Tabung

08 September 2014

Susu ibu

Entry  ni bukan untuk aku bangga diri atau riak yer..Cuma nak berkongsi pengalaman sahaja..

Sejak Arfan dalam perut lagi, aku telah niatkan nak fully bf utk dia kecuali ketika aku bekerja sahaja aku akan bagi dia FM...Dengan cara ni bukan saje aku dapat jimat malah memang dituntut pon kan dlm Islam.. Kalo kita taknak bf anak semata-mata sebab takut shape bdn x lawa, kite akan dilaknat..Kalo x silap aku lah..Sebab susu ibu adalah yg terbaik untuk anak..Lain lah kalo memang xde susu tu kira lain cete lah kan.. Dan dengan niat tersebut, aku sangat bangga sampai sekarang, aku masih ada bekalan susu yg cukup untuk Arfan.. Kalo 1 hari x bg dia minum, memang secara auto akan membengkak dan sakit...ALhamdulillah..Allah bg kemudahan pada aku dlm perkara ni..

Pada yg xleh bf sebab kesihatan atau memang takde susu tu korg jgn tacing bace entry aku ni eh..AKu xde niat pon nak buat korg kecik hati atau kecewa..semua ni dugaan Tuhan..Dia yg izinkan semua yg berlaku atas dunia ni..So korg jgn sedih2 tau...Mungkin ada benda lain yg Dia akan gantikan utk korg..So keep positif..

Niat aku memang nak susukan Arfan sehingga umo dia 2 tahun..Harapnya niat aku ni dipermudahkan lah..Dan bila tiba masa nya nanti Arfan boleh terima yg dia x blh da minum susu cap gantung ni..Hehehe.. Dulu Arfan masa dia masih baby, kalo aku try bagi susu fm time dia ada dgn aku, dia memang taknak...Tp skrg, mungkin dh besar ni kan...kalo time aku nk g keje, kalo dia tgh tido, ak sediakan susu fm siap2 sebab senang kot2 dia sdr dlm kete blh sumbat terus...Then dia blh trm walaupon time tu aku ada sblh..Kalo time2 lain , memang ak xpnh bg dia susu FM..

Setakat ni ak memang jimat la dlm penyediaan susu FM Arfan..Dia minum susu S-26 yg kotak pink tu...sebulan dlm 1.2kg je penggunaan dia sepanjang duduk umah pengasuh..Taun depan ble dh stat fully FM, aku xtahu la cmne...Takleh da nak jimat tang susu..Hehehe...

Dan untuk pengetahuan semua, sepanjang aku menyusukan Arfan aku xpnh amik apa2 supplement pon..Samada untuk tambah susu atau pon nak pekatkn susu ke..Semuanya secara semulajadi...Bila kita dh niat untuk anak tu kan, memang Tuhan akan tolong..Sbb tu aku, ble org amik supplement konon utk pekatkan susu ke ape ke, aku mcm hairan..Ape tujuan nak pekatkan susu?? Kalo susu pekat nape, anak lebih kenyang ke? kalo susu cair x kenyang ke?? Aku xtahu dari mana teori dorg dpt psl susu pekat dan susu cair ni..Huhuhu...Kadang kalo dgr org bercerita aku diamkan aje..sbb mmg jelas ak mmg x setuju bab ni..Hehehe...Jgn kondem yer..Ini pendpt aku sahaja...Takde kaitan dgn sape2...

Kalo ada ibu2 yg berniat untuk fully bf anak tapi mcm xde support atau rasa mcm down kan, aku syorkan korg like Fanpage ni..Kat fanpage tu dia ceritakan mcm mn nak kekalkan susu tanpa menggunakan sebarang supplement tp susu tetap mantoppppp, sentiasa ada utk anak...Dan owner fanpage tu jugak skrg ni buat seminar pasal Eksklusif BF ni terhadap anak beliau yg lebih kurang baya Arfan...Memang dia langsung tak ajar anak dia mkn ape2 lagi..Hanya dgn susu ibu shj...Aku xde lah segigih dia...

Kdg memang kita pk kan, cukup ke kasiat utk anak tu sebab sepatutnya usia anak dh setahun lebih kena bg mkn da..Tapi nak wt cmne, dia ad pendirian dia sendiri..Lgipon aku tgk anak dia membesar dgn sihat jer..Hehehe..Kalo ad yg berminat nak try Eksklusif BF ank korg, blh la try join seminar puan tu..Hehehe.. Ni bukan Iklan berbayar yer..Puan tu pn xtahu ak promote page dia kat cni...Ak saje je nak support mn2 ibu yg rasa down tu kot2 baru melahirkan tp susu kurang ke ape ke kn...

Ape2 pn, jgn mudah putus asa ketika dlm proses pantang tu..Aku dulu pn susu xde gak, tp aku x benti berharap..mujur ank ak jns x meragam..walau susu sikit dia hisap je..tp kerap la...kadang ak pam nak dpt 1oz pn susah..last2 ak dh x pam..ak bg DF jer..ALhamdulillah berkat sabar aku dlm masa 2bulan jugak la...susu aku makin bertambah...walaupon dlm tempoh pantang tu ada je org yg duk mengata cakap anak ak x cukup susu..tapi ak x amik pusing..Hehehe..see skrg...ak masih berjaya BF anak aku :-)

p/s : Suka bau wangi2? jom like dan order kat sini. Ada mcm2 bau tau... :-)

2 comments:

PetakBunga said...

sy pun x ambil apa2 suplement..
dr awl lahir dah gagal menyusukan sepunuhnya.. tp syukur sgt.. dah setahun lebih masih menyusu bdan, budak tu xleh tidur mlm kalau tak tdo bwh ketiak mak dia ni..
ada budak yg x puas menyusu tembah2 budak lelaki..kuat sungguh menyusu.. mak dia kena selalu makan benda berkhasiat.. x semestinya suplemnet je.. benda berkhasiat utk anak yg sihat.
ingt apa yg kita mkn, jd makanan anak juga.. tmbh pula, kita ibu menyusu ni..nak tenaga utk menyusu dan buat kerja harian..

mila said...

btl, anak sy pn laki2..memang kuat nyusu,,dh tu siap tertonggeng2 bagai skrg ni.mcm2 aksi dia buat.hehe..geli hati jer