Tabung

06 February 2014

Kenapa ada 2 kereta

Dah tahu ko x mampu, lagi mau pakai kete banyak2 kan?
aku tahu mesti akan ada org cakap mcm tu kat aku..

Tapi aku ada jawapannya..
Nak terima ke tak, tu bukan masalah aku..
Bukan aku mintak duit korg pon byr duit kete ak bulan2 kan??

Kete alza aku bru guna setahun.
Tu pon lepas dh pikir beberapa bulan sblm tu..
Pikir baik dan buruk dulu..
Bukan main beli jer tanpa pikir panjang,

Masa aku beli tu, aku tgh sarat mengandung 7bulan..

Mula2, memang kami x penah pikir pon nak pakai 2 kete.

Sebab kami memang dh lama ukur baju kat bdn kami ni sendiri..
Kami tahu kami xmampu..
Tapi disebabkan beberapa perkara, so terpaksa jugak ada 2 kete..
Masa awal2 pegnen, aku pegi keje naik bas..
Seksanya la hai..dgn perut boyot..
Sebelum perut buncit, aku boleh tahan lagi r..
Tunggu bas berjam2 kat bus stop.
Kadang2 mau buat aku menangis kat bus stop tu sebab tunggu bas lama sangat.
Sumpah seranah aku pd driver bus tu x usah ckp la banyak mane..

Geram punya pasal..
Dorg xde fix masa..Ikut suka dorg je dtg xnak dtg..

Bodoh ke ape kan?? Buat kempen suh naik pengangkutan awam..
Tapi khidmat mcm celaka...Sape x hangin..

Pagi2..tunggu bas awal..sejam sebelum dah tunggu.
Tapi sejam tu jgk kdg2 bus x menjelma..
Terpaksa sms bos ckp masuk lambat..
Hari2 kena bangun awal sebab nak kejar bas..
Masa perut kempis lagi boleh la aku consider..
Naik bas berdiri..
Bila nak ke opis plak, bukannya dekat..
Sempat berpeluh basah ketiak dulu bru smpi opis dri tempat yg ak trn dri bus tu..
Penat hoiii bile perut dh makin membesar..

Petang2 plak balik keje terkejar2, sbb kalo lambat ckit menapak la ko tunggu bus berjam2..
kadang magrib tu masih menunggu bus..sambil perasaan sakit ati yg menggunung..
Menangis jelah dalam hati ko tahu..huhu..

Bila aku dh sarat 6bulan tu, ak rasa ak memang dh x mampu..

Perut ak memang besar..Bagi korg 6bulan tu masih kecik kalo jenis perut kecik..
So aku bincang ngn laki aku pasal nak amik kete ke-2 ni..
Lagi pon bila dh ada anak, mcm mn aku nak bawak anak anto pengasuh kalo aku naik bas.
Xkan nak mengelek anak naik bas plak kan??
Kalo anak dh besar xpe, ni kalo bru lepas pantang acaner..

Dah la laki aku g keje awal...tempat keje jauh.
Nak suh dia tlg hantarkan memang xde lah nya..

So drp aku duk nangis hari2 tunggu bus yg mcm celaka tu, kami decide amik alza ni.
Aku bawak kete baru, then laki aku pakai je viva aku tu..
Start drp tu lah kami agak sesak ckit..Yelah alza korg tahu la kan bulan2 harga bape nk kena bayar.
Tapi kami redah dan tutup je mata..Hehehe.
Harapan kami cuma, walau susah mcm mn pon..
Selagi mampu makan, mampu bg anak mkn, kami dh memadai.
Memang xleh nak mewah2 la..
Mkn kena catu ckit2 je..Hahahaha...Tp utk anak segalanya..
Cuba bagi yg terbaik...
Eh tetibe cete psl anak plak..Kikikiki..

Gtulah kisahnya kenapa ak terpaksa pakai 2 kereta.
Bukan sebab nak bergaya atau ape pon..
Hanya sebab ianya KEPERLUAN, bukan KEHENDAK semata2..
InshaAllah semoga ada rezeki lebih utk kami pada masa akan dtg..

Mcm Ma ak pesan, mungkin skrg masa aku diuji oleh DIA..
Sabar byk2, ingat DIA selalu..Mintak murah rezeki..
Mungkin DIA nak tgk kesabaran kita mcm mane..
Banyak Ma ak bagi nasihat..sebak rasa di dada.
Love u Ma...Moga Ma dipanjangkan usia oleh NYA.

6 comments:

acik idah said...

Semuga dipermudahkan segalanya kay!
Biarkan ajer apa orang nak kata... yg penting kita tau apa kita buat.. dan kita tak menyusahkan orang lain.. :D

~MommyAqilMedina~ said...

huhuh..samalah jugak dengan aida..tapi aida ada satu keta je sebab husbd naik moto..tapi bile ada keta baru memang sesak..walau gaji tinggi tapi hutang melambak,pon tak mewah jugak kan..

Mama Safiy Arfan said...

@acik idah : tahu xpe..pekak kan je tinge hehe...

Aida : husband cammy xblh bwk moto. sbb kaki dh xkuat xcident.

marlina sahar said...

kenapa? sebab ibu nk amik ank sek. 1 keta lg en abg bwk gi keja. Ibu x pndai bwk moto.hihii. opss..brg hadiah GA tu ibu da pos ye. ni no trcking no EF 00943 244 5MY. TAHNIAH!

Aisy Nasiha said...

Betul pesanan mak tu... insya Allah akan dimudahkan segalanya yang nak ditempuh.. kata orang kalau kita susah dulu akhirnya nanti kita akan sennag

QasehnyaRania said...

in shaa Allah akan dipermudahkan semuanya