Tabung

06 October 2014

Tiada entri raya haji

Jumaat lepas, dalam pukul 9lbh aku dan suami bergerak pulang ke kampung suami di Labis, Segamat..Adik suami ada tumpang sekali..Lepas balik keje suami pegi amik dia dan anak kat Batu Caves terlebih dulu sebab suami adik xdpt nk blk kampung skali..Memang selalu mcm ni..Adik suami memang sll tumpang..Hehe..blh tong2 ape yg ptt..ekekeke..

Kalo raya haji ni org luar memang xde sambut sgt mcm org2 Pantai Timur dan Kedah..Aku pagi raya tu bangun pukul 9pg.haha..Memang xde suasana raya langsung lah..adik2 pon bangun lambat..tp msa aku bangun tu, mak n adik perempuan suami tgh potong2 sayur nak sediakan mknn tengahari..Buat rendang daging dan masak lemak cili api ayam..Goreng sayur.. 

Lepas dh setel makan tu adik ipar ajak pegi mandi airterjun..Hehe..Blh? org beraya kami pegi mandi airterjun..Hehe..Dlm pukul 2 mcm tu gerak pegi Bekok..Anak aku dlm kete mentido plak..Tulah sblm tu xnak sgt tido,puas aku bagi susu xnak tdo.Dh masuk kete blh plak terlena sambil duduk..ekeke..ngantok sgt..

Ramai jugak rupanya yg pegi airterjun time raya..Sbb tu ak kata dorg ni mmg x smbut sgt raya haji...Mcm ari2 biasa ke xde rasa langsung smlm tu ari raya hehe..Dah smpi Bekok tu, aku dan suami duduk belah bawah jer..Yg lain semua naik atas..Laki aku mane blh jln jauh2..anak aku plak kebetulan tido..memang ktorg tunggu jelh dorg smpi hbs siap mandi..

Tak lama tu anak aku bangun, ajak dia mandi..Aku try bwk dia kat air..Anak aku xnak langsung duduk bwh.Haha..dia takut.Air punyalah sejuk..Aku letak tepi pn dia xnak..genggam erat bdn aku xnk lepas.Last2 aku pn naik je..tak sempat nak basah 1 bdn..Separuh je..Gitulah budak yg xpnh pegi airterjun hihi..penakut..Tgk air laju je kan trn tu pasal dia xnak agaknye..dengan air sejuk mcm ais lagi..eeee...aku pn xtahan.hahaha..bagus lah anak awk xsuka..kalo x jenuh jugak nk ajk naik kang..

Dh lama sgt tgu kat situ aku dan suami decide pegi tunggu yg lain kt kete je..Sambil2 blh beli mknn dan air kat situ..Hehe..Tak lama lepas tu tgh2 mkn, adik suami kol tanya kami kat mn.. Rupanya dorg pn dh siap mandi..

Yg xbestnye kan, adik ipar ak blh terjatuh sbb  batu licin..ish bahaya betul..benjol kat mata.Mujur tak kena mata..Apelah.kesian dia..Terus jadi senyp lepas kena.kikiki..Otw blk siap nak muntah bagai..ish3..yg sorg lagi plak tersadung smpi tcabut kuku.. Aduhai..mcm2..mujur ak bukan jenis suka sgt pegi tmpt2 mcm tu..ni pn adik ipar la  beria nak ajk adikberadik pegi rmi2.Yelah dh la jarang sgt masing2 blk kg kan..aku phm lah..

Aku ada la amik sikit pic kat ctu, so layankan jelh ea..Laki aku berselpie bagai..kiki...Dalam pukul 6ptg mcm tu dh smpi umah da..

Laki hamba yg dicintai nih...teman suka dan duka..Tempat gaduh dan bertumbuk jugak..kihkihkih.

Penat tau riba si bambam ni..Aku asyiklah duk tukar posisi kaki..Hehe..Lena dia tdo dengar deruan air..ececeh ayat cm dlm  novel


Abaikan diriku yg semakin gemuk kemetot tu.haha..aku benci tgk diri sndiri.huh!! nyampah..anak kesejukan pakai pampers je ekeke..Ni nak gerak pegi kat kete da.Tunggu adk2 x siap mandi lg..



Bapak dengan anak..cbe tgk muka anak sm ngn bapak ke dgn mak? hehe...time mood elok, bgs lah dia duduk dgn papa...Biarkan  pakai pampers je..Balik umh nt baru tukar baju tdo terus..nak mandi bagai.hehe


Sempat jugak amik gambar peringatan ni.hehe..bukti aku dh smpi sini..ekeke

Tempat jual2 mknn..Aku beli bebola dan nugget..Mujur tak cekik darah sgt..Cme air mineral jelh..biasa yg tu org jual rm1 je..dia jual rm1.50..tu kete putih tu kete aku lah..senang park sblh kedai.ekeke

Adik ipar yg ni lah sibuk duk ajk kakak dan abg dia dtg sini.hehe..Adik suami ak yg ni lah yg blh harap tlg jaga mak dan adik2 dia kat umah..sebab yg lain dh kawen..dialah yg tlg amikkan adik pegi dan blk sekolah.Kalo xde dia, memang ssh lah keje mak..sebab mak suami ak ni ibu tunggal.huhu...keje plak bukan keje opis..buruh kat ladang .huhu...



Tengah tunggu yg lain tukar baju..arfan ak biarkan je pakai pampers smpi balik.hehe.
Pegi sana dgn 1 biji kete dan 2 biji moto..MIL dan adik bongsu tak nak ikut..Adik bongsu tu mmg xleh berenggang dgn MIL..kalo MIL tak ikut dia pn xnk ikut.Katanya kesian mak sorg2 kat umah..Bagus sgt tau!!

Dalam pukul 10mlm  aku gerak balik Putrajaya.Anto adik ipar kat tol Pedas,suami dia amik kat situ.senang sikit xpyh masuk ke dlm anto adik ipar tu..Dlm pukul 1 pagi aku smpi umah..Mujur laki masuk keje kol 1ptg..Ada lah masa utk tido hehe..Alhamdulillah perjalanan pegi balik kampung lancar. Dan dijauhkan drp perkara yg tidak baik.walaupon ada insiden yg hampir2 berlaku..memang menakutkan.huhu...Allahuakbar..masih panjang umur..










4 comments:

hidayu ayumie said...

org laen beraye akk bleh g mandi mande yeee

Nurashikin ZA a.k.a NAZECK said...

Aah mahal pulak dari biasa ye.
Arfan tu dah kepanasan nampaknye.

mama 3farhanah said...

1st time beraya rumah MIL, saya terkejut semuanya bangun lewat. Dalam hati duk tanya diaorang tak raya ke? Pas semua bangun, plan keluar jalan-jalan. Lain negeri, lain budaya yer.

Hikayat Seorang Budak said...

sama lah kak. raya haji takde rasa raya pon. adik beradik pon x balik umah. hehe