Tabung

07 November 2014

Baru tido ..Ulser oh Ulser

Masa pertama kali kena HFMD aritu, dia kecik lagi so memang x reti nk mengadu sakit ke apa..skrg kena lagi dia dh besar..dh pndi mengadu bila sakit..Serius aku terseksa tgk dia menangis sambil meemgang mulut dan kepala...aku phm rsa sakit ulser tu mcm mane, tambah2 bila banyak ulser dlm mulut tu..Dia langsung taknak bg ak tgk ulser mcm mn dlm mlt..Apa aku mampu buat? tengahari tadi aku dh bg eskrim vanilla...esok jwbnya nak kne beli lagi stok smpi dia btl2 dh elok...Aku buntu mcm mn nak tolong dia...Aku sggup aku yg kena drp dia kena...Yg gatal2 pon x ilang lg..nak tanggung sakit ulser plak..


Dari tdi dia dh ngntok sbnrnya...Baru nak lelap tersedar sbb sakit mlt..Meleleh je ailio masa tido..bila lap, dia sdr..so aku biarkan je..bagi dia lena dlu..susah sgt dia nk tido...aku simpati..dh dodoi pn xmenjadi...kalo ad buai blh jgk ni dodoi pakai kaki memang la penat. anak mama..Mama syg Arfan..Mama x sggp tgk anak Mama nangis mcm tu...nampak sgt betapa sakitnya rasa tu...siap senget2 mulut..Allahuakbar...dugaan utk anak aku dpt penyakit ni utk kali kedua....

Td doc bagi ubat ni..

Tapi lgsg x de guna sebab Arfan x bg pn ltk..Setiap kali aku tanya nak ltk x? dh pujuk elok2 lgsg x mkn..dia tolak2 je tgn aku siap ckp 'tak nak' ..anak2... cmne nk tlg. cara dia cuma aiskrim jelh sbb td hampir hbs gak dia mkn.

UPDATE : yeaaa ak berjaya jugak ltk oral gel ni kat mulut Arfan..patut la sakit sgt..byk ko...masa dia tido mlt terbuka, mjr ak terpikir nak letak.mmg mujarab btl ubat ni, ltk sekejap je trs ok..Arfan terjaga skrg ni ,xde nampak mcm skt mlt da..isap susu pn elok je..Syukur pdMu YaAllah...syukur sgt2.. satu penyakit dh ansur sembuh...

Sape ada pengalaman anak ad ulser? plis share...

10 comments:

drshikinzainal @ ekin said...

Kalau anak sakit, tak kisah sakit mulut ke..sakit telinga ke..sakit lepas ambik injection ke,dll..
bagi makan syrup PCM (Paracetamol).
PCM ni selain function as ubat demam, ia juga sebagai ubat tahan sakit.

Unknown said...

Mmg sakit kak mila kalau kene ulser ni.. nak2 banyak plak tuuu

nuyui a.k.a miss YUI said...

kesiannya dia..

adianiez AIDA said...

sian sian sian...
so far izzat x pernah kena ulser, alhamdulillah. just kakak-kakak izzat la ada gak sesekali kena. aida suruh diorang kumur2 dan minum qaseh sole aje. 1-2 ari elok la. ulser tu tak merebak besar...
get well soon dear...

Unknown said...

siksa kot bila ada ulser nih.. org tua pon tak tahan apatah lg budak2 ni kan.. bnyak kan minum air kosong ye dik Arfan..

Jari Manis said...

berapa tahun anak Mila ni...alaa..kesian dia..ulser mmg sakit...sabar lah ye Mila..semoga Arfan cepat sembuh..aminnn

drshikinzainal @ ekin said...

Harap Arfan cepat sembuh.

Yana Yani said...

teringat anak saya masa kena ulser ni
memang menderitalah, yang besar pun tak tahan
cuma bagi aiskrim vanila, penawar alternatif ulser

Fiza Rahman said...

Kita yg besar ni pon tak tahan kena ulcer ini kan budak. Tapi anak² saya selalu gak kena. Keturunan kot sbb abah dorang memang kerap ulcer ☺

Norihanyusuf said...

Kita yang besar ni pun kena ulser cam nak meraung, ni kan plak anak-anak.
Anak meraunh sakit, mama meraung kesian. Tak sanggup tengok anak sakit.