Tabung

16 July 2014

Kek Milo Moist Kukus

Arini balik keje terus singsing lengan masuk dapur..Mula2 masak dlu utk berbuka posr.Arini ak buat sardin je..lauk simple.tetibe teringin.hehe..

Dah siap lauk baru stat buat kek milo moist aku..Arini ttbe jadi rajin nak buat kek ni..Ptg ni gigih google 1 1 resepi yg mudah.hehe...akhirnya jadilah 2 bekas kek milo aku.. berjaya buat utk pertama kali mmg buat ak bsemangat utk buat lg di kemudian hari.hahaha...mujur tak manis sangat..sdg2 je kek nye..Alhamdulillah..




Terliur tak tgk? hahaha..Anak aku xmo dh aku suap..sibuk nak makan sndiri.suka sgt ble aku bg..xsempat sejuk kek tu.cbuk dia nak nak...adoiii...nampak coklat2 cair tu yg x sbr dia nk mkn...aku pn xsbr gak sbnrnya.hahaha..serius rsa hepi gile sbb menjadi..kihkih...

Nak resipi ke? Aku olah sikit je dari resepi asal..Ntah link mn aku amik ptg td.sory ye xde link nak ltk..meh ak bg resepi gaya aku..

Bahan A
1 cawan milo
1 cawan susu cair
1 cawan minyak masak
1/2 cawan susu pekat 

Bahan B
1 1/2 cawan tepung gandum ( di ayak )
1 sk serbuk bikarbonat
1 sk serbuk penaik

Bahan C
3 biji telur
1 sk esen vanilla

Langkah- langkah :
1) campurkan semua bahan A dlm periuk dan kacau sehingga sebati dgn keadaan api sederhana..Bila dah sebati tutup api dan biarkan sejuk seketika.

2) sementara tgu bahan A sejuk sedikit, dlm bekas lain pecahkan 3 biji telur dan ltk esen vanilla ( spt di bahan C ) .kepuk sehingga kembang yer.Selepas selesai kepuk, campurkan kedlm bahan A yg telah disejukkan td dan kacau.

3) Selepas itu, masukkan pula bahan B ke dlm acuan bahan A dan bahan C td, kemudian kacau sehingga sebati..Kalo rajin blh kacau sehingga xde gelembung2 tepung tu..Aku xdenye rjn nk tgu lm..asalkan sebati semua tepung tu dlm acuan coklat dh memadai..hehehe

4) Kemudian sapu loyang ( aku ltk dlm bekas plastik microwave tu je ) dgn marjerin sbb xnk nanti acuan melekat.lagipon sng ckit nak tanggalkan bile dh masak..

5) Selepas dh sapu dgn marjerin, tuang acuan td ke dlm bekas / loyang tersebut. Jgn lpe sblm buat semua ni, korg pnskan dulu air utk kukus ye.so sng lah nt air dh tersedia ble acuan kek dh siap.

6) Bile air dh menggelegak, blhlah letakkan acuan kek td ke dlm bekas pengukus tu dan kukus paling lama sejam..Kalo nk thu kek tu dh masak blm, korg try cucuk dgn garfu.Kalo x melekat tu maknanya dh masak lah..

tips ; sila tutup bks loyang tu dgn aluminium foil ye sb xnak bg air wap tu masuk dlm kek, nt kek korg x menjadi ler..ni tips penting ye, jgn abaikan..

Sementara tgu kek masak jom kita buat topping dia plak.

Topping 
- 1 cawan milo
- 2 sb minyak masak
- 3 sb air 
- 1/2 cawan susu pekat

Campur semua bahan tu..masak secara double boiler yer..Agak2 dh berkilat blh la tutup api..

7) Bila dh masak kek milo kukus tu sejukkan terlebih dahulu..Bila dh sejuk ckit, terbalikkan kek tersebut lps tu baru ltk topping yer..Lepas tu blh la hias nk ltk coklat rice ke ape ker..

so tadaaaaa...dh siap..

Harapnye takdelah tertinggal resepi ni..Hehe..

Selamat mencubalah korg..Harap korg puas hati ye dgn hasil nanti :)

p/s : Aku tgh tgu kek tu sejuk dulu.baru sdp makan sejuk2.. hehe..

6 comments:

aisyah ambris said...

teliuqq....pergghhh

Aisy Nasiha said...

Nampak sedap je tu.. saya tak pernah lagi makan versi milo ni. Nak cuba jugalah nanti

Sheila Salim said...

Assalamualaikum.. sedapnya. milkbooster sheila ni. hahaha dapnya. terliur tengok heeee

Nurashikin ZA a.k.a NAZECK said...

Kalau anak2 saya dapat ni confirm habis satu bekas tu. Tiga2 hantu kek..sama cam mama die. Lagilah kalau coklat.

Nurashikin ZA a.k.a NAZECK said...

sampai sekarang tak sempat buat lagi..

Norliana Lukman said...

tq for the resepi...dah cb mmg sdp n simple nak buat.my family luv it...tq again u brigthen our day...