Tabung

13 October 2014

Setahun Enam Bulan

Arini Arfan ada Appointment kat klinik..Kena cucuk last sekali untuk 18 bulan..Dh lengkap imunisasi utk Arfan..Mujur tak lama sangat tunggu td dlm sejam cmtu no dh dipanggil.Tahu jelah Arfan dia mana blh duduk setempat jer..Dia suka explore seme tempat..Memang dia xnak aku pegang2 ni..Nak duduk bawah lepas tu nak main mcm2...

Bila nak timbang, ak suh berdiri atas penimbang tu dia p turun sbb nak pegang aku..aku suh dia pegang penimbang tu je dia xnak.Hahaha..Mujur nurse pn melayan je dia, xde nak marah2...Siap bg mainan suh pegang pn xjln..ekeke..Last2 amik je bacaan yg mn dekat2....Ble suh berdiri nak amik bacaan tinggi plak, dia xnak jugak..Payah sungguh anak aku tu...Terpaksa aku pegang kepala dia xnak bg dia mendongak sgt nanti bacaam x tepat la...Nurse tolong ukur dgn pembaris hehehe....Arfan2..Meronta2 dia nak lepaskan diri..
Lepas dh siap tu blh plak dia gelak sengih2...Adoii...

Nurse nak tanya aku soalan pn x blh sbb bising dgn dia..xnak bg aku dukung..Nak turun bwh..Ble aku kasi turun, dia main cak, cak plak kat langsir..Bising dgn suara dia je.Mujur takde budak lain time tu dlm bilik.Kalo x mesti lagi bising sbb dia ajak main..hbs seme brg atas meja nurse dia nak pegang..Nurse bg kalkulator, pegang kejap, lepas tu dia cmpk..Blh ke?? Adoiyaii..AKu risau betul...

Nurse siap risau, cmne nak cucuk kalo lasak mcm ni...hehe..Taknak duduk diam..Masa aku baringkan dia..elok je dia senyum, gelak2 tgk nurse tu..diam je..Sekali bila aku dh start pegang tangan, pegang kaki dia..meronta2 dia..Memang kuat sungguh...Hehe..Sampai 3 org td pegang dia,Ekekeke...Masa jarum masuk je kat peha, terus nangis...mujur la tangan dia sempat nurse tu tepis kalo tak, aku xtahu la jadi ape kat jarum tu..Risau je aku....Terpaksa aku pegang kaki dia kuat2 lwn kudrat dia...Lepas dh tampal salotape tu terus dia. Ada ibu mengandung dlm bilik tu cakap ' aik, sekejap je nangisnya' hehe..dia menangis tu sbnrnya bukan sbb takut kena cucuk, tp sebab tak suka kena pegang mcm tu..tengok lepas dh kena lepas dia diam terus...Anak2...Bising tau kalo dia masuk klinik...Suara dh la besar, serak2 basah..Hehehe..Bab menjerit memang bagi dia lah ...eekkeke..

Nurse dh pesan tadi, kemungkinan cucuk ni akan bawak demam..So kalo ada demam tu kena dtg klinik amik ubat..Tp aku harap xdemam lah....kesian anak aku..Tapi dia dh lama x kena demam.. Alhamdulillah..
Aku tgk kwn2 fb aku kan, anak2 dorg ada lah 2,3 org yg masuk hospital..semenya sebab paru2 jangkitan kuman...Yg sorg ex opismate aku..Anak dia sebaya Arfan jugak....Dh beberapa hari x sedar sebab teruk sgt kot jangkitan kuman tu..Kena pakai oksigen sepanjang masa kalo x silap..Aduhai..kesiannya..SIap masuk ICU..semoga anak exopismate aku tu kembali sihat seperti selalu..Dan aku bru thu semalam jugak yg dia keguguran Mei lepas....Kesian..Dugaan betul utk dia....

So lepas ni next checkup hanya utk timbang berat dan tinggi jelh...Tak rmai yg continue checkup ni sebab rugi masa je kn..AKu pn xtahu lah nk terus pegi ke x.. setakat timbang berat je pn..lain2 tmpt blh buat..Hehe..tengok lah mcm mn, kalo rajin aku pegi..makin banyak akal lah anak aku nanti...Nak masuk 2tahun da April taun dpn...sekejap je dh besar.



15 comments:

Safirul Amar Bin Hj. Azmi said...

hee biasalah budak2x...heehe

Fiza Rahman said...

Smoga anak ex-office mate cepat sembuh. Anak saya yg 1st dulu pernah kena bronchitis masa umur dia 8 bulan. Memang kesian sangat.

Happy 1y6m arfan ☺

Zai Zamree said...

Mula dok byg nti Aqil cmna.msti dok lari2 dlm kinik gak nti

Unknown said...

tapi kan nurse kat tempat saya ni kata sebaik nya datang la sebab kita nak bawak anak kita saja2 pi check dia memang tak la..kan??tunggu sakit baru nak bawak.jadi sambung je buat checkup rutin tu..Bukan setiap bulan pun.setahun 2 kali je kot..Anak saya yang pertama saya tak pi lepas cucuk last tu..tu pasal dia cakap gitu..mehheeh..anak yang ke dua ni kena bawak la sampai umur 6 tahun..

Tunsha Ayunie said...

ramai sangat kanak2 kena jangkitan kuman, semoga arfan tak kena apa2 ye... :)

nuyui a.k.a miss YUI said...

fasa2 tgh nak aktif tu..hihi

Hana Syed said...

semoga arini arfan membesar dengan sihat

Julia Johari said...

Assalam arfan...apa kabar...lama yer x keep in touch...moga arfan sihat hendaknya...ramai yer anak2 kawan masuk hopsital sebab jangkitan kuman dkt paru2...hmmm harap cepat sembuh...risau sekarang ni mcm2 penyakit.

Sally Samsaiman said...

hehehe...budak kecik kak mmg byk ragam...semoga makin sihat dan kekal sihat hendaknya :)

Umie Amirain said...

semoga arfan sihat2 saja ya...

arysha_fayyadh said...

Assalam mila,
harap2 kawan2 mila yang anak mereka sakit tu cepat sembuh & dalam lindungan Allah
kita ni mak2 mesti tak leh dengor cerita2 bab anak2 sakit kan
sedih sob3

AtieYusof said...

Budak tengah nak aktif tu...bior lah..hehe.. dulu anak sy smpai setahun setengah ja gi klinik, pastu stop..bagi habis imunisasi je...:)

Amelia said...

siap gelak sengih2 tu... saje agaknya nak mengusik. hehehe

ha, memang tampal salotape ke?

alah, siannya baby2 yang kena jangkitan kuman tu. moga2 cepat sembuhlah hendaknya...

Unknown said...

aktif sangat arfan. hehe. hero mana boleh nangis lama2 kan.

drshikinzainal @ ekin said...

Lupa anak saya nyer cucuk patutnya bila.Patutnya bulan November ni dia setahun setengah.