Tabung

10 September 2014

Mati

Aku tahu mati itu pasti dan takde makhluk pn yg kekal selamanya di atas muka bumi ini..Aku takut...APa akan jadi pada aku nanti..Dosa makin hari makin bertambah..Sentiasa cuba untuk jadi yg terbaik, tp dlm pada tu mesti ada jugak silapnye...Aku takut amalan aku tidak diterima Allah..Yelah kadang2 suka tangguh2 solat, dlm diam buat sesuatu yg berdosa..Terumpat ke mengumpat ke...

Kadang aku pk benda tu mcm kecik je, tp padahal pada Dia benda tu adalah 1 dosa yg xtahu akan terampun ke tak...Allahuakbar...Takutnya aku...Takutnya apa akan jadi pada anak aku..SUami aku adakah dia akan terus setia dgn aku atau dia akan cari wanita lain utk menjaganya kelak..Siapa akan ziarahi kuburku..Siapa yg akan selalu doakan utk aku...YaAllah...Aku sebenarnya memang takut..

Macam mana untuk aku tingkatkan amalan kebaikan dan jadikan amalan kebaikan ini penyelamat utk aku di akhirat kelak...Aku takut jika amalan buruk melebihi amalan baik..Mcm mn utk aku tahu yg amalan ku itu diterima Mu YaAllah?? Aku sentiasa memikirkan jika solat aku tidak diterima mu..ALangkah ruginya aku selama ini..Aku hidup dalam keadaan yg sungguh sia2...Serius aku takut..

Memandangkan setiap hari mendengar org yg meninggal...Membuatkan aku terfikir..Bagaimanakah cara kematianku nanti?? Aku sungguh berharap ak mati dlm Iman dan tidak mengaibkan..Berharap juga agar ramai yg sudi mendoakan kesejahteraanku di alam sana..AKu cuba untuk menjalinkan hubungan yg baik dengan semua..Aku taknak ada permusuhan atau persengketaan..Bagaimana ya Allah?? Aku tak kuat..

Terdetik ketika ini aku berbicara hal ini kerana terbaca satu artikel mengenai mati syahid.. Allahuakbar..Besar sungguh pahala org yg mati syahid kan? Tapi mcm mn kita nak tahu yg org tu benar2 diterima sebagai mati syahid?? Serius perkara ni benar2 mengganggu emosi aku buat masa ni...Aku ingin menjadi umatmu yg bertakwa...Tp aku hanya manusia yg x lepas dari kesalahan..YaAllah Engkau terima lah segala amalan ku YaAllah...Aku takut dgn azabMu..

Aku berharap anakku nnti menjadi anak yg soleh..Yg mampu mendoakan aku bila aku sudah tiada kelak..InsyaAllah..Aku juga berharap suami menjadi seorang pembimbing kepada keluargaku..Sama2 lah kita mendidik anak menjadi anak yg soleh...AKu xnak kita mati dlm kekufuran sb tidak mampu mendidik anak dgn ajaran yg betul..Allahuakbar..sungguh hebat dugaanMu untuk hamba2 mu YaAllah..

Mampukah aku???

7 comments:

Farah Waheda Wahid said...

mati itu pasti, setiap yang hidup pasti akan mati, janji Allah kan??? janji Allah itu pasti... tapi betul tu, adakah kita cukup bersedia???

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam MH..
huhu...insyaallah..jika sudah terdetik dihati kita, berjuanglah..dan semoga kita istiqamah dlm perubahan. syahidfisabillah :)

Norhasniza Khalid said...

urmm... allahuakbar..

acik idah said...

Subhanallah... takut bila memikirkannya kan...

~MommyAqilMedina~ said...

Akak selalu merasai begitu hampirnya mati..memang sejak ada penyakit Anxiety tu meamng setiap hari akan ketakutan..berat betul perasaan nak mati..haih..kena pergi berubat sebenarnya ni..huhuhh

timm bill said...

i'allah, setiap kematian mmg adalah satu pengajaran utk kita yg masih hidup..chayok! sentiasalah istiqamah, mudah-mudahan kita disisi-Nya nanti..

Nurashikin ZA a.k.a NAZECK said...

Saya pun slalu pk cmtu, mama SA.
Paling takut bila terpikir masa nak tido..macam malam tadi.