Tabung

25 August 2014

Mesin Basuh Aku

Aku ada beli mesin basuh brand MIDEA pada 5/12/2011 tau...Sebenarnya dari awal2 aku beli memang dh ada bunyi semasa membasuh, tp aku buat dunno je..sebab jenis aku asalkan blh guna, ak tutup je mata..So bile dh 2tahun lebih guna ni, minggu lepas dia dh start buat hal...Tengah2 duk membasuh tu dia berenti..Aku ingatkan dh siap sebab ada bunyi mcm dh siap tu...Bila g tgk, eh lom siap rupanya..Kain belum bilas, belum spin lagi..Apesal dia berenti plak ni??? Aku ingat time tu dia bermslh, so ak buat dunno lagi..

Tp bila lepas2 tu basuh pn perkara yg sm jugak jadi..Aku rasa hangin jugak la...Baru lagi xkan dh rosak..Sedih sungguh aku rasa tau..Kalo ikutkan rosak motor masih under waranty la sebab 5 tahun...So ari Rabu lepas aku buat aduan kat ONKING Bangi di mana tempat aku beli brg tu 2tahun lepas...Aku masih ingat lagi aku pegi beli dengan Ma n Ayah aku...Dorg jugak yg tlg pilih tu untuk aku, sbb masa tu aku bujang lagi...

Bila call masa tu dh lepas magrib, bila kol bercakap dengan Hazimin kalo xsilap nama org tu..Aku cakap la ape mslh kan, dia kata nak call balik...Tp tunggu2 takde..So Khamis ptg aku call lagi sekali...Aku lupa nak amik nama org ni...Dia kata nt dia nak call balik sebab nya dia nak mkn..Yg ni memang agak kurang ajar sikit..Ak x smpt hbskan cakap lagi dia dh letak..Dh la janji nak call ak blk xde...So aku call balik dlm kol 5 ptg..Bila kol tu dia kata alamak lupa...Time ni pejabat MIDEA tu dh tutup..Pedih hati aku dengar..Dia janji kol 12 tengahari Jumaat akan kol ak balik..

So aku tunggu jelah 12 tengahari tu memang dia call..Dia bg ak no repot dan no contact MIDEA...Aku memang x puas hati dengan budak ni...Cakap nak cepat je...Langsung xblh jadi kaunter khidmat pelanggan...Hati customer yg tersedia panas, dgr cara dia sapa customer pon lg buat customer rasa nak marah..Tapi mujur jenis aku blh pejam mata je bab2 mcm ni walaupon hati membara je nak mrh..

Dlm petang ada technician kol ak cakap nak dtg umah, nak check ape mslh mesin tu...Technician pn dgn perangai dia gak...Cina...cakap pn lebih kurang gak..Kol 6.45 ptg dorg smpi, 2 org dtg..Bila dorg check katanya masalah MOTOR..Ak cnfirmkan 2,3x betul ke motor? Dia YES!!! Motor..So dorg kena bwk mesin aku ke kilang/kedai utk baiki..Ak tanya la MASIH UNDER WARANTY kan?? so dia jwb YES, UNDER WARANTY,aku yg dengar sangat lega gila, sebab xpyh byr pape lah..Technician tu lgsg x cakap pape..bercakap dgn ak pon x...Bodoh gila..xde nak terang pape langsung..so dia pon bwk la mesin aku ,xtahu ke mana destinasi tu...Ak mcm dh lega la kn..harapnye dpt la guna blk mesin tu...

Tetiba semalam dorg call ckp bukan under waranty plak sbb yg rosak DRAIN MOTOR...bukan MOTOR yg UNDERWARANTY tu..aku memang hangin la..sebab dia kata aku kena byr RM210... Harga brg dan labour punya...Aku memang bertekak dengan dia....sebab x puas hati..Kata cnfirm motor, ble dh smpi sn kata benda lain plak..Nak kena byr plak..aku cakap la xpyh buat pape kat mesin tu, ak nakbalik mesin ak...Dia kata ak tetap kne byr RM75 upah dorg bwk mesin aku tu..Aku sakit hati gila weh...apesal dorg x explain kat ak sebelum dorg dtg umah ak, yg ak di caj labour ape kejadah tu? org ONKING pn langsung xde advise ak pape....Bila dh mrh2 tu, ak cakap..nanti ak kol blk...tp aku x call..Aku nak call arini..

