Tabung

09 December 2014

Semalam aku sedih

Aku sedih sebab anak aku dh mula menunjukkan ciri2 org dewasa...Dia baru 1 tahun 8bulan....Dia dh pandai merajuk...Dia xnak dengan aku..Serius masa dia palingkan muka smbil kata taknak, airmata aku rasa nak jatuh..Tapi aku kontrol depan laki aku..Sebab nanti confirm dia gelakkan..Anak merajuk, mak plak emosi.
Hehehe...

Semalam adalah pertama kali Arfan buat mcm tu kat aku tau...Kisahnya sebab aku tengah masak...Aku nak tumbuk bawang, nak tumbuk cili...Memang dia dh nangis guling2 da time tu..tapi aku pujuk dia cakap aku tgh masak nak sediakan lauk untuk papa, sat g papa balik keje nak makan nasi..Tapi dia mana nak paham walaupon aku duk cakap byk kali pon...So aku biar jelah dia nangis guling2 tu..kejap2 tertonggeng kat dapur tu..Risau aku takut dia sakit perut ke apa..Aku pon amik dukung dia sambil tumbuk bawang...Bila part nak tumbuk cili tu, ak letak dia atas kerusi papa dia ( transit chair ) tapi dia xnak..Bila aku cakap 'Arfan duduk kejap tau, mama nak tumbuk cili, dia awal2 dh geleng dan cakap xnak' tapi aku berdegil, aku letak jugak dia atas kerusi tu...

Memang dia meraung2, ak pekakkan je telinga walaupon aku kesian dekat dia..Sebenarnya dia dlm proses nak tido..Sebab sambil meraung2 tu kan, mata dia hampir tertutup, tp mlt still lagi meraung..AKu rasa kalo jiran dgr mesti ingat aku dera anak..huhu..sabar jelh.. AKu keraskan hati..Yelah daripada terpercik cili tu dlm mata dia baik aku biar je dia nangis..Smpi berpeluh2 la dia atas kerusi papa dia tu...

Tak lama lepas tu kan, aku dengar suami aku balik...Arfan bila dengar je kunci pintu umah dibuka, dia nangis makin kuat..Sebab dia memang tahu tu papa dia..Konon tunjuk protes / mengadu la...Bila laki aku dtg ambik dia kat kerusi tu makin kuat dia jerit...Sedih btl ak dgr..Then terus diam...Masa tu aku dh siap masukkan bahan2 dlm kuali da...Dh letak ayam, tgu ayam masak je...

So aku pegi dekat dia ( suami aku riba ), nak amik dukung dia..tapi dia xnak..siap cakap lagi tau..'Taknak' sambil palingkan muka drp aku..serius 2,3x aku try amik dia, tp jwpn tetap sama..lepas tu dia gelakkan aku...mcm airmata dia sblm ni drama je semata2..geramnya rasa,,,xleh tahan tu dia gelak berdekah2 mcm org tua..eh xde la dekah2 benor..tp menyeringai gak la...sengih tunjuk gigi tu...aku sedih wehh..Anak xnak dgn ak buat pertama kali...Laki ak lagi r suka..dia siap ckp ' awak dh xde makna untuk ARfan' wahhhhh...bertambah2 sedih aku..AKu merajuk, tp Arfan gelakkan je..Uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa....

Ni baru 20 bulan..nanti dh makin besar, dh jadi geng papa dia..jwbnya ak memang x dipeduli bebetullah ...hukhuk..Perlu ke aku cari geng jugak ni? Hehehe...Takpe2...Sabar jelah mama...


Anak aku dh banyak word la dia pandai..smlm pestime dgr dia sebut ' JATUH' dengan terang sekali..Hehe..Laki aku teruja gila smpi dia suh Arfan ulang byk2 kali.. Hahahaha..ALhamdulillah..ANk mama membesar seperti sepatutnya..Syukur YaAllah dengan KurniaanMu ini...

Semoga anak Mama menjadi anak yg soleh...Setiap hari memang kena sedia sejadah 1 utk dia...Dia pndi rukuk tau....sujud tu memang dh lama pandai..bukan sujud biasa tu tapi versi terbaring punya..hahaha..mulut siap kumat kamit lagi ikut ak..hahaha..wahai anak....geli hati je tgk...Alhamdulillah...


Skrg ni ak suami isteri kena jaga mulut, xleh gaduh depan dia..xleh bercakap bukan2..sebab dia dlm fasa mengikut je apa aku n papa dia buat..mulut plak asyik nak bcakap je...Nanti dh dpt mulut, jenuh la aku nak melayan ni..Hehehe...Arghhh..cepatnya Arfan dh besar..

7 comments:

ArY+ShA=AmZaRFaYyAdH said...

Assalam mila,
Arfan oooo arfan he3
si fayyadh juara majok2 ni
macam ibu dia jugak he3

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

hehe.. nk komen lebih2 sy xde pengalaman berkahwin n ada anak lg.. hehe.. maybe tu proses pertumbesaran anak yg baik kan.. :)

Aimi Athifah said...

Salam sis :) alolo sweetnyer family sis :) semoga bahagia and sweet sweet selalu ;) singgah sini ^_^

mama 3farhanah said...

Sama la dengan baby saya. Baru setahun 8 bulan. Kalau dia dengan abah dia bukan main eksyen lagi denga saya. Tapi kalau nak susu pandai plak cari saya...
Tapi itu lah penghibur hati kita

Jari Manis said...

dh pandai pandai merajuk die yek

Nurashikin ZA a.k.a NAZECK said...

Ramai lelaki takkan faham itu perasaan yang ada pada ibu.
Naluri ibu tu halus.
Senang emosi kalau anak tunjuk x sayangkan dia.
Walhal dielah yang bersengkang mata siang malam jaga mereka..
Bagai menatang minyak yang penuh.

Nur As said...

hehe carik geng baru kak. wink wink