Tabung

01 March 2015

Throwback - Saat2 Menanti Kehadiran Arfan

Pagi ni tetiba rasa mcm nak cete balik macam mana proses kelahiran semasa bersalinkan Arfan dulu...Bukan apa...Seriau tu masih ada sebenarnya...tu tetiba blh terdetik nak cete tu bila ingat balik dalam perut ni skrg ada lagi sorg yang bakal akan keluar jugak..hehehe... Harapnya dipermudahkan mcm mana keluarkan Arfan dulu lah..Tapi xnak la pengalaman jahitan seperti Arfan..hehehe..


Semasa mengandungkan Arfan, period aku teratur..So sangat senang untuk Doktor bagi date EDD yang tepat...Tapi mengandungkan kali ini, peod aku tak teratur so Doktor xblh nak ikut date peod, terpaksa la ikut date pada scan sahaja.. Sebabnya perbezaan antara dua date tu selama 2minggu, so doktor xnak amik risiko lah kan.sbb jauh sgt beza tu..


Imbas kembali semasa ingin melahirkan Arfan.. Waktu tu 31 Mac 2013...Time ni Ma aku memang dah datang sini nak teman aku...Dan time ni jugak aku dah amik cuti awal seminggu...Pada awalnya memang aku xde niat nak amik cuti awal bersalin sebab rasakan mcm rugi je, tapi ramai plak kwn2 pejabat yang suggest aku amik cuti awal..Dorg kata kesian tengok aku, bawak perut mcm dh xlarat sebabnya perut aku memang agak besar..Hehehe...Kalau nak tahu, aku masa kandungan usia 6bulan aku dah solat duduk...Kaki tangan bengkak masa usia 5bulan lagi....Memang dahsyatkan..hehehe...


Ok,2 berbalik pada cete malam sblm kelahiran Arfan... Kami keluar makan kat luar malam tu...Pegi Bangi...Then masa dh habis makan tu, masa otw balik ke rumah, tetiba aku menyuarakan hasrat hati, teringin nak makan roti boom mamak yg dekat presint 9 tu..Suami aku memang x setuju pada awalnya sebab kami kan baru je selesai makan..Hahaha..AKu pn xsangka aku blh lagi ada rasa teringin nak mkn walaupon perut dah penuh...Tapi hasrat hati aku tu di sokong oleh Ma aku..Dia kata, bg jelah dia makan kalau dia nak makan..Hehehe..Nanti dh bersalin dh xleh nak makan da..So laki aku pasrah dan redha jelah bawak aku p kedai mamak plak..Wakakaka....Alhamdulillah..Kenyang...So lepas tu terus balik umah..Time tu dah 11 lebih nak masuk jam 12 dah..


Sesampai je kat rumah tu, aku siap2 nak masuk tidur....Tapi tetiba aku rasa sakit perut..Baby mengeras banyak kali dan kerap..Aku bagitau Ma aku...Ma aku tanya dah keluar tanda ke samada darah/ air ketuban..Tapi aku kata xde..So Ma aku kata, sabar lah dulu..Takpayah pegi hospital lagi sebab nanti confirm kena balik semula..So aku pasrah jelah tahan sakit...Aku cuba untuk lelapkan mata..Tapi xboleh..Aku pusing kiri dan kanan tetap jugak x selesa.memang sakit perut tu mcm perut aku cramp...Aku x ingat da time tu aku menangis ke tak..Hehehe...Dalam jam 2pagi mcm tu, aku bagitau suami nak pegi hospital...Aku suh dia kejutkan Ma aku...So Ma aku tanya betul ke nak pegi?? Aku jawab Ya..Memang nak pegi jugak sebab dh xtahan sangat da sakit..Lagi pon xkisah la kalau kena balik semula pon, asalkan tahu keadaan aku dan baby mcm mana...So Ma aku pon siap2 semua bagai..AKu pon time tu jugak la baru amik baju yg nak di bawa..Ikut dan je amik hehehe...


