Tabung

19 March 2015

Arfan , Bersedia Dah ke nak jadi Abang?

Aku dijangka bersalin time raya haji nanti..kebetulan plak memang taun ni raya haji kat kg belah aku sebab raya puasa belah husband aku.. Tak tahu la anak ni nak jadi anak Putrajaya ke anak Terengganu..Hehe..Tapi aku harap dia keluar kat Terengganu la..Senang sikit nak uruskan..Jangan dia buat sakit masa otw nak balik raya tu dah ler..Satu keje plak nak cari hospital berdekatan hehehe...

Kalo pengalaman lalu, Arfan keluar awal sehari je dari due date..Tu sebab ikut kitaran haid..Yang kedua ni ikut date scan sebab kitaran haid x teratur..Yang ni lagi masalah sebab date scan ni boleh berubah2..Tu yang aku takut tu...Adik baby, sila behave ye.keluar masa hari raya pon xpe..Bagi semua org gelabah sikit..Hahaha..Jahat tak??


Berbalik pada Arfan...Dia masih tak tahu akan kehadiran Adik Baby ni..Sebab kalo aku tanya mana Baby, dia cuma akan ikut sebut jer..Aku tunjuk2 jugak kat perut aku ni tapi dia buat xtahu je, mcm bajet aku main2 gtu..Hehehe..Muka dia memang xde perasaan.. Dah la makin lasak...Aku skali jadi lasak..Selalu dukung dia, dia kadang tu himpit2 perut ke panjat badan aku ke...Tapi Alhamdulillah..Adik Baby memang kuat...Setakat ni masih sihat walafiat lagi aku..Hehehe..


Arfan ni jenis dia memang suka berkawan, tp dengan budak baya2 dia jelah..sebab senang dia nak ajak bermain..Kalo dengan budak mcm baby tu aku xtahu lah sebab masih belum ada pengalaman dia jumpa baby..Aritu pon aku p lawat makcik aku baru lepas bersalin pon, bila aku tunjuk baby, suh dia cium, dia mcm xreti,,,xtahu cium mcm mn..lebih pada nak terkam je..Hahaha...Risau plak aku rasa...Dia memang xpnh terdedah dengan budak2 kecik kan..Tapi dulu masa kat umah pengasuh lama, memang ad baby 3bulan...Pengasuh kata dia memang x pnh usik baby tu...Dia cuma suka cabut puting yang kat mulut baby tu je..Hehehe....Behave jugak la..Takde lah dia p terjah ke p pukul ke tu xde lah..


Harapnya bila dia dh ada Adik Baby nanti, dia blh jadi Abang yang baik dan bagus.Protect adik dia..Hehehe...Tp 1 je aku takut...Dia kan mn blh kalau ada org lain duduk sblh aku...Contoh macam papa dia baring sebelah aku...Dia terus datang tolak papa dia siap cakap tepi..tepi...Hehehe...Siap marah lagi, dia plak dtg baring duduk tengah2 antara kami..Siap gelak2 lak tu..Memang xboleh langsung ye....Yg lagi kelakar, time tidur malam2, padahal dia dah tidur tau...Lepas tu papa dia saje alihkan dia letak tepi papa dia, kiranya aku duk tepi, papa tengah, dia sebelah papa...Boleh dia bangun dtg terjah aku  panjat atas perut aku, lepas tu jatuhkan badan dia tgh2 antara aku n suami aku tu...Tu tengah tido tau...Aduhai...Memang lgsg xde can tau papa dia nak dekat2 ngan aku.. ( Tapi , korg jgn tanya la cmne plak blh lekat Adik Baby kalau xblh dekat2 mcm ni? Hahahaha)


Tu aku takut kang aku duk layan Adik Baby, dia cemburu plak....Tp harapnye dia blh bertolak ansur la dengan adik dia...Mula2 mungkin susah sikit kot ek?? hehe...



Tapi skrg kan Arfan memang manja..Xboleh nak marah sikit, xbole tegur sikit..Cepat je ngalir airmata....Aku n husband, klo salah sorg marah dia..sorg lagi mesti kena pujuk... Kalo 2 2 marah kesian plak kat dia kan..Tapi yg mslhnya, kdg yg pujuk tu plak kena pukul..Contoh mcm, papa dia marah dia, lepas tu aku pujuk..Bila papa dia dh elok, papa dia panggil dia, dia tunjuk2 aku konon nak suh pukul aku...sebab aku buat dia nangis..Haa mcm tu lah sebaliknya....Hehehe....Tapi dia skrg memang dh makin rapat dengan papa dia.. Kalo balik keje, kebetulan papa dia ada kat umah ( sbb papa dia cuti bukan Sabtu Ahad, ikut dan je sbb shift kan) suka sangat dia...Kalo keluar kete tu dia tunjuk taman, bila aku x pegi taman dia akan mengamuk, tp bila aku cakap..Papa ada kat umah tgh tunggu Arfan terus x jadi nangis...Tak sabar2 nak masuk umah, panggil Papa ..Papa... Aduhai..Geram plak aku..Hehehe...Jeles2..ekekeke...Tapi kalo tido malam, tahu plak cari Mama..Hehehe..



Ank korg mcm mn??? Meh la share...penerimaan mula2 anak sulong nak trm adik dia mcm mn...ada yg peel pelik2 tak?

7 comments:

Unknown said...

Anak saya yang sulung dapat adik masa dah umur 6 tahun..jadi dh pandai jaga adik semua..tak de masalah...tapi tu la..sejak ada adik selelu merungut ibu tak sayang dia dah..ye la..selepas bertahun2 dok melayan dia sorang tetiba kena layan adik pulak,terkecik la sikit hati nya..tapi sekarang dah ok..adik pun dah besar dah 2 tahun lebih,dah kerap kena rotan,kakak pun ok la...hahaha

Mar Mansor said...

Due date kita hampir sama, bulan 9. Tapi, anak pertama dulu, awal 3 minggu. Nombor 2 ni wallahuaklam.

cik gObu said...

wahh tahniah... bestnyer nk dpt 2nd baby dh eh

NAZLIANA SI CUTE said...

due date kita pun hampir sama bulan sembilan juga..hihii

NrlAidaHml said...

InsyaALLAh Mila..Arfan akan slowly terima jugak nanti..mungkin memula dia akan tunjuk perangai, tapi lelama kalau kita didik dia, insyaALLAH dia boleh jadi abang yang baik..more protective..Amin!

adianiez AIDA said...

nurin dpt adik masa umur dia 2 thn.
syuhada... nurin was so excited.
dok belek syuhada 24 jam.
diorang rapat.
mana pergi mesti berdua.
da besar ni hah pulak asyik bergaduh hu hu hu...

arysha_fayyadh said...

Assalam mila,
iols baru nak tanya soklan cemana leh lekat tu uols dah jawab he3
tangkas3 :P