Tabung

10 November 2014

Tanda Sembuh penyakit kaki, tangan dan mulut

Harini dah hari ke 5 Arfan kena penyakit kaki tangan dan mulut..Sebelum ni aku risau dan sedih sgt bila Arfan xboleh nak menyusu sebab mulut dia penuh ulser kan.. Skrg ni dia dh ok..stat semalam dia dh berani nak menyusu.. Alhamdulillah.. Bermakna ulser dia dh beransur hilang..bekas masih ada cme dh kurang sakit..

Sebelum ni aku terpaksa buatkan dia bubur nak bagi senang dia telan bila makan..Arini ak bg nasi biasa dh..Syukur sangat2 dia dh beransur sihat..Biji2 penyakit ni pon dah ada yang 'masak'..masak tu maksudnya dh berubah warna kehitaman..Kalo dh bertukar kaler tu bermakna biji2 tu nak menghilangkan diri dh tu...Hehe..



Nampak tak ada warna hitam2 tu..dah beransur baik da tu :)

Penyakit ni dia takde ubat tau..Kita cuma kena pastikan persekitaran bersih lepas tu kena selalu sapu lotion calamine kat tmpt biji2 tu..Sapu je banyak2 kali pon..Aku setiap kali lps basuh berak, lepas mandi atau kalo terkena air, memang ak sapu balik lotion tu..sebab makin acap kali sapu, makin cepatlah biji2 jadi tua dan 'masak'.. Aku kan dh ada pengalaman 2x so kali ni aku xpanik sangat la..cuma tang ulser tu jelah aku panik sikit sebab masa pestime kena dulu Arfan xreti mengadu lagi so dia isap je susu xde tanda2 mcm skt mlt pon..Lagipon masa kecik ak boleh check mlt dia..lap2 mulut..Skrg ni dh besar..Dh pandai xnak buka mulut..meronta2 bagai kalo kena paksa..Aku dpt tgk ulser dia pn time dia menangis..menangis yg style dongak2 tu..hehe..so dptlah intai2 dlm mulut.. rupanya ad byk..patut lah xblh menyusu..

Dlm masa sehari dua mcm tu mujur ulser dh ok...aku ltk gel oral tu..Aku jugak selalu berdoa..setiap kali nk bagi anak aku susu, mesti aku mtk hilangkan sakit ulser tu..Alhamdulillah doa aku dimakbul..Bila kita ikhlas insyaAllah ada ganjarannya..

Ak masa mula2 hari kena aritu seme pakaian Arfan aku trs basuh..xbagi menimbun dalam bakul..Aku siap beli sabun badan khas utk Arfan..Aku beli brand sebamed...Memang agak mahal tp pejam mata jelh sebab nk bg anak cepat sihat..So hari2 aku mandikan dia dgn air suam + sabun sebamed tu...bagi dia duduk dlm besen, ak gosok2 seluruh tubuh..Sabun mandian memang aku x guna langsung..Aku ingat xnak dh guna sabun mandian biasa tu..kulit dia alah sgt..,xboleh da kot guna yg biasa2..

Aku harap Arfan sihat sepenuhnya dlm minggu ni..boleh aku masuk keje cepat sikit..hehe..Memang best jugakkan jadi surirumah ni.ekeke..byk masa terluang.. D

Oh lupa nak cete..Arfan kena penyakit ni dia x demam teruk pon..Stkt panas sikit2 je tu pon masa hari pertama dan kedua jer.. Masuk hari ke 3 hingga arini xde demam...

Tp kan masa mula2 naik biji ni sehingga ari ke 3 Arfan memang asyik menggaru jer..Aku tgk dia garu tu ngeri jer..kuat betul dia tonyoh...aku risau takut luka dan berdarah..kang lain plak jadi..Dah la kudis buta tu pon lom sembuh sepenuhnya lagi.. Tapi masuk ari ke 4 dan ke 5 dh xnmpk daa Arfan garu2.. Alhamdulillah..

mode : masih menanti hari2 Arfan utk sembuh :)


8 comments:

Safirul Amar Azmi said...

Alhamdulillah..semoga arfan baik seperti sediakala

Cik Nadyya said...

alahai.. siannya Arfan.. umo Arfan ni bape?

semoga cepat sembuh..

sabun sebamed ni bagus.. budak kecik yg ibu nadyya jaga guna sabun ni :)

luqman zakaria said...

Alhamdulillah akak..smoga cepat2 sembuh..

TunSha Ayunie said...

alhamdulillah dah banyak kering...
get well soon baby :)

Yana Yani said...

nampak banyak kering dah berbanding memula aritu
moga cepatlah sembuh ye

Fiza Rahman said...

Siannya. Anak member office baru jugak kena nih. Kalau dok nursery memang tak boleh hantar.

Smoga cepat sembuh. Yg tak tahan ulcer dlm mulut.

mama 3farhanah said...

Memang kena kuarantin kalau dapat sakit ni. Kesian anak-anak nak makan pun sakit.

Nurashikin ZA a.k.a NAZECK said...

Still gatal tu.
Huhu...banyaknye..kalau xtahan, gosoklah dgn kain bersih.
Cth: Kain Good Morning.