Time ni nak berjalan pon dh x larat, terkengkang2 berjalan sebab dia mengeras banyak kali....Jam 3 pagi ktorg gerak p Hospital Putrajaya...Masuk je daftar, aku kena tunggu sementara sebab tempat nak check CTG tu penuh....Tak lama lepas tu aku dipanggil masuk untuk check keadaan jantung baby....Bila tgk keadaan jantung mcm kerap sangat mengeras tu, doc amik keputusan nak seluk...Bila dh seluk tu rupanya dh buka 2cm...Oh lupe, masa kat rumah, sebelum keluar pegi hospital tadi, aku dah minum seteguk minyak selusuh yang ayah aku buat..


Bila dah buat VE tu kan, aku kena tunggu lagi..Doktor kata aku kena masuk wad, so kena tunggu katil kosong dlu...Dalam jam 5pagi macam tu baru aku dapat katil..Alhamdulillah dipermudahkan...So xdelah lama sangat aku menunggu tercongok atas kerusi kan..Penat weh...Dalam pukul 6 mcm tu, Ma n suami aku pulang ke rumah...Aku tinggallah sorg2 dlm wad..Masa ni sakit dah kurang sikit...Sebab aku boleh lagi relaks2..Org depan katil aku, sejak aku masuk wad tu kan, asyik mengerang sakit je, kesian dia..suami dia masuk teman tolong gosok2 belakang dia ( dengan keizinana pihak hospital, sebab sepatutnya suami xblh teman dlm wad wanita )

Lepas Subuh nurse datang dia kata dlm pukul 7 nanti pegi bilik depan, Doktor nak buat VE lagi sekali..AKu dh cuak da..Sebab buat VE ni agak sakit la..Tapi kalau dah ada bukaan InsyaAllah x sakit....Lepas dah selesai buat VE tu, doc cakap dah 4cm...Alhamdulillah..So doktor mintak nurse siap2 kan LR untuk aku...time ni aku masuk bilik dengan wajah senyum2 lagi..Hahaha...Doktor suruh aku makan dulu sebab xnak nanti nak teran xde tenaga..Dia masukkan ubat untuk berak bagai..Dia suh aku p berak dulu..Memang cepat je rasa...Lepas masuk bilik terus masuk toilet, tp memang najis xnak keluar time ni..Keluar sikit je..Hahaha..Sorry kotor sikit...Lepas dah setel membuang tu, doktor datang untuk pecahkan ketuban...Lepas dah pecah tu, aku dibawa ke LR oleh nurse dengan menaiki wheelchair...Pestime dalam hidup naik benda alah ni ada org tolak..Memang rasa nk tergelak pon ada..kihkih...Lucu je rasa sbb sihat lagi kan tp dh kena duduk atas tu..Dah prosedur dia mcm tu kan, so ikut jelah...


Sblm aku masuk LR, aku dah sms laki aku awal2, suh dia dtg cepat sebab aku dah nak masuk LR...So dlm kol 9 mcm tu aku nampak muka laki aku masuk dlm LR..ekeke...Lucu je rasa..Masa ni sakit perut dan perut mengeras xpyh cakap la..Sakit nya Tuhan je yang tahu...Aku ni pegang baju laki aku mcm nk koyak da..laki aku dh la x blh nak berdiri lama2, kesian jugak kat dia..Tapi aku nak jugak suh dia tunggu hehe..Katil aku tu xpyh cete lah, kerenyok mcm hape da sbb aku dh berpusing2 xleh nak buat apa..Dah la perut kena ikat dgn CTG da so memang aku xboleh nak bergerak, nak turun bawah katil pn x blh nurse xkasi...Oh lupa lagi, masa laki aku masuk LR tu xde nurse, xde doktor pon..So laki aku cepat2 keluarkan minyak selusuh suh aku minum..Kali ni aku minum agak banyak jugak la..Rasa sdp plak minyak tu hahahaha..Masa ni dah buka 6cm... Aku ckp kat nurse, aku nak kencing, nurse minta aku kencing je atas katil nanti dia salin pelapik lain..Tapi aku xblh nak keluarkan air kencing tu..mcm airkencing aku tersekat tau..Memang seksa sangat2....Rasa geram pon ada..Hahaha..


