Tabung

23 November 2014

Tak paham kenapa macam tu

Terpandang gambar rakan di fb..Katanya pada tahun 2012 (kalo x silap) berazam pakai tudung..Dan memang dia pakai tudung..Beli tudung fareeda... Cantik molek dh la pakai tudung tu..Tapi tak lama lepas tu tgk pakai selendang plak dengan jambul di depan..Aik? berubah plak da? Mana pegi azam tu? 

Dah lama duk perati sbnrnya..Pemakaian tudung asyik berubah..Kejap pakai elok, kejap pakai nampak rambut..Aku xphm motif apa.. Kaya, duit banyak, masih muda lagi...bila dh diberi rezeki harta banyak macam tu plak pangai..Mungkin lupa harta2 tu drp mana..Sebab tu boleh buat main2.. ikut dan suka nak pakai tudung.. kalo x bersedia lagi baik xpyh pakai lg..xpyh la cakap berazam bagai tu..mcm menghina plak tau..

Aku ni bukan baik sgt jgk tau..Jangan lah ingat ak berpurdah plak...Tapi cuba jgk la usaha ke arah baik then xde nak uplod pic yg kejap pakai tudung, kejap x pakai. Org yg tgk pon naik kompius...Ak memang xleh blah dengan org mcm ni...Ak xblh nak bt status kat fb kang ramai terasa.. sebab byk fren fb mcm tu..So tls kat sini jelh luahkan apa aku rasa dan pendapat aku..Terpulang lah pada org yg membaca tu nak mengata ak ke apa...Bukan tunjuk baik jauh sekali tunjuk alim..No..no..no..Cuba luahkan apa ak rsa...kalo x luah rsa sakit plak dada. kehkehkeh...

Boleh ke buat contoh pic? Hahaha..isu plak kn..ekekeke..takpelah simpanan utk aku jelah...

kepada yg btl2 dh amik keputusan utk bertudung tu, aku harap sgt..bertudung lah btl2.. xpyh la nk tunjuk2 jambul tu..xpyh la uplod kat fb kejap pakai, kejap tak...Sebab nanti kalo ko mati, rmi plak kwn2 ko nt sibuk2 cri pasword nak deaktif acc sebab byk pic x tutup aurat..Kalo dh meninggal nk wtpe lagi..kawan2 tu pn nasihat lah time sebelum meninggal ada gak faedah. huhu.. tp manusia ni biasalah kalo bab agama memang susah nak trm walaupon bnda tu btl...kang ditegur kata berlagak alim plak..kang kena banding2 plak bila kita pon x btl mn..tp sebenarnya nasihat tu dh bagus da.sekurangnya org tu dh buat tanggungjwb dia...depends la ko nak dgr ke x... Dh bsr panjang belaka kn :)

Lagi 1 hal yg ak heran..kenapa ye sblm kawen x nak pakai tudung, nt dh kawen baru berubah..Korg syg suami korg, xnk dia tgung dosa buka aurat korg tp korg lupa yg sblm korg kwen, dosa korg tu ayah/ abg/ adik lelaki korg yg kena tgung tau..Nampaknya korg  x syg family korg macam korg syg suami korg..kesian dorg...Semoga kita2 semua insaf sblm terlambat...ada usaha utk berubah tu lebih bagus drp lgsg xde pape tindakan :)

10 comments:

CikSiti said...

kita doakan semoga kita semua istiqomah dlm mengikut syariatNya ye

luqman zakaria said...

Susah nak cakap kalau pasal2 benda macam nih..huhu..doakan yang baik2 jer la.

TunSha Ayunie said...

Sha nak jujur laa... Sha sebenarnya tak bertudung lagi... sebelum kahwin memang Sha pakai (sebab mama asyik potpet2 je)... lepas tu dah kawin Sha freehair pulak... rasa macam sebelum kahwin tu Sha tak dapat nak bentuk diri untuk benar2 ikhlas... tapi dah ada nazar & niat untuk buang gambar2 freehair semua tu... cuma nantilah...

tu pun dah rasa macam pelik je bila letak gambar freehair kat FB.. haha

Tak boleh tegur dengan lidah, doakan jela kak mila buat mereka.... (",)

Diana Rashid said...

Kan?? benda gini kalau kita bersuara ramai yang kecik hati pulak.lepas tu kata kita ni berdosa sebab buat orang kecik hati.jadi serba salah sangt..kawan2 fb saya pun ramai yang macam ni..blogger pun ada..jadi boleh doakan je la moga diaorang berubah..kadang2 tudung labuh dah tapi berseluar ketat pulak.

Safirul Amar Azmi said...

terlalu banyak sangat hiburan sekarang ni..tuh yang melalaikan insan...
ikut trend sekarang ni ...bukan semata mata kerana Tuhan

acik idah said...

Itu dugaan buat dia... dugaan setiap orang tu tak sama... kaya harta pun suatu dugaan juga... kita doakan sajalah yang baik2 buat kawan tu... :)

Hikayat Seorang Budak said...

doakan mereka paksa diri mencari dan jumpa hidayah itu.

Nurashikin ZA a.k.a NAZECK said...

Niat biar betul.
Buat biar istiqamah.
Harap dia berubah ke arah kebaikan semula.
* Reminder to my ownself.

hidayu ayumie said...

Btl tu kak.. kalau nk tegur mmg payah.. kate kubur masing2..
Kite jugak ade tgjawab kite tok sling menegur.. org dah xnk dgr nk bt cmne...

Jari Manis said...

x faham tul dgn org yg berfikiran begini kan