So smlm, lepas org technician tu call, ak call ONKING Bangi..Tanya, apesal xde advise customer pasal byrn labour ape semua tu semasa customer buat aduan??Kalo dh customer xtahu, mcm mane nak buat? Kalo sy xnak byr...mcm mn?? Kalo sy nak buat aduan kat tribunal mcm mn? sy rasa sy tertipu tau...Kata under waranty tp sebab xnak cover so korg kata bukan under waranty plak? asyik nak menipu jer..Bila aku dh byk2 ckp tu, budak cina kedai tu kata nak call aku balik..tapi x call pn..AKu nk tgk arini dia ada x call ak..Kalo tak, terpaksa ak call dorg balik utk sambung maki/ mrh ak ni yg belum reda selagi belum setel..Ikut laki aku, memang suh byr jer..Tp ak memang xpuas hati....Sebab dia ptt dptkan persetujuan aku dulu..Kalo ak tahu kne byr memang ak x bg dia amik weh..sebab mesin ak still blh guna cuma ak ken rajin sikit la sebab nak kena buat mcm manual, selalu kne check...


AKu sedih ni...Mesin oh mesin..ko baik2 je kan kat sn? Dorg xde buat ganas2 kat ko kan?? Tggu ye nt ak akan dptkan ko balik...

Pendpt korg cmne?? Ak memang nk buat aduan ni..kalo kata dorg berkeras jgk suh ak buat byrn.

10 comments:

Unknown said...

Biasa depa buat cam tu je dear...
Ambik jalan mudah nak dapat rezeki...
Biasa...tertipu dengan dunia...sabar je lah dear....
Kalau nak buat report tu...elok lagi...
Biar depa tahu kan....

drshikinzainal @ ekin said...

Umo mesin basuh hampir sama umur anak sulung saya.
Lama betul berkhidmat untuk tuannya.

PetakBunga said...

Since u dah decide x nak baiki.. xpyh byr. Lg pun asal2 dia dah ckp x pyh byr sekrng ckp kena byr plk.. pelik tu..

Masa bujang2 dulu sy pernh kena dgn astro.
Astro sy ada mslah xde siaran..biasalah kan astro kalu hujan ribut sikit siaran lari. Dia hntr technician repair. Then techn tu dtg, lepas tu minta upah. Sy msa tu xde duit cash, 70lebih kot dia minta.. sy ckp bukn astro xkena charge ke..entah apa dia kelntong..yg ni kena byr..package lain kena.. sy ckp, xpelah mdk dlm bil, nanti sy byr.. dia berkers gak.. tp sy ckp xde duit.
Sy mask rumh lma gak cr duit..kot ada terselit..kuar2 dia dh xde. Col customer servis memng patut xde byran..

suria lekatlekit said...

mesin basuh kita sama brand & di beli tahun yg sama jugak. Setakat ni mesin basuh saya ok lagi.. Alhamdulillah tapi kalau kena kes macam awak memang sy pun akan rasa tertipu. Kalau sy memang berat la nak bayar

Unknown said...

alhamdulillah... mesin basuh idah tu kami beli sebelum kahwin lagi... sampai hari ini masih berkhidmat lagi... walaupun dah berkarat sana sini... :) ada gak dia buat hal sekali dua.. tapi puas hati la pakai...

Aty Fared said...

huurrmm... memang agak panas hati gak lah baca... kalau saya pon memang makan maki gak orang tu...sebab cakap tak betul2... pandai jer derang nak carik duit..

Sheila Salim said...

Assalamualaikum kak, kalau sheila memang bergaduh sakan ni. memang tak perlu bayar sebab depa ni dah putar belit ni kak. buat la aduan. hishhh geram sheila baca entri ni kak. ritu sheila hampir bergaduh juga tapi dgn courts mammoth.

NrlAidaHml said...

huhuh..sabar je lah..dah lah tak jadi repair tapi kena bayar labour charges pulak..memang tak patut!terpaksa bayar kan..haih..sabar banyak2 ye cik cammy..

awan dania blog said...

Beli toshiba tahan lasak...mesin lama dh jual tp lebih kurang 6 tahun juga pakai..siap leh jual separuh hrga lagi..skrg pakai toshiba juga..yg kat umah mak pun msh ok cm setting lari sbb air slow..but still leh guna...sayang dgn toshiba...mmg pakai tahan lama...

Unknown said...

washer pling elok dan lasak brand hitachi..ikut kan saya bli tahun 2000...sampai skrg still ok...sudah 16 tahun...paling best,since i bli tu xpernah service ape2 smpai skrg...dari segi bunyi mmg senyap..cuma filter je kena tukar cozzz koyak rabak....actually washer i tu made in japan(factory kt jepun),maybe sbb tu kot tahan lama. Skrg i dngr hitachi n toshiba factory kt thailand...