Tabung

07 November 2014

Akibat HFMD

Arini Arfan asyik nangis jer..Time makan ubat nangis, x mkn ubat pn nangis.. nak letak gel kat ulser pn nangis...Meraung2.. tenaga aku sorg mmg xmampu nak lawan tenaga si kecik ni...adoiii lah...dia kuat tau xnak bg ak pgg kepala dia..kne makan antibiotik sebab kaki dia kan luka so doc suggest makan utk sembuhkan luka / kudis buta tu bukan utk HFMD... utk HFMD doc cme bagi lotion calamine..tp aku xsuka pakai yg doc bg ni sebab bau dia kurang best..aku lebih suka beli yg dekat farmasi bau dia harum sikit..hehe...

Kejap2 Arfan tutup mulut dia, kejap2 dia masukkan jari dia.Dia sakit...sakit sebab ada ulser..Aku xpasti byk mn ulser dlm mlt dia sebab dia langsung xnak buka mulut..langsung xnak bg ak tgk kt mn ulser tu..Yg ak nampak kat bibir bawah ad 2 biji...tp yg sll yg dia duk tunjuk dlm mulut mcm area pipi..Aku xthu lah..tadi pon doc nak tgk pn pyh..dia punya meronta xtahu nak kata..dapat tenaga dri mn ntah..kalah org tua.Arfan2... 

Tadi doc tgk keadan Arfan..muka dia nampak la mcm simpati sebab kerut2 smbil dia borak dgn doc depan dia..Yg ak phm dia kata mcm terlalu teruk, terlalu banyak..dah la tambah2 dgn ada kudis buta tu...Doc siap suggest kat aku p klinik swasta minta ubat gatal sebab kat klinik gov memang prosedur dia xkan bg untuk budak bawah 2 tahun..tapi aku xpegi pon...Sebab bagi aku, bukan x kesian kat anak tp gatal ni memang mcm ni sebab penyakit ni mmg gtu...aku dh sapu lotion calamine tu amik masa lah utk sembuh..Kalo ikut pengalaman sebelum ni dlm masa seminggu biji ni akan hilang sikit demi sikit..Aku kena kuat lawan perasaan sedih ni..


Tengok anak nangis lagi lah ak sedih..Tp dtg geram jgk bila nk bg ubat bukan main susah..Ni tengah tidokan dia..Sambil susukan dia..Arini kurang nyusu sebab ulser tu..baru nk isap dia dh lepaskan..lepas tu nangis sbb sakit..aku tgk jadi sebak..Mcm mn lagi aku mampu buat? Mampu doa je bagi Tuhan kurangkan / hilangkan trs skt ulser tu..Ak sanggup dpt ulser tu klo blh transfer..tp mujur lah aku buatkan dia bubur arini, dia makan dgn selera..mesti dia lapar sgt sebab pg td x mkn pape..Alhamdulillah..sepanjang sakit ni jwbnye kena buat bubur jelh utk ana tersayang ni..Dh la demam pon ye jugak..mujur x merengek jer..dia still ad perasaan nak main..

Kena benti sekejap menulis..nangis lagi..tgh nyusu blh lak tersedak..garu2 kat kaki, tp bila aku nak tlg gosok dia xnak bg..pdhl td dh lena da.. lena dia memang tganggu..malam ni mesti xlena lg mcm semalam...selagi gatal2 ni x elok selagi tu tido xlena..aku dan juga dia.. semoga aku diberi kekuatan dan kesabaran dlm menjaga anak yg sakit ni...ni baru anak sorg..mcm mn nak handle kalo anak kembar ye? serentak semua sakit arghhhh....pening.. 

Jawabnya aku dapat cuti kuarantin lagi lah..jgn opis ak xnak trm sudah la surat doc ni..huhu..kot2 la tetibe ad peraturan baru ke kan? hehe...minggu dpn kne p hntr surat ni bagi dorg rekod..

Dah lena...tapi kalo ak lepas Cik B ni mesti da sedar..skrg ni dia mcm tido2 ayam tau..mcm tahu2 je aku xde sblh dia trs bgn nangis..Nak solat ni..Arapnya dia tido lena lah utk sementara waktu..Dah2 jom solat...nanti sambung...

Ni lotion calamine yg ak beli kat Guardian..Banyak jasa ni...skrg dh tgl yg pekat belah2 bawah..maybe sblm ni ak x goncang hbs sbb tu jd pekat likat mcm tu..nak kena beli baru da..

Close Up : salah satu kwsn yg ad biji2 ni...kalo lah dh free diapers xpe jgk..ni ad pampers rsa mcm angin x masuk je belah2 dlm tu...tu yg jadi gatal sgt kat bahagian ni..bila garu bukan main kuat lg si Arfan ni..Tgk banyak kan? aku tnjk 1 jelh dlu..Gambar lain next entry...

Nak solat....arap lena btl2 lah ni...


10 comments:

Safirul Amar Azmi said...

Biasa la budak2 mila...kesian kan..anak sendiri lak tu...anak saya pun sakit gigi...menangis je..ermm kecik2 lagi takkan nak cabut gigi...!

Nurashikin ZA a.k.a NAZECK said...

Anak saya dulu kena hfmd ni with secondary bacterial infection.
Mmg rash kat tangan n kaki besar2.
Alhamdulillah dia x dapat mouth ulcer.
Cuma perioral rash (ruam sekitar kawasan luar mulut).

TunSha Ayunie said...

kesiannya arfan :( tak sanggup nak tengok... sedih hati...

~Aida@MommyAqilMedina~ said...

Sedihnya ..kesian kat Arfan..memang dia tak selesa sangat lah tu kan..mintak-mintak cepat sembuh..medina minggu lepas pon ada ulser dalam mulut dia..menangis je bila bangun tidur, lepas tu bagi makan ais krim sejuk-sejuk terus ulser dia hilang..memang mujarab betul ais krim tu..dengan kuasa Allah jugak kan..

Jari Manis said...

aduh...kita yg lihat ni p[us dh terasa kesakitan nya...cepat sembuh ye

Nurashikin ZA a.k.a NAZECK said...

Kena paksa Arfan minum juga ye,Mila.
Kalau dehydration lagi lambat sembuh.

Permatabiru said...

kesiannya..ank kita pun kna juga tp sbb defect pampers aje tu pun x senang dudukk

Yana Yani said...

kesiannya dia, gatal tu
sebab tu dia merengek
mak nyer pun nak kena sabar benda gini
memang ujian sungguh kalau anak sakit ni

Fiza Rahman said...

Gatal² yg tak tahan tu.

mama 3farhanah said...

Kesiannya, tak sanggup nak tengok merah-merah kat badan dia. Mesti gatal, sakit.
Cepat sembuh sayang.