Tabung

05 November 2014

Dah Balik Klinik...HFMD?

Terima kasih banyak2 pd blogger yg sudi komen kat entry aku sebelum ni..Siap ada yg kongsi tips utk aku..Nanti aku try cari ye krim/ ubat/ sabun tu dkt farmasi..Lps ni xblh dh la guna sabun mandi murah2 utk Arfan..Kena cri yg sesuai utk kulit sensitif..Tak sangka btl Arfan kulit sensitif.. mengikut drp sape plak ni..ke bukan keturunan kalo kulit sensitif? dulu masa mengandung aku xde plak minum soya..Kan org ckp kalo byk minum soya kulit bb sensitif..ni tak minum pon sm jgk..Arfan2..Manja sungguh awk ni tau. hehe..


Aku baru balik klinik ni..Ingat nak amik timeslip jer..Sekali doc xbagi aku hntr kat umah pengasuh....sebab dia kata mungkin anak aku kena HFMD iaitu penyakit kaki tangan dan mulut..Again!!.awal taun aritu anak aku dh penah kena.Aku ingat penyakit ni mcm bertih/ campak style kena sekali je seumur hidup..Hehe..sekali aku tanya doktor, dia blh kne byk2 kali rupanya benda ni..aduhai..Persekitaran kurang bersih penyebab benda ni sll jadi...Umah aku memang lah xde la kemas sll..time aku ada masa, time aku rajin kemas lah skjp lepas tu bersepah balik..Nak slhkan anak je pn xblh, kdg laki ak pn suka jgk cmpk2 je brg..Aku pn kdg tu bt jgk mcm tu..Hahaha tp last2 ak gk kne kemas kan? nak membebel dh xlarat da..

Lagi 1 hal anak aku ni..dia ske sgt p sentuh benda dlm tong sampah..Aku xthu da mcm mn nak larang dia jgn main tong smph..suka mengutip la..kalo nasi mmg dia trs masuk mulut la..Aku dh ajar dia..tp budak bsr dia mn phm ape..dia thu bila kite tegur  dia cme sengih2, gelak2..aku ni kesian kt dia..kalo kena sakit 2 2 susah..aku dan juga diri dia sendiri...

Doc suh aku pantau kat umah...tengok ad x ulser dlm mulut..once dh ada, ak kena pegi klinik balik sbb doc kena keluarkan surat utk kuarantin..10hari tu ko...Memang lah best dpt cuti free kan, tp nye xtahan sbb anak yg kena..asyik nak garu jer..Kesian tau..nak makan pon ak risau sebab tgn garu lps tu nak suap mknn lagi..masa aritu kne dia kecik lg..ni dh besar..semenya nak buat sendiri..Mcm mn ak nak buat ye? nak pakaikan  sarung tgn, xde yg  besar2.. Kena buat sendiri tu sarung tgn bb besar..hehe..

Anak korg ada yg penah kena HFMD ni tak? Tak boleh la bg dia miang2 atau berpeluh nt bukan main sedap dia menggaru2..kang melecet plak x pasal2.. dh la merah je 1 badan..kudis yg sblm ni pon x elok lg, dh dtg penyakit lain..Arfan2... Kesian anak mama..


tp mujur smlm dia tido lena jugak la..x bgn byk kali..terpaksa kami anak beranak tido luar lapik toto tebal2.. sebab dlm bilik agak bahang...kang kalo pns2 kesian dia x selesa. kang keje menggaru jer smpi ke sdh.. kat luar sejuk sikit..kipas pon rsa laju jer.. 

Tlg doakan ye korg anak aku cpt sembuh.

9 comments:

Siti Sharini said...

moga2 bukan HFMD..get well soon dear boy

Yana Yani said...

eh betul pula sangkaan saya
bukan apa teringat masa anak-anak saya dulu doktor syak benda sama
tak ada pengalaman kena
tapi kalau betul kena, dia kena duduk asinglah
tak boleh dekat orang sebab benda tu mudah berjangkit
alahai kesiannya dia =)

Yana Yani said...

eh betul pula sangkaan saya
bukan apa teringat masa anak-anak saya dulu doktor syak benda sama
tak ada pengalaman kena
tapi kalau betul kena, dia kena duduk asinglah
tak boleh dekat orang sebab benda tu mudah berjangkit
alahai kesiannya dia =)

Zai Zamree said...

uik...xkn HFMD?ciannya...

moga cpt sembuh ye

arysha_fayyadh said...

Assalam mila,
YaAllah kesiannya arfan
aunty nengok dari jauh pun jantung dok bedegup kencang
Moga cepat sembuh dan sentiasa dalam lindungan ALLAH AMIN

Unknown said...

mungkin arfan dapat jangkitan dari orang lain kot... ermm... apa pun ibu yang menjaga pun kena jaga kesihatan juga yer... semoga arfan cepat sembuh... take care kay

NrlAidaHml said...

Sayunya tengok Arfan..semoga cepat sembuh n semua ubat2 tu serasi dengan dia..Amin!

Jari Manis said...

simpati sgt dgn nasib Arfa..auntie doakan Arfan cepat sembuh ye..kasihan dia

Norihanyusuf said...

Lepas ni kena tukar yang terbaik untuk anak-anak kita. Baik mencegah daripada merawat.