Tabung

21 November 2013

RESEPI : IKAN AYE/TONGKOL MASAK GULAI KUNING

Semalam beli ikan tongkol, tp xtahu nak masak ape..
Bila dh smpi umah, tetibe teringin nak masak gulai kuning..
Macam sedap jugak ni..
Masalahnya xtahu cara buat sebab pestime ni..
So marilah kite google..

Dalam duk google tu..
Ada bahan yg xde kat umah..
So marilah kite olah sendiri bahan2 yer..



1) Santan kotak -1
2) **Bawang merah/ bawang besar - aku guna separuh je bwg besar.
3) **Bawang putih - 2 ulas
4) Asam keping - 2 keping
5) Cili boh - sedikit / sesudu besar
6) **Cili api - nak bg rasa pedas kuah tu..Kalo tgk resepi org len dorg x guna pon.
7) Ikan tongkol - Seekor ( Ak beli smlm dpt la 6/7 bahagian - Ikan besar )
8) Garam secukup rasa
9) Kacang panjang/ Carrot / Kentang
10)**Kunyit - agak2 lah nk kuning mn
11)**Halia - 2cm

## Tumbuk /Kisar bahan yg bertanda **
## Selepas itu, campurkan cili boh ke dlm bahan yg telah ditumbuk/dikisar itu


CARA-CARA :

1) Rebus ikan aye / tongkol terlebih dahulu dgn asam keping dan sedikit garam
2) Di dalam periuk lain, masukkan santan bersama bahan2 yg telah dikisar.
3) Pastikan dikacau selalu sebab xnak bagi santan tu berbuih.
4) Selepas dipastikan ikan aye yg direbus telah masak, masukkan ikan tersebut ke dlm
periuk yg mengandungi santan dan bahan2 kisar tadi..
5) Masukkan kacang panjang / Carrot / Kentang
6) Masukkan sedikit garam dan sentiasa kacau ye..
7) Tunggu sehingga kacang panjang/ carrot/ kentang itu masak.
8) Selepas itu, boleh lah dihidang untuk menjamu selera..


Senang je kan?? Pejam mata pon korg boleh la..So slmt mencuba ye :-)


Inilah hasil yg aku dapat smlm :-)





1 comment:

Cik Puan Rara said...

ooo mcm masak lemak jugak ye.