Tabung

21 November 2014

Perkembangan Arfan 19bulan setengah

Dah lama x update pasal perkembangan anak soleh yg makin bijak dan hensem tu..

Skrg ni dh umo 1 tahun 7bulan 2minggu.. Dah pandai sebut no..no..no..nak tahu tak dri mn dia belajar? hehe..Dari kucen Tom.. Tahu x kucen Tom tu apa? Kucen yg aku install dalam henpon, yang blh ikut cakap kita tu..Kan Tom tu bila kita sentuh kaki dia ke atau tmpt sensitif dia, mesti dia kata No..No..no..So anak aku ikut dari ctu lah.. Dia suka kacau Tom tu..Belum sempat Tom sebut lagi dia dah sebut dlu..Dia dh thu da dialog Tom apa..hahaha.Anak bijak..

Skrg ni senang sgt keje aku tau..Sebab Arfan memang boleh harap..Aku mintak dia amikkan remote memang cpt je dia amik..Suh amik towel pon dh thu dh amik kat mana...Masalahnya, ak suh amik towel dia je tp semua towel aku dan husband dia amik..Bila aku simpan towel tu balik, dia ngamuk marah2..Dia suh bwk masuk jugak dlm bilik air..Cerdik apakah itu..hehe..

Dia jugak dah pandai mintak nasi..Acik..acik.. (Nasi) siap amikkan  sekali pinggan dia..Memang pinggan tu lah dia guna kalo nak makan nasi.hehe..memang dia x pilih pinggan lain..Hehe...geram je rasa..Selagi x bg nasi, selagi tu duk mintak..Aritu aku tgh masak, lauk x siap lagi..Last2 aku bg je dia makan nasi dengan kicap jer.hahaha...nak tahu, 3x tambah..Pelik aku..kalo ad lauk, xde lak tambah byk mcm tu..Ni makan nasi 0 xde lauk blh lak 3x.. terkejut btl aku..hehehe..Mlm tu memang lena sgt dia tido..kenyang sungguh..


Dia jugak pandai mengadu domba skrg.. kalo aku x kasi dia guna henpon mesti dia p kat papa dia lps tu tunjuk2 aku..walaupon xleh cakap lagi, tp kita tahu lah dia tgh mengadu pasal aku xbg dia main henpon.Dia thu kalo dia ngadu gtu memang papa akan paksa gak aku bg henpon tu..Dh dpt henpon je terus ketawa mcm org menang besar..Geram sgt tau..Bijak teramat sangat..dari mn dtg idea peel ngadu2 ni..

Dia tgk henpon pon bukan tgk bukan2.. Biasa dia mintak ta..ta..taa..aku thu lah dia nk tgk aliff baa taa..hehe..Arini bru ak perasan, tgh2 duk tgk tu sambil tu dia cuba ikut org dlm video tu sebut..tp mmg x thu dia sbut apa yg ak phm tu..tu..tu jer..xthu lah satu ke two ke apa..ekeke.. kalo membilang mmg tu jelh dgr..yg lain x reti lg sebut..hahaha..anak bertuah, anak soleh..

Stop ... (jam 10mlm)
.
.
.
.
.
.
.

Sambung ( 2.10 pagi )

Anak bangun...Aku cuba menyusukan dia..Tapi puting sakit yang amat..Aku penah tanya mslh ak ni kat grup Mama Blogger...Masing2 mtk ak pegi klinik..Tapi aku belum pegi lagi..Sebelum ni btabah jelh tiap kali bg anak isap..tapi malam ni aku mengalah..Tak tahan..sakit teramat sgt...Allahuakbar...Takkan smpi sini je perjalanan penyusuan aku utk Arfan? Sedihnya....Aku nak susukan dia lagi..Aku xpuas lagi..Dia pon masih tercari2 susu aku..Sembuhkan lah kesakitan aku ini YaAllah...Aku ingat nk g klinik esok..Tp ak xpasti plak klinik buka tak esok...Kata rakan mama blogger, nanti akan dapat 2 krim sapu..1 yg ok je kalo baby termakan, 1 lagi beracun dan perlu basuh setiap kali anak nk menyusu...Kalo mslh ak blh setel dgn krim2 tu jer Alhamdulillah...Aku bharap sangat.Sebab niat aku memang nak menyusu Arfan sehingga dia umo 2 tahun..Ada baki dalam 5bulan je lagi...Aku xnak putus asa...Doakan utk aku wahai rakan-rakan..


