Tabung

02 March 2015

Bercerita Tentang Diri Sendiri dan Keluarga

Arini kan aku nak bercerita pasal diri aku...Siapa aku...Asal dari mana...Tinggal di mana..Anak siapa...Isteri siapa...Mama siapa..Semuanya aku akan cerita kat dalam entry ni..InsyaAllah....

Aku tahu tak semua orang tahu usia aku sekarang berapa...Kalau aku pon, mcm tu..Kalau singgah blog org selamber je panggil org kakak, kak, sis..Padahal entah2 orang tu sebaya ataupon adik daripada aku...Sentiasa bajet muda kan? Hehehe....Bukan apa..kang kalau panggil nama je, mcm kasar plak kalau tetibe org tu sebenarnya lebih berusia dari aku..So langkah selamat lah tu...Biarlah terpaksa perasan muda pon..hehe..


Ok, untuk pengetahuan semua usia aku taun ni 29 tahun..Kalau ikut bulan baru 28 tahun 3bulan..Sebab tu org kata kalau beranak akhir taun ni rugi...Kiki..Rugi usia..rugi bulan...tapi ape pon aku kalau org tanya selalu susah nak jwb aku ni 28 ke 29..ahaks...Tentulah aku nak nampak muda kan?? Aku jwb lah 28 kiki..Agak2 salah tak aku jwb mcm tu??? Hehehe...Aku ni kawen da...Ada anak sorg da....si ensem pengarang jantung tu...Dan bakal keluar lagi sorg coming soon.hehehe...Aku ni kawen dah nak masuk 3tahun..2/6/2015 nanti genaplah... Alhamdulillah....Semoga jodoh kami berpanjangan...


Suami aku ni istimewa sikit....Dia OKU...Tp dia jadi macam tu sebab excident tahun 2009... Masa tu kami masih berkawan..Aku kenal suami aku ni masa tahun 2007... Hampir 8tahun da la kami kenal..Masa dia excident tu, aku ada pegi melawat dia kat hospital..Aku jugak yg jaga dia setiap ujung minggu...Masa dia mula2 kemalangan tu, aku amik cuti 4hari sebab takde sapa nak jaga dia..Mak ayah duduk jauh....Nun kat Selatan...Dia kena tahan wad plak kat Utara, di Hospital Bainun, Ipoh..Masa aku mula2 tengok dia kat wad tu kan, aku hampir2 pengsan...AKu dapat rasa xde darah yang mengalir dalam tubuh aku ni...Tp mujur lah masa tu adik suami aku sempat pegang badan aku...dia bagi aku duduk, rileks kejap..Kalau x, tak pasal2 aku plak yg masuk wad hehehe.. Agak teruk la kecederaan dia masa tu..Dengan bibir terkoyak, sampaikan gigi bahagian bawah tu memang dh hancur habis...tp mujur lah masa aku jumpa dia tu bibir dia tu dh siap2 kena jahit da, so aku xsmpt la tgk koyak dia tu mcm mn rupa..Cumanya aku dapat tahu suamia ku lah cete mcm mn keadaan koyak tu.memang agak ngeri lah....lepas tu peha dia 2 2 patah...Belah kanan tu patah biasa, belah kiri tu hancur tulangnya..Disebabkan tu lah dia skrg dh xboleh nak berjalan normal dan terpaksa menggunakan tongkat/ wheelchair... Kalau ikutkan memang xboleh jugak guna tongkat sebab kaki sblh kanan dia xmampu nak tampung keseluruhan berat badan dia, tp terpaksa sebab nak beli wheelchair bukan nya murah..Nak dapatkan bantuan pon susah pon...So stkt ni redha je guna tongkat..Hari2 duk ngadu sakit peha/kaki....AKu pon sampai dah xtahu nak buat mcm mn lagi..urut2 sikit2 macam tu jelah......



Tapi aku bersyukur...Kami dikurniakan seorang anak lelaki yg kuat...Alaaa anak kecik lagi cmne tahu dh kuat kan? Takpelah anak lelaki kan, mestilah kena kuat..Nanti nak kena jada mak, ayah dia..adik2 dia..Semoga anak sulong aku ni nanti membesar menjadi anak yg soleh dan abang yg bagus buat adik2 dia..Hehehe..Skrg ni pon dia dh pandai mendengar kata...Walaupon kadang2 suka buat aku hangin..Biasalah budak2 kan..Datang peel dia..memang uji kesabaran lah kan..tp aku cuba didik diri aku supaya jangan selalu mrh dia, jangan sll pukul dia...Stkt ni aku masih mampu lagi menahan drp semua tu....Aku cuma kalau geram sangat aku jentik je telinga dia...Papa dia pon mcm tu..Kami xnak ank terlalu biasa dgn pukulan nanti dia dh kebal.Nanti dh xde perasaan takut dalam diri dia...Semoga aku dan suami dapat bimbing anak kami ke jalan yg diredhai...Kalau blh xnak la anak2 kami ikut jejak langkah kami semasa kami remaja dlu...Sangat nakal..nauzubillah....Dah la zaman skrg sangat2 mencabar dalam mendidik anak kan??? Allahuakbar..Takutttt...