Lepas tu, doktor pon masuk...Aku tanya doktor...Blh x saya nak pegi toilet, doktor pon xbg.. dia tanya aku, sakit sangat ke? Memang aku ckp skit sgt ni..Saya dh xtahan da..Pahtu doktor kata, awak nak bersalin lambat lagi ni..tunggu lagi 6jam..Perghh aku dengar 6jam tu kan, rasa nak menangis je..Dia tanya aku nak epidural ke?? Aku memang xnak guna tp sbb time tu dh terdesak, aku angguk je..Pastu doctor kata, tp kita xblh da kasi awak epidural sebab bukaan awak dh lebih 6cm..Aku masa ni dh pasrah gila..Nak meroyan mcm mn pn xtahu da.Hahaha.. tapi satu langkah bijak bila doktor tu terdetik kat dlm otak dia nak check bukaan aku...Dia kata sy nak check bukaan awak la..sebab anak awak ni asyik mengeras je , dia kata...So bila dia check je..Terus dia kelam kabut..Dia kata, awak dh boleh teran da..Dah bukaan 10cm...Perghh..Patutlah aku dh xtahan sangat rupanya anak aku dh x sbr nak keluar...Blh plak kan sblm tu doctor kata kena tunggu 6jam..Kalau lah dia xcheck bukaan aku time tu, maunya aku beranak sorg2..Ngeri sangat bila pk..hehehe


Nurse terus ramai serbu masuk bilik aku tu..masing2 dh kelam kabut sediakan kelengkapan..Time tu la baru nak kangkang kaki aku, time tu lah nak tutup perut aku bagai..hehehe...Mcm best tgk dorg kelam kabut gtu....Doktor suh aku push, tp baby xkeluar2...Aku siap ckp dgn doktor, blh tak tunggu kejap..Sy xlarat la...Pahtu doc marah aku, dia kata, mana blh..Awak x kesian dkt anak awak ke?? Kalau awak xnak push, sy nak operate awak..Perghh ..dgr dia kata nak operate sertamerta aku rasa mcm ada tenaga banyak..Hehe..


Ada 4org nurse tolong tolak perut aku..Aku memang dh xrasa anak aku mengeras, so nurse tu jelah bila anak mengeras, dia suh aku push...Banyak kali jugak push..siap nurse tunjuk kat laki aku, ni tgk rambut anak awakni..Suh isteri awak push kuat2 sikit...Lepas tu kan, zappp terasa kulitku digunting..Menjerit sikit aku sbb terkejut hehehe....Aku xsedar time bila ank aku keluar sebab aku duk fokus push je...Hehehe....Tak lama lepas tu bila anak aku keluar semua bersorak gembira...n wish Tahniah..Lega sangat2...terus aku rasa penat dan lalok...rasa nak tidur time tu jugak...Then bila anak kena timbang, semua yg ada dlm LR tu terkejut sebab anak aku besar 4kg..Semua xsangka..Hehe..Mujur la baby x sangkut baby..kalau x, lagi haru...Alhamdulillah syukur nikmat...Aku pandang anak aku masa dia kena korek air2 dlm mulut tu kan,, Allahuakbar..comeynye.....kuat dia menangis..tp aku xmampu nak pandang lama2 sbb rasa dh ngntuk sangat2 hehehe..Lepas tu dorg mintak baju baby, dorg bawak baby keluar dari LR tu...p bersihkan baby..



Masa proses jahit tu memang aku dh lalok sangat2 sebab aku p sedut gas xtahu bape banyak kali da..Hehehe....sbb doc pesan kalau sakit sedut je gas tu..So aku sedut je sesuka hati aku hahaha.. agak lama jugak la jahit tu dlm sejam lebih..Doktor kata jahitan awak ni banyak jugak mungkin sbb aku angkat punggung masa push tadi lepas tu dgn kena gunting nya plak kan...So aku dlm sedar x edar je dgr doktor ckp tu...Lepas dh siap tu doc tinggal aku..lepas tu dlm sejam dua kot, dia dtg balik check jahitan tanya aku sakit ke tak...memang xsakit pon masa dia tekan2 tu..Tapi yg x bestnya dia kata ada darah x benti keluar plak..so dia kata mungkin akan kena jahit balik..AKu rasa masa dia kata mcm tu terus aku jadi segar..Rasa nak menangis bila doktor ckp mcm tu..Aduhai..kenapa lah jadi mcm ni..kenapa lah dia x jahit bebetul..kenapa nak pedajal aku ni..uwaaaa..nak menjerit je rasa...siap dia kata, kalau jahit kali kedua ni sakit sikit la...lagi lah aku takut huhu...



