Tabung

05 November 2014

Kudis dan Bintik Merah Halus

Kudis ke apa nak panggil yer..Jenis berair dan kemungkinan gatal jugak sbb arfan kdg2 menggaru..aku letak tepung ubi, elok lah sekejap dh kering..tp Arfan p garu bgn pagi tu berair balik...Kesian aku tgk..meleleh air bisa dia . ada 3 tempat yg kena kudis tu..2 2 belah kaki kat buku lali dan jugak kat belakang area bahu..Mula2 cme biji mcm kne nyamuk, ak letak minyak TYT tp xjd apa..makin besar, ditambah sebab Arfan garu so merebak..Arfan tu bukan phm kalo ak kata jangan garu, dia makin garu.huhu..

Rasanya dah seminggu kot benda ni..mmg elok bila ltk tepung ubi tu..dia kering..Tetiba arini nak amik Arfan td pengasuh kata badan dia naik bintik2.. habis 1 badan naik sampai ke kaki pon ada.. bintik2 merah..Aku risau kalo campak..Tp Arfan xde demam..Nak kata ruam, bukan jugak sebab ak tahu lah ruam tu rupa cmne..Arfan xpnh lagi naik merah2 mcm ni sejak lahir..Aduhai..jangan lah mcm2.. 

Balik tadi aku sapu lotion calamine..Kat bontot xpyh cakap la..biji dia besar2. sebab Arfan menggaru masa nak pakai pampers tu..Sedap btl tgk dia menggaru...Aku pakaikan dia baju aku hehe..Sebab aku taknak dia selak baju dia, nanti lagi senang dia nak garu...Kalo pakai baju aku, kan besar so dia x reti nak selak..dh jadi mcm jubah pon ye..hehe...

Pic gelap sebab ak x buka lampu..henpon ni plak tetiba xnak kua flash....Nampak x bintik2 kat peha dan betis tu? bukan kat situ je ada tp seluruh badan..

 Ni plak pic kudis berair tu...ada 3 tempat yg mcm ni..Kesian tau..time kering nampak ok r..cbe timw berair..aduhai...xsanggup.. Risau takut dia garu lepas tu masuk mulut plak jari2 tu time makan..hmm

Tengoklah rupa budak kecik pakai baju mama..Hahaha..Aku ada send pic ni kat grup wasap..boleh plak kakak aku kata mcm org kerdil..kihkih..tp comel je kan? hahaha..Ak xnak dia garu..kalo pakai baju labuh, kalo dia garu still blapik dgn baju kan? kan? phm x? 

Tolong doakan ye Arfan sihat spt biasa..Taknak dia demam atau sakit2 lain..tak sanggup den.huhu...Love u till syurga sayang!!


13 comments:

Tunsha Ayunie said...

get well soon cyg !!
dari belakang dah macam gegurl dah kak milla...hahaha

Unknown said...

hheheh.pandai la mama dia..:p

Suria Amanda said...

Get well soon Arfan...dah pi jumpa doc blom ni?

Luqman Zakaria said...

Insyaallah takda apa..dah bw g klinik ke kak? semoga cepat sembuh yer Arfan.nanti takyah pakai jubah lagi dah..hehe

Blog Santai said...

Kesian dia..moga cepat sembuh ya..

Zai Zamree said...

mungkin alergic kot?

hrp2 bkn campak la ye.klau x mama kena cuti lama la jwb dia

Siti Sharini said...

salam mama..anak saya pun ada kena ni..dia allergic dan eczema sket.kena jaga elok2 sebab air dia tu kena tempat lain akan jangkit kat tempat lain lak.

saya share sikit lah apa saya buat ye:
1)hygiene dia jaga.kalau boleh tukar towel bersih setiap kali mandi.

2)cuba tukar sabun mandi.kalau boleh yang ada tea tree oil. bagus untuk bacterial infection. atau boleh try cari original tea tree oil kat pharmacy/watson. campur sikit dalam sabun dia dan mandikan. saya guna shower gel srasee. boleh cek http://srasee.com/produk_3.html. kalau nak saya boleh bagi contact kawan saya.

3)lepas mandi sapu cream.. saya guna Duzen-B beli kat pharmacy. RM7 5gram.

saya bekalkan sabun dan cream kat nursery dia juga minta cikgu tolong pakaikan.

maaf panjang pula. semoga bermanfaat. kalau nak tengok gambar cream tu inform saya, nnt saya snap gmbar ok.

get well soon.

QasehnyaRania said...

get well soon arfan..dh bawa g klinik ke? risau jugakkan.

kalau utk ruam cba guna bedak botol warna biru.. befak holiday on ice.sy gna yg tu je utk anak.alhamdulillah, setakat guna dh nk masuk 3 bulan ni xda ruam lampin atau melecet.. mak mertua yg suruh guna masa lahir sebab bedak ni sejuk..

Siti Sharini said...

sorry tambah sket..
kalau masih berlarutan eloklah bawa p cek..takut2 benda lain =)
sekian hihi.

Yana Yani said...

ni macam penyakit kaki tangan dah mulut aje?
dia ada demam tak?
kena bawa hospital ni, kesiannya dia

Unknown said...

kalau penyakit tangan kaki dan mulut... anak idah pernah kena lamaa dulu... tapi alhamdulillah tak lama... cepat jer dia sembuh...

Jari Manis said...

get well soon ye dik Arfan

drshikinzainal @ ekin said...

Aah. Memang macam orang kerdil.
Tingat cite sleeping beauty n the 7 dwarfs.