Tabung

04 March 2015

Dah Bawak Arfan P Klinik

Baru balik dari klinik ni..Semalam aku ada buat status kat FB pasal Arfan berak keluar darah....Dia kan dh hampir sebulan sembelit, najis keras...Kalau berak tu seketul2 keluar... Setiap kali nak berak muka tu meneran kesian sgt, kdg tu siap ketar2 badan meneran.
Ramai yang kata sebab susu, kurang minum air , kurang makan sayur dan benda berserat.
Sebenarnya, aku pon dh xtahu nak buat mcm mn...Arfan dia ikut mood nak makan...Buah kadang dia makan, kadang tak...

Susu plak, aku baru je beli stok untuk sebulan..Kalau nk tuko susu pon lepas ni jelah...Tp aku xtahu nak v susu gape...Skrg pakai sustagen....Kalau nok beli hok lebih mahal drp tu, aku rasa mcm x mampu...Bukan xsanggup berkorban..Tapi memang xmampu..Nak beli pakai apa dh kalo duit xde kan??? Tp aku harap bukan sebab susu...Huhuhu.... Sbb aku penah try bagi dutch lady dan dumex..dia x serasi..cirit birit smpi merah2 bontot...


Tadi g jumpa doc, doc tengok dia aktif..So doc kata mungkin xde pape...Lagi pon Arfan xde demam apa...Darah pon baru keluar sekali malam tadi. Doc kata mungkin luka sikit kesan daripada dia berak keras tu...Doc pesan kalau lepas ni dia still berak berdarah dan kerap, baru dtg check lagi skali...tengok mcm mana...Aku ni bukan apa..AKu pikir usus dia je..Aku tkt usus dia yang problem....Aku xnak la nanti dh terlambat baru detect pape kan??Tapi aku harap, betul lah xde benda serius pada Arfan...


Arfan ni kalau air masak memang dia minum...cuma kuantiti tu aku xtahu la cukup ke tak...sebab mcm aku pon, aku bukan minum air masak selalu.....Time lepas mkn baru minum...Kalau kat opis ni duk dlm econ lain lah selalu rasa dahaga....Kat taska aku xtahu Arfan mcm mn..Cikgu bagi x dia minum air masak...Sayur plak, aku duk bg dia sawi skrg..Dia makan, tp kena pastikan potong kecik2 la..Lobak pon dia makan...Lagi ape patut aku bg ye?? Aku xreti betul pk nak bg dia makan apa utk bg x sembelit.. Jus prun aku dh bg gak hari2, tp mcm tu jugak hasilnya...


Tapi tadi doc bagi Arfan ubat syrap untuk cairkan najis...Aku berharap sangat ubat tu berkesan untuk Arfan...sudah2 la berak keras....Bayangkan kalau kita org tua ni setiap hari berak susah pon kita sakit hati kan?? Sakit bontot xpyh cete lah..Ni apetah lagi budak kecik tu..Sakit pon tahu menangis jelah...Kadang xnak kasi basuh berak,xnak kasi sentuh bontot sebab sakit....Lubang bontot tu aritu siap luka lagi...Bila aku ltk krim pureen tu nampak okey sikit, dia pon dh kasi kalo nak basuh berak..tp masih mcm takut2..


Ni baru anak sorg.....Kalau ramai?? hehehe..Pk lah sendiri...

9 comments:

Nilam syapina said...

Sabar kak... Ummm kak hantar ngasuh ke.. Air glucose ke.. Emmm.. Cuaca panas kot

AMIIZAA said...

siannya arfan, harap tak ada apa2...mila bg yakult pon membantu jugak..

Bbwana adienia said...

alo, ciannya arfan..harap lepas ni sistem pencernaanya dah ok la kan..kesian budak2..

Mohd Ridzwan Abdullah said...

Memang kalau perkara ni terjadi, sebagai ibu bapa kita akan panik.
Apapun, thanks sebab berkongsi. At least orang lain akan tahu juga.

ArY+ShA=AmZaRFaYyAdH said...

Assalam mila,
fayyadh pun pernah ada masalh sembelit
iols memang bagi jus oren & pisang wat cekodok
sebab tu ja yang dia makan
nasi jgn bagi
ganti moi
sampai dia dah ok

Fuza Musa said...

InshaAllah..
Semangat ibu tu memang kuat menjaga anak2

Diana Rashid said...

dok kat taska memang susah nak pantau anak minum air banyak ke sikit...cuba bila dia balik rumah awak siapkan air dalam bekas air dia..pastikan kena minum habis sebelum dia tidur...anak2 saya pun sembelit teruk.dua2 orang sembelit.tak boleh bagi sebarangan susu.tapi air putih memang banyak saya bagi.bekas air ada je dekat diaorang.senang diaorang nak minum.bab makan pun kena pantau..saya lebih kerap buat sup untuk diaorang.buah dan sayur diaorang tak makan,tak pernah makan pun..jadi lebihkan air je..elak bagi apa2 makanan yang ada coklat.

Maria Firdz said...

dugaan mmbesarkn anak... tapi syur pun ada yg sebabkan smbelit.. anak sy tak boleh mkn carrot. nnt lagi smbelit...

Amy J said...

ala, siannya Arfan. kita yang dah besar ni pun kena sembelit sakit, ini lagi budak kecil... semoga Arfan cepat sembuh..