Tabung

17 May 2015

Projek Mama : Baju Kurung

Nak gelak dulu boleh? hehehe..Rasa lucu betul nak siapkan projek ni.. Lukis pola dan berminggu, nak potong kain pon amik masa ( malas + layan anak ), dh potong kain, nak jahit pon berhari2.. Baru nak pegang mesin jahit, anak dh memanggil2.. Bilik jahit memang tempat larangan untuk anak, sebab tu kena tggu dia tido baru aku boleh layan menjahit..So bila dh tunggu dia tido dulu, memang amik masa lah..Tengah2 malam baru start projek..Tapi tu pon, kalo dia sedar tgh tido, dh terbantut projek aku ni..Sebab tu nak buat baju kurung selai ni pon amik masa berhari2, berminggu2..hahaha... Pening aku, mcm mn lah nak amik tempahan kalau gini rupa... 


Korang yg amik tempahan tu mcm mn ye korang handle anak2? ke memang bg je anak2 main kat tmpt menjahit tu??? Aku ni kan, belum amik tempahan pon, bilik dh bersepah kalahkan org amik tempahan 50pasang baju..Hahaha..Benang2 dipotong, x usah cete lah bersepah2..Aku sendiri pening melihatnya..Wakaka..Buat2 xnampak dh la..Nanti2 lah kemas, tunggu kain baju kurung aku dh setel, baru kite kemas bilik tu semula.hehehe...


Kalau sape2 yg ada fren dekat FB aku, tahu lah rupa baju kurung aku mcm mn..Nampak dlm pic, mcm dh ok je kan..Kalau tgk depan2, mau menangis tukang jahit pro tgk gaya aku menjahit dan mencantum setiap bahagian tu..wakaka..Yg lagi xleh blah nye kan, aku main cantum ikut imejin je.. Dah tu pakai nota, pakai buku, tgk utube pon x phm jugak..Last2, guna kuasa akal jelah..wakakaka.. Mujur lah ada rupa baju..Cumanya skrg ni aku kena belaja skill memotong kain dgn lebih berjaya lagi..Sebabnya, walaupon dekat pola dh ada basi, tp bila aku dh jahit jadi senteng sikit tang lengan.
Nak tengok rupa baju pertama aku mcm mn? hehehe......



( Sory, aku xreti nak rotate )
- Ada nampak tak, something wrong pada baju aku? hehe...YES!! baju kurung aku ada jahitan di tgh2..Hahaha...Ada x org lain buat baju kurung mcm ni? Takde kan?? Haaa, aku lah org pertama kot buat mcm ni..ekeke...

Sbnrnya gini kisahnya...
Kalo nak tahu, aku ni memang zero pasal jahitan baju, memang basic pon xde langsung tau.. So aku buat baju ni berpandukan pada nota yg kwn aku bagi dan juga buku jahit yg aku mintak kakak aku belikan kat Karangkraf aritu...Masa ni aku belum terpikir lagi nak tengok YouTUBE...So aku duk tgk la buku dan nota tu berjam2 tau sblm aku amik keputusan ikut je kata buku walaupon dlm otak aku memang dah pk ape yg bakal berlaku..Tapi sebab aku nak siapkan jugak kain ni, so aku ikutkan jer..

Lepas tu, bila dh siap cantum semua bahagian, dh baju aku jadi senteng, bukan takat senteng tp jadi separuh..Hahaha..Dah mcm jadi baju kanak2.. Mujur la sblm aku buat leher tu, aku guna otak, x ikut sebijik2 dekat buku..Sebab buku x cakap pon, lipat sehelai je bahagian bdn tu..Klo aku lipat bahagian badan tu depan dan belakang, mau lgsg x leh pakai baju ni..

Lps tu, aku pk, mcm mn nak bg panjang balik baju ni...Helaian belakang bdn masih ada lagi, so aku amik keputusan potong tgh2 yg tu lepas tu sambung dekat depan dan belakang bdn..Tu yg ada  jahitan tgh2 kat baju tu... Aduhai..Lepas ni lebih bagus guna youTUBE,,,sbb lebih jelas.. Tang sambung lengan/ kekek/ pesak semuanya aku tgk youTUBE, kalo tak, aku xpasti baju aku ni akan siap ke tak mlm tadi..Sbb ikut buku memang serius aku xleh nk byg ayat2 dia tu mcm mana..Dah la x jelas arahan yg dibg...Memang mencabar..Smlm ada la 2,3x jugak tetas balik ape yg aku jahit bila tersilap jahit bahagian..hehehe...Sabar jelah...Rasa mcm nak give up, tp masih terlalu awal kan..

Kata nak amik tempahan, dugaan kecik cmni pon aku nak giveup..Ada lagi 2 pasang kain aku x berjahit..Lepas ni kena buat bebetul...Nak try buat jubah plak..Semoga urusan aku dipermudahkan..Hehehe... Nanti raya boleh lah pakai jubah buatan sendiri (Berangan).. InsyaAllah. 

5 comments:

Nieyl said...

Singgah pagi... :)
semoga berjaya :)

ridmas mas said...

wahhh.. atleast berjaya jugak... menjadik.. tahniahhh.. RM ade makcik y amik tempahan bju.. bilik tu memang tak rupe bilik la.. bersepah dan memang open tok anak die main2 skali.. senang jaga, ade tv, katil.. cam bilik rehat jugak la...

Jom join ni http://ridmasrm.blogspot.com/2015/05/tangkap-gambar-like-post-dan-share.html

Mar Mansor said...

lama-lama nanti ok la..saya pon dah lama tak menjahit

Maria Firdz said...

Kira berjayq la tu.. sy pun zero psl jhit2 ni,. Nk bljr tpi ntah bila. Hihi

ArY+ShA=AmZaRFaYyAdH said...

Assalam mila,
chaiyok3
teruskan usaha uols :)