Arfan bangun mengamuk2 sebab dia nak susu aku...Aku buat susu FM, puas jugak la pujuk dia utk minum..Aku riba dia..dodoi dia atas pangku, baru dia minum tu pon dalam tangis lagi...teresak2 kesian ak tgk...terlena sekejap...Ak tglkan utk pegi dapur jap..Konon nak buat cekodok kentang..Yeeee jam 2pagi aku nak buat cekodok..Tahu jelh bila dh bgn awal2 pagi ni perut jd lapar, tambah2 ak x mkn pape lg mlm ni..Tengah tuang tepung gandum dlm bekas, tetiba dgr Arfan nangis..Versi ngamuk2...memang kalo aku sua je nenen mmg snyp je trs tp ak x sanggup..Ak cuba bg baki susu tadi, tp dia xnak..berpusing2 atas tilam dia punya ngamuk..Ak cuba bagi nasi tkt dia lapar sb dia pn xsmpt mkn nasi td dah tido dlu, tp xnk jgk..Akhirnya aku dukung je dia dodoi atas bahu baru diam..Dia memang ngantuk sgt tp sbb xlepas hajat dia so mengamuk la..dh terbiasa sgt bila nangis je sumbat susu, bila x dpt..mcm ni lah penangannya..huhu..Skrg ni dia dh tdo..Tp ak x berani nak sambung buat cekodok tkt dia sedar ak xde kt sblh memang ngamuk kali ke 3 lah...So aku amik keputusan sambung tls entry ( ni ak tgh menaip ni lah ) ...


Aku dh tukar susu Arfan kepada Dugro...Ak xtahu la sesuai tak dgn dia..td dia berak agak cair...Tgk esk mcm mn..Kalo cair jugak dan kerap kali membuang jwbnya susu ni x sesuai lah utk dia...

Doa utk Arfan :

Jika ini takdir utk kita..Jika setakat ini je rezekiMu utk anakku, aku redha dan pasrah walaupon hakikatnya memang aku sedih..sedih sangat2..Aku masih berharap kesakitan aku ni akan sembuh dalam masa terdekat..Aku yakin, anakku masih xpuas..Dia masih xleh sesuaikan dgn susu FM sepenuhnya YaAllah...Sembuhkan lah aku..Sesungguhnya Engkau Maha Penyembuh dan Maha Mengasihi..Hanya kepadaMu aku bermohon dan meminta.

Amin..





10 comments:

Safirul Amar Azmi said...

wah arfan happy...ibunya happy...anak nak membesar tu..macam macam ragam dan keletah..

Mila sabar la ye..tkpela sacrifice sikit demi anak..tapi kalau dah tak boleh nak menyusukan dan sakit..jangan paksa diri..dan jumpalah pakar sakit puan...dengar kata doktor..

Haslinda Hassan Ali said...

pandainya dia

Belog Santai said...

Doa banyak-banyak semuanya dipermudahkan Allah...

Diana Rashid said...

bagus nya dia..heheh..Tapi memang kalau time2 umur gini keletah nya tu mencuit hati..heheh

Nurashikin ZA a.k.a NAZECK said...

Semoga doa Mila dikabulkan OlehNya.

Ahlam Miera Amirul Shafie said...

niat yang baik.. inshaallah dimudahkan... :)

Kathy R'bain said...

Sabar ye sis. Moga di permudah segalanya ye?

Amanda Suria said...

Semoga allah permudahkan buat Mila dan Arfan...

Nurashikin ZA a.k.a NAZECK said...

Anak no.3 saya masa kecik pun camtu.
Ngamuk teruk. Nak tido memang kena dodoi sambil dukung.

ArY+ShA=AmZaRFaYyAdH said...

Assalam mila,
jangan sedeh2 sangat yer
kalo dah usaha sebaik boleh jangan salahkan diri lagi yer
moga doa mila dimakbulkan AMIN