Kami 2 2 masih lagi mempunyai kedua ibubapa yg sihat...Syukur..Anak aku masih berpeluang mengenali atuk2 dan nenek2 dia.........Semoga keduanya dipanjangkan usia untuk melihat anak2 kami membesar :-) Tapi tu lah kami memang jarang boleh balik ke kampung... Kampung suami yang dekat pon kami susah nak balik...Bukan sebab kami xnak balik tp ekonomi kami memang2 xmengizinkan...Tiap2 bulan kadang nak mkn pon x cukup dh tu mcm mana nak pulang ke kampungkan??? Tapi xpelah, dengan setiap dugaan mcm ni, kami hidup bersederhana jelah..Mengajar kami erti kesusahan, kepayahan dlm mengecapi suatu kebahagiaan...Takpelah xcukup duit pon, asalkan kami blh bahagia dengan kasih sayang.InsyaAllah...Doakan kami..



Sebenarnya aku ada perancangan untuk keluarga aku ni..Macam mana nak tambah pendapatan keluarga..Tapi aku risau kalau2 aku xmampu nak buat....Sebab aku ni jenis suka ikut org..Haha...Kalau xde sape yg mengajar aku buat itu ini, aku jadi lost....Akudh xtahu mcm mn nak handle...Aku minat mekap....AKu terpikir nak join kelas mekap dan jadi seorang MUA...Aku yakin, kalau aku bersungguh2 dlm bidang ni aku mampu tingkatkan ekonomi keluarga aku...Tp dlm nak berjaya tu kan, aku selalu berfikir, nanti ada ke org nak upah aku..Kalau aku mekap xcantik nanti mcm mn??? Kalau xde yg berkenan dgn mekap aku mcm mn..Hahaha..Semua tu jenis2 negatif thinking...Sbb tu sampai skrg, aku masih x belaja2 mekap lagi....Aku terpikir, macam mana aku nak matching2 kaler...Nak sesuaikan dgn kulit muka customer..Sengal kan? pdhl kalau dh belaja nanti mestilah semua tu akan diajar..Tapi biasa lah aku ni suka nak jatuhkan semangat sendiri...Ntah la....Tercapai ke tak cita2 aku ni?? Huhuhu.....Aku tgk kwn2 aku yg jadi MUA mcm best je...dorg mekap cantik...aku nak jadi mcm dorg..Kalau aku nak buat benda ni aku kena nekad...aku dh xboleh nak patah balik lagi...so aku kena pikir masak2, samada aku dh bersedia ke belum........



Pasal kerjaya?? Hurmm..lenkali aku cete ye...

dh hampir waktu rehat ni..perut pon dh lapar..tp mulut xde selera nak makan..rasa sebu je dlm hati ni..eh hati ke perut ek? hehe....Mkn laksa jelah..harap2 laksa ada lah dijual kat bwh tu......

Nanti sambung ye..

8 comments:

CikSiti said...

wah..alhamdulillah..yang penting kena yakin in shaa Allah..rezeki Allah kita tak tau kan. yang penting usaha,doa dan tawakkal je..

adk dayah said...

setianya akk..sweet sngt..hope akk dimurahkan rezeki :)

Permatabiru said...

seronol bc latarbelakang & pengalaman org.. moga akk barjaya... :)

Nao Mei said...

Alahai...tak pe dik...rezeki ada kat mana2. Penting tu halal dan nawaitu kita tu dik....

Diana Rashid said...

baru tahu serba sikit pasal awak..lagi2 tentang suami awak tu..tak pe..sabar ye..jangan patah semangat..cuba la masuk kelas belajar..kalau dah minat tu mesti bila masuk kelas semuanya jadi mudah..lain la kalau tak minat..

Kathy R'bain said...

Muda lagi tu.. Tapi Kathy suka panggil rakan blogger yg perempuan ni sis..sebab ia bawa maksud little sis dan juga sister..kathy dah agak ramai rakan blogger yg lagi muda dari kathy.

MisZ FyZa said...

In sha Allah..rezeki ada di mana2..slagi kt berusaha..

NaZiRaH @ Ezyra said...

saya 26 tahun ni, hihi..

salam kenal yer sis..