tetiba xleh sbb nama Ein (suami) ada blacklist saman.
Ma : Banyok ane saman oh?
Aku : Hmmm..Banyak gak la..Dalam seribu lebih dekat 2ribu gok..Tapi kwn Ein mitok 900 jer..Setel doh pasal saman tu.So duit utk renew dh xde..Hehe..Duit cukup2 je ada gtu lah ble ada mslh len xleh nk wt gape..Hahahahahaha ( Gelak, pdhl tahan malu sbb asyik xde duit je)

Ma : Ma ada duit.Tengok la esok Ma wt kuar duit.Dang dok nok renew?
Aku : (Muka mcm dh merahpdm je rasa time ni) Dang kot.Xpelah Ma, ada la kot kekgi2 duit tu..Cuma dok tahu la bila...Takpe..(sambil gelak2, sbb dh malu sangat2)


Panjang lagi perbualan, tp cukup ctu jelah aku cete..
Kuat perasaan seorang ibu..Dia tahu anak dia dlm kesusahan..

Sebenarnya masa Ma aku cakap nk bg duit dia tu, ak cuba kontrol suara..
Aku rasa sebak plak..Nak nangis.Sebab tu aku banyak gelak..
Aku takut kalo aku cakap serius nanti airmata mengalir plak.

Aku xnak Ma ak turut sedih..Sbb ak kenal Ma ak..
Dia memang sensitif..Dia jenis mudah ngalirkan airmata jugak..

Huhuhu..

Pagi k.ngah aku tepon tanya dh kol Ma ke belom..
So aku cete lah spt sepatutnya..
Rupanya pg td Ma ak dh gtau kat kakak aku yg aku xleh blk sbb xleh renew roadtax kete.
Pastu Ma aku cete kejadian smlm tu..
Ayah aku pon ada sekali.
Mujurlah dorg kata 'Bukan aku yg minta, tp Ma aku yg nak bg'
Memang betul, aku x tergamak nak minta walaupon untuk pinjam..
Tp syukurlah sbb ada ibu bapa yg sangat memahami mcm ni..
Alaaa ibubapa mana sanggup tgk anak dorg hidup susah kan?
Lagi pon dorg kata sebelum2 ni aku xpnh minta duit drp dorg..

Baru kali ni dh terdesak sgt agaknya sbb tu terpaksa gak luahkan kat dorg (ni Ma ak yg ckp kat kakak aku, then kakak aku cete balik kat aku) (Time ni pon aku rasa mcm nak nangis je, tp kontrol dgn gelak).


Dalam pukul 3lebih tdi akak aku kol, cakapnya duit dh setel bankin.
Alhamdulillah..Boleh balik kampung Khamis nanti :-)
Suka sangat hati..Hehehe.....Semoga Tuhan panjangkan usia Ibu Bapa ku dan kurniakan mereka rezeki seluas-luasnya..Allahuakbar...

4 comments:

Abak Lorong Cinta said...

Allahu Rabbi.. Kasih ibu.. bab duit mmg tak bkira... sama2 muhasabh

IdaShazana said...

touching
macam tu le mak-mak kita, tau je diorang

marlina sahar said...

mcm tu la kan hati seorang ibu thadap anaknye. anda slh deorang pemenang GA ibu. Sila lihat link anda ye.

Aisy Nasiha said...

Alhamdulillah.. sesungguhnya ibu kita mmg sangat sayang pada anaknya.. kasih yg tak boleh bertukar ganti..