Tabung

03 December 2013

Betul ke cara kite solat?

Sebenarnya dh lama ak nak buat entry pasal benda ni..
Tapi selalu je lupa..
Kita sama-sama perbaiki amalan solat kita yer..
Bukan buat entry untuk riak atau mengata solat org len tak betul..
Tak salah kongsi ilmu yg kite tahu..
Boleh tegur jika salah..
Macam ni...
Tadi masa aku solat Zohor..
Ada la si Polan ni solat jugak..
(Mungkin penceritaan ak ini menunjukkan aku x kusyuk dlm solat..Nauzubillah.Moga solatku diterima)
Dia duduk sebelah aku..Time dia dtg aku dh rakaat ke-3
Aku tengah baca AL-Fatihah time dia baru nak mula solat...
Tapi aku belom sempat habis Al-Fatihah, tetiba si polan tu dah rakaat ke-3.
Pantas gila dia solat..Aku xtahu dia bace Al-Fatihah mcm mane.
Sedangkan yg aku tahu....
Al-Fatihah kena bace dgn cara yg betul..
Xboleh terlalu laju..Tkt tersilap sebutan dsb..
Then, dia lagi cepat bagi salam daripada aku..
Yes!! Ak silap...
Dalam pada aku solat pon, mata ak sempat melihat (plis jgn pertikai ini)
Ak dpt lihat masa dia baca Al-Fatihah dlm beberapa saat je..
Aku rasa mcm nak g tanya..Betul ke surah AL-Fatihah yg dia bace?
Mcm pelik sgt..sebab baru bgn dri Tahiyat Awal, tetibe dh rukuk plak..
Aku yg solat drp dia pn lom habis bace Al-Fatihah lagi..
Dan lagi satu..Dia solat takde tomakninah..
Sedangkan dlm rukun solat ditekankan kite kena ada tomakninah..
So korg nilai kan lah..sah ke solat si polan tu??
Segala yg buruk dtg dri aku, yg baik dtg dari DIA..
Wallahualam..

Semoga solat kite semua diterima...(Aku bukan maksum)
Nak lebih details ,boleh bace kat sini... Rukun Solat

No comments: