Tabung

20 January 2014

Solat serta Tomakninah

aku bukan lah seorang ustazah tapi x perlu menjadi istazah baru nak bercerita pasal ni.Rasanya semua org tahu kot..Alaaa setakat ilmu yg basic2 je kan..Bukan suruh ko hafaz juzuk ape2 pon..

Rukun sembahyang kot aku rasa...
Mesti semua tahu kan, tapi maybe org x amik berat pasal ni..
Amik sambil lewa sebab rasakan benda ni kurang penting..
Sedangkan benda ni walau nampak remeh tp tersangat penting..

Bacaan Al-Fatihah..
Kalo x bace memang nyata2 sembahyang ko x sah..
So kalo dh mcm tu, kena lah baca betul2..
Kalo bace mcm robot,mcm kena kejar hantu...Cnfirm2 x sah.

Sampaikan sembahyang aku sndiri aku x boleh nak fokus.huhu..
Aku pon xtahu la...Jadi x kusyuk bila mana org sblh solat terlalu laju dan cepat..
Aku xtahu dia bace Al-Fatihah dgn cara apa..
Sebab terlalu pantas..Mcm bacaan dia cuma Bismillah sahaja..
Dah tu xde tomakninah plak..
Mcm hape2 je solat....
Kang drp patut dpt pahala jadi x dpt pape sbb x sah..

Aku yg solat dulu 2rakaat drp dia, tp dia yg siap dulu drp ak..
Sedangkan aku masih dlm rakaat dia dh siap bagi salam..
Perghhh...boleh byg x cmne lajunya dia solat..
Agak2 org mcm ni dia nak kejar apa yer??
Aduiii...Aku rasa geram je...

Tapi aku belom ada kekuatan untuk menegur..
Iye, aku tahu aku silap kat ctu..
Tapi tahu2 jelah org zmn skrg, kang ditego kata kite bijak pandai sgt,,
Kang kite plak dipertikainya..
Aku bukan pakai tudung labuh..Ak bukan perfect sgt pon..
Tapi kalo bab solat ni aku mcm x boleh terima lah kalo jenis mcm tu..
HUhuhu......

1 comment:

deno said...

sembahyang pun ada adab kan