Tabung

07 September 2014

Perkembangan Arfan

Dah lama aku x update pasal Arfan.Serius aku sgt bangga dgn dia..Dia membesar bagaikan juara..Anak aku sangat bijak.Biarlah org nak kata ak puji anak sendiri melambung..Habistu aku mama dia,xkan ak nak puji anak org lain kan?.. Sape2 pon akan puji anak sendiri..

Harini Arfan dh 1tahun, 5bln, 1mggu..Dia dh pandai bercakap sikit2..Mama, papa (kdg2 kalo papa dia tanya mn papa? dia akan tepuk2 dada dia sambil sebut papa..hehe..aku xtahu npe dia bt cmtu) , taknak, nak, tutu ( susu ), dah paham bila aku bagi arahan, suruh simpan, suruh tutup, kemaskan brg yg dia bt sepah..dan paling ak x sangka dia pandai angkat tgn utk berdoa..Bila ak cakap je Bismillah trs dia angkat tgn..Takperlu ak suruh..Masa mula2 ak tgk serius ak terkejut.Bila aku aminkan doa, dia pon sebut jugak 'aammiin' smbil raup muka,then mula makan...Aku xtahu cmne nak ungkap perasaan ak masa tu..Anak aku sgt bijak..

maybe dia terbiasa bila ak ajar dia berdoa selepas azan..Setiap kali lps azan kt tv kan ak mesti suh dia angkat tgn  utk tadah doa slps azan..Alhamdulillah..

Dulu kalo ak tgh solat dia suka buka almari ( almari baju ak jenis sliding,mmg xde kunci,so sng dia buat mkn buka tutup) , lepas tu dia tarik seme kain batik dan mak nenek dlm tu..aku tgh solat memang membara je hati (yes! solat x kusyuk hehe). Lepas solat memang ak jentik telinga dan tgn dia sambil ak cakap jgn buat mcm ni..then skrg aku perati (paling betul arini lah), dia langsung x usik pakaian dlm almari tu walaupon dia masih duk buka tutup sliding almari tu.Lagi sekali Alhamdulillah..Harapnye dia masih ingat dan phm ape yg ak ajar..

Di usia ni jugak dia dh phm maksud cium, sayang dan salam..Bila kami suruh dia buat dia ikut jer..sayang tu maksud nye cium/ kiss lah..hehe..cium 2 2 pp then mulut..comel sgt..lepas tu salam.geram je rasa. hehe..

Tapi lagi yg paling terer bab mengamuk.. tak boleh apa dia nak, mengamuk then susah dipujuk..dulu x mcm ni..skrg, amboiii dia punya merajuk.. suka guling2, dh tarik2 pujuk pon dia guling2 lg..ekeke..apelah Arfan..kadang tu gelihati tgk dia mengamuk..lucu sgt...Aku syg dia gila2.. yes! Aku susah nak mrh dia..

Kalo nak tahu, smpi 1 tahap ak rsa mcm ak nak dia sorg jer..xmo lagi anak lain..haishh bukan tolak rezeki..Aku lbh pk pd perasaan dia..Aku risau kalo skrg ak blh tahan dgn pangai dia, kang ad adik dia jd tmpt ak mrh klo dia buat pangai..phm x mksd aku? tunggulah dia dh besar sikit..Dh pndi mengadu ke..senang sikit..ni klo ad adik awal2 sgt.kesian dia..Tapi kalo takdir Tuhan nak bg Arfan adik , ak trm jer :) InsyaAllah, Allah adalah sebaik2 perancang.

Tlg doakan yer semua anak aku jd anak yg ssoleh..saham akhirat bg ak dan husbandku.dengan zmn yg makin mencabar ni, ak hrp ak mampu mendidik Arfan dgn sebaik2nya.Aamiiiinn.


p/s : suke wangian? jom pilih dan order kat sini..Jgn lupa cakap reader blog ak ye, nt ad disc utk korg. Tq

6 comments:

izzeyda said...

Yup bila anak kita telah mencapai sesuatu tahap pembelajaran dalam hidup mereka.. kitalah orang pertama yang paling gembira kan.. alhamdulillah bila kita mendapat anak yang soleh.. saham kita nanti tuh.. moga arfan menjadi seorang anak yang soleh dan betjaya di dunia serta akhirat..

Putri said...

Dah besar..memang banyak kerenah dia.
Saya ada 2 org anak beza cuma setahun.memang ad masa si abg akan rs jealous dgn adik..well dats sibling. Solutionnya ad masa saya dan suami akan spend time dgn abg saja..supaya dia tau dia masih disayangi.time tu memang dia merengek nk dukung sepanjang masa walaupun umur dh 2 thn.huhu. .

Arra Ahmad said...

setiap anak ada perangai masing2..:)

Anak IbuAyah said...

anak yang semakin menginjak umur nya. :)mesti comel!
Alhamdulillah dikurniakan anak.
Semoga anda sekeluarga di dalam jagaanNya.In shaa Allah.Amin.

drshikinzainal @ ekin said...

Merajuk nak dapat adik kott..
Hehe..serkap jarang.

Karya Mahirah said...

eh.. baguslah tu.. puji anak sendirikan ibarat satu doa... KM pun selalu puji Zulaikha sebab setiap kata pujian tu adalah doa utk dia... hihi..