pastu dia pindahkan aku pegi bilik sebelah sebab bilik aku guna tu ada org lain plak nak pakai..So aku pasrah..masa nurse dtg kejut aku, dia siap tepuk2 pp aku nak bg aku sedar sbb nak suh aku turun katil..Aku lalok x habis lagi time ni..Lepas da pindah tu, aku tidur lah...Pastu nurse bagi baby kat aku...Dh la xde org tolong pon..Aku nak bergerak pon susah, anak plak menangis..Aku xtahu mcm mn nak keluarkan anak aku drp bekas baby tu..Dh la tangan ada jarum, aku dgn laloknya lagi..Tak lama lepas tu dtg la nurse sorg amik baby aku, letak sebelah aku senang untuk aku menyusu katanya...Lama weh aku duduk dlm LR sbb doktor nak check blk jahitan aku tu....Aku ni berdoa lah sesangat semoga x kena jahit balik....Bila doc check dia tanya aku ada darah keluar tak, ak mana lah nak tahu..aku check pad pon tak lagi...so bila dia check, dia tgk mcm dh ok..so xjadi jahit balik..Perasaan masa tu lega Subhanallah xtahu nak kata wehhh..



Dalam pukul 5lebih jugak la baru aku ditransfer ke wad..penatnya x usah ckp lah..Kat wad plak...xde jugak yang tolong aku....Aku ni dgn gigil kaki nak berjln pon x mampu..Nurse yg hantar aku, langsung x membantu...Mujur ada kakak sblh katil aku, dia blm bersalin lagi.Dia tanya aku nak naik ke katil ke? Lepas tu dia yang tlg angkatkan kaki aku bagai semua..bersyukur la ada yang prihatin...Baby plak masa tu dlm bekas baby tu..Masa dia menangis aduhai mcm mana aku nak amik ni....Lagi sekali ada masalah...Pastu anak berak lagi..Mujur la x lama lepas tu Ma aku dtg..dia bersihkan baby..dia tlg papah aku masuk bilik air semua....Aku bersihkan darah, tukar pad bagai..Kalau ma aku xde, ntah apa aku nak buat..nak berjalan pon xmampu..pengalaman sungguh je rasa. Hehehe..Pengalaman yang sangat2 berharga....

Kalau ikut due sebenar 2 April 2013 tapi Arfan dh xsbr nak keluar tengok dunia, awal sehari dari due..iaitu 1 April 2013 jam 10.14pagi..hehe...2 April 2013 jam 2.30ptg aku dh blh checkout da....Syukur Alhamdulillah..Anak pn xde kena kuning....Seminggu berpantang kat sini, lepas tu aku pulang ke Terengganu sambung pantang kat sana plak..hehehe..

Semasa dlm pantang ni lah ada dugaan pasal jahitan aku tu, lenkali lah aku cete..Tp aku rasa aku mcm dah penah cete pasal ni...Malas plak nak cri link...Hehehe...


Penatnya jari.panjang sungguh coretan aku pagi ni.....



7 comments:

MOMMYLIN said...

suka baca pengalaman bersalin ni.. sendiri punya pengalaman pun baca berkali kali... ihihi

lin bersalin kat ppukm... bnyk gak nurse tolong, xde la sampai kena naik katil sendiri.. huhuhu kejam gak nurse kat situ yek...

Ayu said...

pengorbanan seorang ibu mengandungkan dan melahirkan tu,hanya Allah swt jek yang tahu peritnya kan..huhu..tapi,bila tgk muka si anak,lahaii..hilang semua rasa sakit2 tu...

Zai Zamree said...

cptnya dh buka 10 cm...sonoknya baca...kita czer...sobbbbs

arysha_fayyadh said...

Assalam mila,
waaaaaaaaaaaaaaaaa
panjangnya he3

Unknown said...

Mujur sempat makan roti boom..hahahah..

Unknown said...

wlaupun dah nak besalin ank ke-2 ni..rse tkt sgt.. ye la..bab2 kne jhit tu yg tkt..klau yg 1st dlu tu.. kne jhit mse xsdr sb jahit kt blik bedah..huhu.. menunggu hari dan waktu je ni.. doakan sy smoga dipermudahkan ye sis ^^

dalila said...

alhamdulillah..nasib baik xkena jait lg skali..